Castellum

DVD Teszt a PC-n




Az MPEG-2 videó adat dekódolása nem egy könnyű feladat, és hardveres dekódolás nélkül a teher a CPU-ra marad. Ezért a videókártya gyártók beépítenek kiegészítő dekóder támogatást, hogy hatékonyan csökkentsék a processzor terhelését. A benchmarkok segítségével kiderül, hogy a 3D gyorsító termésből melyik a DVD királya.

Nem titok, hogy a 3D gyorsítás foglyul ejtette a számítógépes rajongók szívét és elméjét világszerte. A grafikus kártyákat generációk szerint osztályozzuk, ahogy feltűnnek ebben a több dimenziós őrületben, és képességeik alapján komplex renderelést és nagy polygonszámú képeket alkotnak. Egy, a játékhoz hasonlóan népszerűvé váló szempont van napjaink teljesítményigényes alkalmazásaiban, amely lassan és csendesen megragadt egy másik hallgatóságot. Ez a DVD szoftveres dekódolás csodálatos világa.

Mint a legtöbb feltűnő technológia, a DVD is lassan tette meg útját a PC piac felé. Eredetileg az igényelt hardver segítség az egyenletes lejátszáshoz kellett, a szoftveres dekódolás nagy utat tett meg a teljesítmény és képminőség szempontjából, hogy lehetővé váljon a teljes képkockaszámú visszajátszás a közepes és nagy teljesítményű rendszereken. Majdnem mindenki, akinek DVD-ROM-ja van, egy szoftveres DVD lejátszó és a helyi videó boltba való elsétálás teszi élvezetessé az otthoni szórakoztatás órait alacsony áron.

Az MPEG-2 videó adat dekódolása nem egy könnyű feladat, és hardveres dekódolás nélkül a teher a CPU-ra marad. Ezért a videókártya gyártók beépítenek kiegészítő dekóder támogatást, hogy hatékonyan csökkentsék a processzor terhelését. Az olyan fogalmak, mint a “mozgás ellensúlyozás” és az “IDCT” is ilyen teljesítmény növelő jellemzők.

A gyorsítás mértéke eltér a kártyáknál, és nem mindegyik versenyző indul azonos feltételekkel a versenyen. A cégek rendszerint a legjobb 3D gyorsítót gyakran a videó gyorsításában látják, így ha vetünk egy pillantást azokra a jellemzőkre, amiket napjaink legjobb gyorsítói kínálnak, számíthatunk pár változásra, hogy melyik kártya bukik el.

HWMC, IDCT, and Alpha Blending

Alapvetően a mozgás ellensúlyozás megkísérli egyezetetni az információt az előző képkocka és a kódolásra váró képkocka között. Az algoritmus ezután egy kellemes esélyt ad az aktuális képkocka “blokk egyeztetés”-ére az előző képkockához, és kimenti a kitömörítési munkát, amely különben elbukna. Ámbár ez több munkának látszik, mint amennyit egyébként mentene, a mozgás egyensúlyozás hardveres része a grafikus chip-en leveheti a CPU terhelésének akár 30%-át, így csökkentve a minimális rendszerigényt a teljes képernyős szoftveres visszajátszásnál. Megjegyzendő, hogy a szoftveres dekódolónak támogatnia kell a hardvergyártótól függő mozgás ellensúlyozás algoritmust, hogy az előny kihasznált legyen. Egyre több grafikus processzor létezik, amelyek támogatják a hardveres mozgás ellensúlyozást. Ezek közül néhány (ABC sorrendben):

   · ATI Rage Pro (+LT Pro)
   · ATI Rage 128 (+Pro)
   · Intel i810
   · NeoMagic MagicMedia 256AV
   · NVIDIA GeForce 256
   · S3 Savage 3D
   · S3 Savage 4
   · S3 Savage 2000
   · SiS 6326DVD
   · Sis 300
   · Silicon Motion Lynx3D
   · Trident Blade3D

Engedélyezett mozgás ellensúlyozással a teljes képernyős lejátszás megfelelő lehet egy Pentium II 266MHz-es CPU-val.

Az ellenkező diszkrét koszinusz transzformáció (IDCT) egy másik teljesítmény jellemző, amely elősegíti az MPEG-2 adatfolyam dekódolását. Mint egy módja a videó adat ki-tömörítésnek, az IDCT elvégzése a videó kártyán történik, továbbá a CPU-t szabaddá teszi a dekódolási folyamattól.

Az IDCT-vel a rendszerigénye a teljes képernyős DVD lejátszásnak újból lecsökken. Egy 233MHz-es Pentium II alapú gép elegendő lehet a kielégítő teljesítményre. Pár grafikus kártya támogatja az IDCT-t:

   · ATI Rage 128 (+Pro)
   · ATI Mobility
   · SiS 6326DVD

A minőségi jellemzők is fontosak a dekódolási folyamat során, amely a megjelenített képre van hatással. Két fő minőségi jellemzőt tárgyalunk most, az alpha sub-picture blending-et és a video méretezést.

Az alpha sub-picture blending döntő jelentőségű a menük helyes nézéséhez, és a feliratokhoz. Egy adapter overlay-ét használva, az alpha blending engedélyezi a grafikus chip-nek, hogy elkeverje a sub-picture-t (pl. a menüben) a videó folyam fölött, hibátlanul megjelenítve a tervezett effektet. Enélkül a jellemző nélkül a sub-picture-ök rácsozottak és csúnyák lennének.

A méretezés egy másik fontos tényező a chipset rugalmassága szempontjából. Ezt még késöbb részletesen tárgyaljuk, de a méretezés mögötti ötlet az, hogy mivel az MPEG-2 eredeti formájában 720x480, bármely változás ettől a felbontástól túlméretezést vagy alulméretezést eredményezne a képben. Egy jó minőségű méretező hiányát a képminőség sínyli meg.

Mindent összevetve



Egészen mostanáig, a DVD teljesítményének és minőségének tesztelése nagyon szubjektív feladat volt, túl sok hibalehetőséggel. A teljesítmény skálázása nagyon nehéz döntési folyamat, és a CPU kihasználás mértékét is nehéz pontosan megmondani, s közel sem olyan pontos az eredmény, mint ahogy azt elvárnánk. Ebből az okból fejlesztette ki a MadOnion.com a Faroudja Laboratories-zal együttesen a Video 2000-et.

Bár nincs hagyományos neve, a Faroudja már nevet szerzett magának a távközlés és a csúcsminőségű házimozi rendszerek terén használt képfeljavító programjaival. Ha ezek a fickók azt mondják, hogy tudják hogyan kell tesztelni a videó képességeket, akkor az úgy is van.

Tesztelés

Hogy megértsük, hogy a különböző kártyáinkat hogyan tesztelik le, először nézzük meg, hogy milyen teszteket végez el a Video 2000:

1. Minőség
Ahogy azt már korában is mondtuk, minőség nélkül a teljesítmény alig ér valamit. A Video 2000 az overlay és a blitter fel- és leméretezését is teszteli. Tesztelésre kerül még a DVD lejátszás és a Color Space Conversion pontossága is.

A DVD lejátszás tesztelésekor a Video 2000 ellenőrzi a sorugrálásokat, a szemcsésséget, a szellemképet és a szaggatást. A Color Space Conversion tesztje azokat a pontatlanságokat fedi fel, melyek a YUV adat RGB adattá történő átalakításakor léphetnek fel.

A minőség teszt a végső pontszám 40 %-át teszi ki.

2. Teljesítmény
Ha megállapítottuk az adapter minőségét, a teljesítmény tesztelése következik pár apróbb próbával.

Ismét tesztelésre kerül a blitter, de ezúttal sebesség szempontjából. Ebből a tesztből egy MB/s mértékegységű számadatot lehet kikalkulálni. Ezután az adatátvitelt méri a program, és újból MB/s mértékegységben adja ki az eredményt.

Végezetül a szoftveres DVD lejátszás alatti CPU kihasználást látjuk. Hogy kikerekítse a teljesítménytesztet, a kódolást is megvizsgálja a program.

A teljesítményteszt eredménye szintén 40 %-át teszi ki a végső eredménynek.

3. Tulajdonságok
Az utolsó feladat a különféle tulajdonságok tesztelése. Ilyenek például az overlay méretezés, a de-interlacing, a blitter funkció és a video port képességei.

Ezek a végső eredmény 20 %-át teszik ki.


Teszteljünk végre!

Most hogy végére értünk a tesztelés és a legfontosabb elemek hosszas ecsetelésének, bemutathatjuk a kártyákat, amiket teszteltünk, és a használt rendszert.

Hogy a lehető legszélesebb közönséget reprezentáljuk, úgy döntöttünk, hogy egy Intel Pentium III 600MHz-es CPU-t fogunk használni. Azt is fontos megemlíteni, hogy mindegyik kártyát a csomagjában található szoftveres DVD lejátszóval teszteltünk (kivéve a Matrox G400 Max-ot, ami mindig kifagyott a Decoding teszten).

A használt tesztrendszer:

Processzor: Intel Pentium III Coppermine 600Mhz
Memória: 128MB PC100 SDRAM
Alaplap: Abit BF6
Merevlemez: Western Digital 5.1 GB HDD
Hangkártya: Creative Labs Live! Value
Operációs rendszer: Windows 98 SE DirectX 7-tel

Videó kártyák:

3dfx Voodoo3 3000 PCI (1.04.00) / Intervideo WinDVD
ATi Rage Fury Pro (6.31 CDH40A) / ATi DVD Player 3.2.0.1
ATi Rage Fury MAXX (6.32 CD39) / ATi DVD Player 3.2.0.1
Diamond Viper II (4.12.01.9002-9.10.21) / Zoran SoftDVD
Matrox G400 Max (5.50.010) / Intervideo WinDVD
NVIDIA GeForce 256 DDR (3.68) / Intervideo WinDVD

Video 2000 eredmények

A Video 2000 lehetőséget ad arra, hogy a végeredményt minőség/teljesítmény/tulajdonságok lebontásban láthassuk, de összesített Video 2000 eredményt is kérhetünk.



Az eredmények magyarázata
Nem meglepetés, hogy az ATi-é a legjobb video gyorsítás, és erre itt is a bizonyíték. A középkategóriás Rage Fury Pro lett az első, és csak kevéssel maradt le a csúcsminőségű Rage Fury MAXX. Nyilvánvaló, hogy az ATi vezet a DVD lejátszásban.

A CPU kihasználás mérése mindig is nehéz feladat volt, főleg azért mert, a folyamat abból áll, hogy több mozifilm részleteit kell visszajátszani, és átlagolni kell a mért CPU kihasználtságokat. Most azonban pontosabb értékeket kaphatunk a Video 2000-től. A teszt azt mutatta ki, hogy az ATi és a Viper II-es kártyák még a legkeményebb 9Mbps-es, magas bitrate-ű jeleneteknél sem használ többet 25 %-nál.

Egy másik kiváló minőségű videó gyorsításáért ismert cég is magának követeli a vezető pozíciót a Viper II-es mellett. Az egyetlen kártyaként, ami tökéletes eredményt ért el az overlay és blitter méretezés tesztekben, az S3 Savage 2000 minden helyzetben tökéletes képminőséget produkál.

Az NVIDIA GeForce-a a harmadik helyen végzett. Úgy érezzük, hogy ezt a pozíciót sokban javította a videó gyorsításra szánt külön figyelem és részletesség. Bár nem olyan hatékony, mint az Ati vagy az S3, a GeForce kitűnő blitter teljesítményt nyújtott, közel kétszer annyi adatot szállítva, mint legközelebbi versenytársa. Jó látni, hogy egy olyan cég is figyel az ilyen grafikai aspektusokra, aminek fő érdekeltsége elsősorban a 3D-s grafika. Ez a politika egy jól kiegyensúlyozott termékhez vezet.

A legjobb 2D-s képminőségért híressé vált Matrox G400 Max sem marad el a videó gyorsításban, negyedik helye ellenére. A GeForce-ot legyőzte ugyan teljesítményben, de a másik két kategóriában alul maradt. Mivel a G400 sorozat már egy éve a piacon van, kíváncsian várjuk a következő generációt a Matrox-tól.

Visszatekintés

A MadOnion-nak és a Faroudja Laboratories-nak köszönhetően most már objektívebben közelíthetjük meg a videó gyorsítás mérését. A videó gyorsítást kitevő komponensek mérésével megítélhetjük a DVD teljesítményt, a blitter és overlay, illetve más méretező rutinokat. Ahogy az új technológiák megjelennek, egyre több leírásban találkozhatunk majd ilyen tesztelésekkel, tehát legyetek résen!

Forrás: Sharky

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)