Mortimer
The Sims
Kiadó: Electronits Arts
Fejlesztő: Maxis
Minimum Követelmény: P166, 32MB RAM, Win 95
Hasonló Játékok: egyedi
Kategória: Stratégia
Megjelenés: 1999 vége
A játéktervezőknek két típusuk van. Az egyik típusba tartozók a meglévő, már kitalált dolgokat fejlesztik tovább, tökéletesítik, míg a többi (a kisebbség) eredeti dolgokat talál ki, új ösvényeken tör utat. Mindkét típus mestereire feltétlenül szükség van. Will Wright, a SimCity sorozat kitalálója az utóbbiak közé tartozik. Leginkább a környező világ problémáit kivánja felderíteni és játékaiba beépíteni. Legújabb munkája ugyan nem szimulál bonyolult városközpontot, de ugyanugy nyíltvégű, találékony, igényes tervezéssel készült.
Játékának neve The Sims, melynek témája némiképp meglepő. Az eddigi terjeszkedő metropolisok, bonyolult problémák után egy házzal és a benne lakó egyénnel foglalkozik. Ez a mikroszint nagyobb megpróbáltatást jelenthet mint a várostervezés; a program megpóbálja modellezni egy hosszú élet során előadodó bonyolult helyzeteket, a kusza emberi kapcsolatokat.
Egy virtuális város menedzselése nem igényel napi munkát, általában ugyanazok a helyzetek ismétlődnek időről-időre. A kiválasztott ház környezetének, közlekedésének gondjai láthatatlanok maradnak számunkra. Amikor Wright elkezdett dolgozni a játékon az csupán egy házszimulációnak indult. Egy családi ház építkezésével járó teendők megismerése után módosította az eredeti koncepciót és felismerte, hogy a házban emberek fognak élni. Kezdetben a játék a házépítés kivitelezésében, s annak pontozásában merült volna ki. A projekt annyira megváltozott, megnőtt, hogy a játék egy házban lakó ember életének szimulációjává alakult, akit vágyai és igényei mozgatnak.
A fókuszba a ház bebútorozása és a bérlők közötti kapcsolatok fejlesztése került és ezzel a The Sims szimulált személyek életútjátékává vált. Ezzel hasonlít ugyan az istenjátékok egynémelyikére, de rengeteg eredeti ötlet is van benne. Wright lényegében egy Tamagotchit csinált felnőttek számára. A karakter élete a kezünkben van, mi segítjük karrierjét, családját, barátait, románcait és boldogságát. De természetesen szabad kezet kapunk, életének sorsát a bűnőzés és a hanyatlás útjára is vezethetjük.
A játék elején választhatunk előregenerált életkezdetet, illetve mi is létrehozhatunk egy karaktert pontok elosztása révén. Egy tulajdonságterület megnövelése a többi csökkenését okozza, tehát egy energikus agglegény heves vérmérsékletű, míg egy derűs művész rossz szakács. Második lépésben fel kell építenünk a házat és bebútoroznunk azt (itt is választhatunk egy listáról előre elkészített épületeket). A házat izometrikus nézőpontból építhetjük fel, grafikája 16 bit színmélységű, renderelt. A terep elegyengetése, simítása is a mi dolgunk. Falait, a szobákat egyszerű húzd-és-dobd egérmozdulatokkal rakhatjuk le.
A játék tud gondoskodni magáról is, de írányitásunk sokat jelent. Indulásnál munkát kell találnunk, pénzt kell keresni. A pénzből a házat csinosíthatjuk, bővíthetjük. A pihenőidőben feltöltődhetünk pihenéssel és javíthatjuk kapcsolatainkat a szomszédokkal( pl. meghívhatjuk őket egy kerti grillpartyra). A játék során végig a karakter sorsának alakítása a dolgunk: dolgozik, szerelembe esik, megházasodik, gyereke születik, barátokat és vagyont gyűjt; boldoggá vagy szánalmassá tehetjük. A választható életpályák között van űrhajós, művész, mesterbűnöző, nemzetközi kém vagy SimCity polgármestere.
A munka<->család<->házfelügyelés közötti egyensúly bizonytalan. A fenntartása létszükséglet, mivel karakterünk éhenhalhat vagy akár kigyulladhat a ház is. A váratlanul felmerülő problémák megoldása okozza az igazi izgalmakat, megoldásuk sok gondolkodást igényel, igazi kihivást jelent. Az előre beépített csapdahelyzetek között kell elnavigálnunk, de sok bukás után a győzelmet is jobban értékeljük.
A The Sims lehetővé teszi az objektumok későbbi behelyezését, más kinézettel való felruházását. Ezek a plug-in-ek és letölthető tárgyak nem egyediek, de mivel a cél az valódi világ szimulálása ez előnynek számít. Egy egyszerű focilabda letöltése és behelyezése után a karakterek használni is tudják azt; a fileok tartalmazzák a felhasználás szabályait is. Ezzel megteremtették a folyamatos, szakadás nélküli fejlődés lehetőségét.
A játékban három mód van: szimuláció, vásárlás és építés. A játék lehetőségei szélesek, bármilyen életútat kialakíthatunk. Saját családunkat belehelyezve a játékba kipróbálhatunk alternatív életutakat. Megnézhetjük mi lenne ha a tengerészetnél indítanánk karriert, vagy a pénzt szórva egy francia cselédlányt fogadnánk. Wright olyan sok kiskaput, elágazási lehetőséget hagyott, hogy a játékban bárki megvalósíthatja elgondolásait. Gyakorlatilag egy táblázatkezelő az élethez, melyet mi töltünk fel adatokkal.
A játék koncepciója nyíltvégű, nincs nyerés vagy vesztés. Hasonlóan finoman kidolgozott, absztrakt módszerek nemsok termékben vannak. Végkimenetele teljes mértékben tőlünk függ.
Jellemzők:
• Egy kiválasztott egyén életútját szimulálja
• Nyíltvégű koncepció, nyerés vagy vesztés nélkül
• A mókás vagy bonyolult szituációk eredménye a játékos cselekedeteitől függ
• Egyénileg kidolgozott házakat emelhetünk és rendezhetünk be
• Ápolnunk kell kapcsolatainkat szomszédainkkal és más karakterekkel
• Hősünkkel karriert csinálhatunk, vagy romlásba taszíthatjuk
• Karakterünk tulajdonságait és képességeit mi választjuk meg