Castellum

The Longest Journey




Kiadó: Funcom

Minimum Követelmény: P166 MMX, 32MB RAM, 3D gyorsító, Win95/98
Hasonló játékok: Grim Fandango
Kategória: Kaland
Megjelenés: 1999. II.félév


A legtöbb ember még mindig téved abban, hogy a legtöbb játék - és főleg a legjobbak - pár, a világ különböző pontjain elhelyezkedő fejlett ipari társaságokban készülnek. E tévhit mögött az a feltételezés áll, hogy egy komolyabb játék elkészítéséhez nincs meg mindenhol a szükséges technika és szakképzettség. Bár mindenki igazodott a világpiaci követelményekhez, a tévhit erősen tartja magát, hogy a világ nagy része nem tudja a nagyokkal tartani a versenyt.

A Funcom, a kevésbé ismert norvég cég most rácáfol erre. 1996-ban, miután már tapasztalatot szereztek más játékok fejlesztésében való részvételével, belekezdett saját, úttörő játékába, a The Longest Journey-be (TLJ). Ez alapjában véve egy kalandjáték, kiegészítve fejtörőkkel és akciójelenetekkel, tehát a már bevált műfajok keveréke lesz. Ragnar Tornquist, a producer állítása szerint a játék eredetileg tiszta akció lett volna, akár a Heart of Darkness vagy az Abe’s Odyssey, és csak később döntöttek a kaland mellett. A Funcom most zárja le a megbeszéléseket a külföldi kiadóval, és azt tapasztalták, hogy a különböző cégek nagyon bizalmatlanok a kalandjátékokkal kapcsolatban, mivel erősen tartja magát az az elképzelés, hogy ez a műfaj halott.

A Funcom csapata sokat gondolkozott azon, hogy nekik mi tetszett a hasonló programokban. Tornquist kiemeli, hogy fontosnak tartották a felfedezés és az olyan igazi kalandjátékok hangulatának megtartását, mint a Monkey Island, a Grim Fandango, a Gabriel Knight és a King’s Quest. Ugyanakkor mindenképpen el akarták kerülni az utóbbi időben megjelent játékok sorsát, a csúfos bukást. Véleménye szerint mindenképpen el kell határolódniuk az akció-orientált 3D kalandoktól, a Myst kar-gomb-kapcsoló stílusától, a felületes és felesleges ugrálós és szörnyes játékoktól és a nem megfelelő irányítás okozta frusztrációtól. Mindig jó érzéssel tölt el, ha látom, hogy egy játékot nem üvegbúra alatt fejlesztenek.

Mivel az egyetlen főszereplő egy fiatal nő, April Ryan, elkerülhetetlen hogy összehasonlítsák Lara Croft-tal. Ennél azonban semmi sem lehetne helytelenebb. April fizikai méretei normálisak, nincs túlpumpálva, és ami a legfontosabb, rendkívül vibráló a személyisége. Minden szereplőnek határozottak az érzelmei April-t illetően - lehetnek bizalmatlanok, semlegesek, barátságosak -, ami meghatározza, hogy milyen stílusban beszélnek vele, mit mondanak, és hogy mit osztanak meg vele. Ezt nagyon üdítőnek találtam, a más játékokban gyakran hallható unalmas beszélgetések után.


A játék egyik legizgalmasabb jellemzője, hogy a történet két különböző világban játszódik. Ezek Stark és Arcadia, a tudomány és a mágia bolygói. E két világnak nagyon részletes szereplői, történelme és kultúrája van. Ha a játékosnak kedve van hozzá, akkor felfedezhet olyan információkat is melyeknek kevés, vagy semmi jelentősége sincs, viszont mélyebb bepillantást enged a két világba. A dokumentumokból 10 ezer évnyi történelmet ismerhetünk meg, és a történet utáni évek fontos eseményeiről is tudomást szerezhetünk belőlük. Bár a legtöbb játékban már megszokhattuk a változatos helyszíneket, a két világ közötti kontraszt még így is nyugtalanító.

A történet a két világ közötti egyensúly körül bonyolódik, ami az elsődleges erő az univerzumban, és ami nélkül tökéletes káosz alakulna ki. Amint az később kiderül, a tizenkettedik Őr elhagyta a középpontot, így az egyensúly kezd felbomlani és a káosz felé haladunk. Ryan az egyetlen remény a válság megoldására, mivel ő a "helyváltoztató", aki képes a két világ között mozogni, csak ezt ő még nem tudja. Mindazonáltal az egyensúly és több billió lélek sorsa van a kezében, és a siker érdekében hihetetlen utazásra kell vállalkoznia. A Te feladatod, hogy irányítsd őt ebben a hatalmas küldetésben. A cselekményt a legjobb fantasy és sci-fi történetek ihlették, van benne egy kicsi Tolkien, Neli Gaiman, Babylon 5 és Szárnyas Fejvadász, egy adag klasszikus mitológiával és vallással.


A TJL-nek hatalmas 3d környezete van 150 helyszínnel, több mint hatvan beszélő szereplővel és fejtörők százaival. A legjobb becslések szerint 50-60 óra a tiszta játékidő. Örömmel jelenthetem, hogy a játékban semmiféle időkorlátozás nem lesz. "Azt akarjuk, hogy a játékosok élvezhessék és megcsodálhassák a helyszíneket anélkül, hogy loholniuk kéne.", mondja Tornquist. Az eredmény egy élő, lélegző környezet, melyben a játékos nyugodtan vándorolhat, bármi siettetés nélkül. Ugyanakkor a történet egyre halad tovább.

A játékban sokkal több a technikai újítás, mint az eddigi kalandjátékokban. Egy a Funcom által kifejlesztett többcélú engine-t használ. Talán a legelképesztőbb a 32 bites színmélység kihasználása, teljes Direct 3D gyorsítás mellett, páratlan szépséget nyújtva azoknak, akik ezt a lehetőséget ki tudják használni, persze csak 640x480-as felbontásnál. Továbbá láthatunk valós idejű fényhatásokat, köztük dinamikus és mozgó fényforrásokat, igazi árnyékokat, átlátszóságot és részecske-effektusokat, akárcsak részletes 3D szereplőket (melyek többsége 1000 vagy több polygon-ból áll), amik mozgását motion capture technikával, csontrendszerű animációval és valós idejű interpolációval oldottak meg. Nem meglepő, hogy Tornquist a grafikáért van leginkább oda.


Mivel minden lépés előre meghatározott, nincs mesterséges intelligencia a TLJ-ben. Azonban a szereplők másképpen viselkednek, attól függően, hogyan bánsz velük, és minden olyan módon van meghatározva, hogy élőnek és igazinak tűnjön. Több utat lehet a beszélgetésekben követni, és a történet sem lineáris vagy kiszámítható. A játék bővelkedni fog a meglepő fordulatokban.

Miután láttam a TLJ béta verzióját, be kell vallanom, hogy nagyon ki vagyok éhezve a teljes verzióra. A fejlesztőcsapat nagyon figyelt a játékmenetre, a grafikára, a hangokra és a teljesítményre. Nincs még egy kalandjáték, amit ennyire várnék. A hihetetlen grafikán túl, még nagyszerű háttérhangokat és szép zenekari zenét és tökéletes beszédhangokat is hallhatunk. Remélem, hogy nem kell már sokat várnunk, hogy nálunk is a boltokba kerüljön.

Jellemzők:

   • eredeti keveréke a kaland-, a rejtvény- és akcióelemeknek
   • intelligens és érzelmes női főszereplő
   • két különböző világ
   • szövevényes történet, fantasy és sci-fi jegyekkel
   • 150 helyszín
   • szabadon mozoghatunk a nyílt környezetben
   • gyönyörű 32 bites színes és vizuális hatások
   • 60 szereplő különböző hangnemmel
   • 50-60 órányi játékidő

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • prometeus #10
    Ja és nem lehet továbbvinni nélküle a játékot
  • prometeus #9
    Nekem az 5. fejezetben van gondom: van az a kézbesítési lista és mikor átmegyek a mocsári hídon egyszerűen eltűnik! Please help me!!!
  • Waterhorse #7
    Mit a teljeset?