• kvp
    #20
    "Amiket leírsz, az mind fikció. Soha egyetlen gyár sem csinált még hasonlót se, de valószínűleg nem is fognak."

    A remotorizacio hajok, mozdonyok, vasuti motorkocsik eseten teljesen hetkoznapi jelenseg. A gyartok kozzul pl. a Detroit Diesel (lasd: General Motors EMD) kovetett el hasonlot, jelenleg a Daimler tulajdonaban vannak. Europaban az MTU Fridrichshafen (lasd: Maybach), jelenleg Rolls-Royce tulajdon foglalkozik ilyennel. Tehat a technologia adott, egyszeruen csak politikai akarat kerdese lenne. A lenyeg, hogy a jarmu legtobb komponense, tehat a kuplung, valto, fekek, kormanyzas, felfuggesztes, stb. megmaradna. Csak a motorblokkot es az azon levo szenzorokat kell kivaltani. (a fedelzeti rendszer tovabbra is belso egesu motornak latna az uj hajtaslancot)

    Anyagi szempontbol kerdeses, hogy kulso beszallitok (pl. kinai allami cegek) ala tudnak-e igerni a gyari arnak es ezzel gazadasagosabba lehetne-e tenni az atallast. (es mellekesen kiszoritani a hagyomanyos nyugati gyartokat a piacrol)

    "A járművek bármikor, - nappal után akár közvetlenül éjjel is... - rendelkezésre állása, használata egy gazdaság működésének alapja.
    ...
    Az autó nem telefon, hogy napi a töltésekkel szórakozzon az átlagember, de ott legalább minden lakásban van elég konnektor."

    Ha az emberek kepesek a naponta lemerulo telefonjaikat mindig hasznalhato allapotban tartani, akkor egy autot is kepesek lennenek. Igazabol boven eleg ha minden kijelolt parkolohelyen van egy 240V-os konnektor es az autok toltesi rendszere automatikusan bejelenti a fogyasztast (aramdij fizetes es adozas miatt). A legtobb jarmuvet nem a tanya mellett a folduton tamasztjak le, hogy ne lehessen toltore dugni. A legujabb megoldasok raadasul mar kepesek a parkolohelyeken allva, automatikusan, vezetek nelkul tolteni, tehat meg a csatlakozot se kell radugni az oszopra kiszallas utan. (pedig az nem egy nagy feladat)

    Ha az auto aksija es hajtasrendszere ugy van meretezve, hogy minden nap csak annyit hasznaljon el amennyit a lassu 240V-os tolto meg vissza tud tolteni, akkor a jarmu soha nem fogy ki a toltesbol. Normal esetben egy auto tobbet all mint mozog, tehat ha minden parkolasnal ratoltunk, akkor soha nem fog teljesen lemerulni. Meg a Teslak eseten is ez a javasolt uzemmod, tehat a gyorstoltest csak hosszu tavu autoutak eseten javasoljak. Az emberek jelentos reszenek boven eleg ha munkaba, bevasarolni, a gyerekekert el tudnak menni naponta.

    "Vagy megoldják a "vízzel"-töltést, (üzemanyagcella,) - valószínűleg arrafelé kéne a megoldást keresgélni, - "

    A hidrogen eleg nehezen tarolhato. Ha a szetbontott vizet egy legkorbol kivont szenatommal stabilizaljuk, akkor metant kapunk, ami viszont mar jol tarolhato es mind elegetes, mind uzemanyagcellas felhasznalas eseten vizze es legkori szendioxidda alakul vissza. Az uzemanyagcellas metan felhasznas nagy elonye, hogy nem keletkeznek nitrogen oxidok meg egyeb mellektermekek. A cseppfolyos metannak tobb ertelmet latnam mint a cseppfolyos hidrogen gaznak es mar eleg sok mukodo uzamanyag szintetizalo rendszer letezik. (az amerikai hadsereg es pl. a spacex is fejleszti oket) LNG alapu jarmu is letezik, pl. Budapesten is ultem mar LNG-s buszon. Ezek hajthatoak cseppfolyos foldgazzal vagy cseppfolyos metannal is. Utobbi lehet elektromos energiaval a legkorbol es vizbol szintetizalt metan is. A cseppfolyositas energiakoltsege miatt viszont a sima lifepo aksik jobb hatasfokkal rendelkeznek. Igy csak azokat a jarmuveket eri meg uzemanyagcellara atallitani, ahol a nagyobb uzemanyagkoltseget ellensulyozza a gyors tankolhatosag es 7/24 uzemre van szukseg (pl. mentoauto, busz, taxi).

    A fentiek alapjan latszik, hogy van megoldas, csak a low end hasznalt autot hasznalokat (kb. az egymillio forint alatti kategoria) erintene rosszul, de ezek a jellemzoen 10 evnel idosebb jarmuvek okozzak a szennyezes nagyreszet. Nekik kell gazdasagos alternativat biztositani. (vagy olcso uj, esetleg remotorizalt autot vagy megfizetheto tomegkozlekedest)