• wraithLord
    #5
    Azért a légkörnek is van árnyékoló hatása. Az elektromágneses sugárzás egy részét visszaveri és szétszórja. A légkörben nem csak légnemű anyagok vannak (de azok is részt vesznek benne), hanem szilárd részecskék és vízrészecskék is.
    Gondolom, az elektromágneses sugárzás hullámhosszától függ, hogy mivel szemben melyik összetevő mennyire hatékony. Pl. a látható fény felhőtlen égen minimális szórással, egyenesen éri el a földfelszínt (árnyékok). Viszont a felhős, magas relatív páratartalmú légkör hatékonyan szórja a fényt - nincsenek árnyékok. Vagy hogy még egy kézzelfogható példát mondjak... A légkör a Napból érkező infravörös tartomány egy részét visszaveri ugye... Ugyanígy a földfelszín az elnyelt napsugárzást (többféle EM tartomány) infravörös sugárzás formában bocsátja ki, és ennek a kibocsátott infravörös sugárzásnak egy részét nem engedi ki a légkör a világűrbe. Ezt hívják üvegházhatásnak. A rádióhullámú sugárzást is erősíteni szokták, és átjátszó állomások is léteznek, feltételezem, azért, mert azt is valamennyire szétszórja, legyengíti a légkör.

    A repülő árnyékolását elsősorban az emberi szervezetre erősen káros elektromágneses sugárzások kapcsán említettem meg (ezek egy része a műszereket is zavarja), a rádióhullám pedig emberek esetében nem kifejezetten tartozik ide. Viszont az ilyen sugárzások ellen nem véd a repülőgép burkolata. Az ólom pedig nehéz. Ezért mennek el csak egy elfogadható szintig az árnyékolással.

    Egyébként pont hogy az első bekezdést találtam ki én, és a másodikat olvastam valahol :D. Mármint hogy ott fent 10 km-en már nem árt árnyékolni a repülőt az egészségre (és műszerekre káros) sugárzások ellen, de csak egy bizonyos szintig mennek el vele...