• satavari
    #13
    Minden azon műlik, hogyan használjuk. a televíziózás elterjedésével ugyanez a probléma merült fel, viszont az internet elterjedésével a dolog annál is inkább súlyos, mert rá vagyunk utalva, szinte minden - még a munkámhoz szükséges információk is - ezen jönnek.

    A gyerekeknél a fogalmi gondolkodás 9-20 éves korban kezd kialakulni, addig a kreativitásért felelős jobb agyfélteke működik erősebben, aztán sajnos az esetek nagy részében minimalizált működésű lesz. A gyerekeknek nagy igényük van, és élvezik is az olvasást, a rajzolást, festést, a kézműves foglalkozásokat - minden olyasmit, ami nem a kognitív képességeiket, hanem a kreativitásukat fejleszti. A szomszédasszonyom elsős kisfia él-hal a könyvekért, olyan büszkén mutogatta, hogy már tud olvasni, és a tanító néni megengedte, hogy kölcsönözzön a könyvtárból. Mellesleg sportolni jár, zongoraórára, és kézműves szakkörre. Neki még egyáltalán nincs szüksége az internet nyújtotta információdömpingre.

    Láttam olyan gyereket is, aki az iskolába egész nap nyomja a tabletjén és a telefonján az űrölt, agyament játékokat, majd otthon, ha hazamegy, a számítógépen éjfélig. Megkérdeztem tőle, hogy ha már tanul angolul, akkor angol szótár, angol nyelvtanító játékok vannak-e a telefonján. Úgy nézett rám, mint egy őrültre, majd megmutatta, milyen vámpíros, öldökölős, stb. játékai vannak. Ezért kér egy 2 évesnek okostelefon meg tablet, sőt, számítógép sem, ha nem tud Word-be szöveget szerkeszteni, nem tud Excelben alapvető dolgokat megcsinálni, ami még az iskolai tanulást is, és a mindennapjait megkönnyítené.
    Marad helyette a totális elhülyülés, a destruktív "játékok" nyomogatása, a kézírás, kézügyesség drámai hanyatlása, a kreativitás teljes megszűnése. Még az informatikához se fog érteni, mert ahhoz szorosan kapcsolódik a könyvtártudomány is, illetve annak tudása, milyen információt hol keressünk, milyen ismérvek alapján validáljunk, stb.

    Én 10 éves kor alatt nem adnék digitális eszközt a gyerek kezébe, annál inkább hangszert, ceruzát, ecsetet, sportszakkörre, drámaórára, vagy bármi olyanra járatnám, amihez kedve van. 10 éves kor felett pedig nagyon megválogatva az eszközöket, folyamatosan tanítanám, mire jó az internet és mire nem. Azt hiszem, a szülők példamutatása nagyon fontos. Jó, nem akartam, de mégis vettem egy okostelefont, de azon nincsen egyetlen agyament játék sem, viszont van rajta egy halom szótár, e-könyv olvasó, "Daily Art" (naponta küld egy képet egy műalkotásról a hozzá tartozó elemzésekkel), Budapest térkép, BK Info - szóval egy csomó hasznos dolog, és a nekem megfelelő olyan alkalmazások, amelyek könnyebbé teszik az életemet. De nem nyomogatom a villamoson a Facebookot, nem nőtt a kezemhez se a telefonom, se a laptopom, mert akkor és arra használom ezeket a jó eszközöket, amikor és amire kell.

    A gyerekeket is erre kellene megtanítani, arra, hogy mire jó neki, és ha internetezett egy órát, akkor kikapcsolni a gépet.