• kvp
    #10
    "Atyám. A nyílt tenger azért nyílt tenger, mert nincs ott zátony..."

    Kiveve ahol korall szigetek vannak. Ez a tengerek egy reszen elofordul. A mitsui anno peldaul tobb hajot is vesztett el igy. A pontatlan loran rendszer miatt csak egy picit tevedtek es boven atfertek volna a ket zatony kozott, aztan megsem. Amire eszrevettek a szonarral mar nem tudtak se megallni, se kikerulni. Hatalmas elonye, hogy ha felul a zatonyra, akkor a legenyseg mentese es a hajo muszaki mentese kozott a rakomany konnyen fosztogathato.

    "Nem. Az az oka, hogy szinte semmilyen hajó nem kormányozható alacsony sebességnél, a fordulósugár meg hatalamas. Szó sincs gazdaságossági problémáról."

    Ezert is van az, hogy a nagy utasszallito hajok viszont kepesek akar helyben is megfordulni. (toloero vektoros dizel elektromos hajtasuk van) Egyszeruen jobb meghajtast, erosebb motorokat es jobb kormanyzast kapnak, ami egy teherhajora ami lassan eldocog a-bol b-be es vissza teljesen folosleges. Ellenben egy oceanjaro setahajonal, ami naponta mas kikotobe all be, aminek egy reszeben nincs vontato szolgalat mar megeri. Ezert is van az, hogy ahol az egyik hajo meg meg tud allni vagy kis iven be tud fordulni, a masik csak megy elore.

    "Alacsonyan rádiós magasságmérés, fentebb meg baromatrikus van. Sok sikert a barometrikus zavarásához..."

    A radiosrol volt szo. Arrol nem beszelve, hogy eleve konnyebb elerni a gepet ha kozel van a foldhoz es meg konnyebb ravenni, hogy +100 helyett, -1 meterrel repuljon el egy hegycsucs felett.