Riasztók
-
Borg #4 Akkor elmesélem az én sztorimat, mert épp most vagyok túl egy ilyen riasztós kálvárián.
Történt, hogy nagy nyári nyaralás előtt döntés született egy riasztó beszerzéséről. Körbekérdeztem az illetékes fórumon, és ajánlottak egy x márkát, ami elég normális áron sokmindent tud.
Persze pestiek, én meg nem, szal megrendeltem tőlük, majd itt beszereltettem.
Már a beszerelés sem zajlott teljesen zökkenőmentesen, mert néhány részletet kifelejtettek a leirásból, így pl azt, hogy a riasztó szervizmenüjébe csak úgy lehet belépni, ha a bal ajtó nyitott állapotot jelez. Különben aztán nyomkodhatsz amit akarsz, nem tudsz a beállításokhoz eljutni.
Ugyancsak itt derült ki, hogy a riasztónak nincs vész-deaktiválási funkciója. Magyarán ha bármi miatt begajdul, fals riasztást csinál, letilt, akkor nem fogom tudni feloldani. Az ember ilyenkor még nem aggódik iylenek miatt, mert ugye talán ugysem kerül rá sor. A gyártó cég elmondása szerint azért nincs ilyen funkció benne, mert a MABISZ nem minősít olyan riasztót, amit egy egyszerű rejtett kapcsolóval ki lehet iktatni. Ez eddig rendben is van, csakhogy a normálisabbaknál olyan funkció van, hogy pl a gyújtással pinkódot tudsz beadni, és úgy deaktiválni. Itt ilyen sincs. Ha elveszted a távirányítót, vagy egyéb műszaki gond van... szopjál.
Na szal be van szerelve a riasztó, 3 nap szenvedés után a szervizmenübe is bejutottunk, hogy elhallgattassuk a kuttyogást ki-be kapcsoláskor. 3-4 napig kifogástalanul működött.
Elmentem nyaralni. Ahogy leállítottam a verdát a szállásnál, rá 5 percre riaszt. Kinézek, semmi. Kikapcsol. 5 perc, megint riaszt. Megint semmi. Direkt figyeltem az autót, hozzá se ért senki, semmi behatás, riaszt 5-10 percenként. Már én voltam a főellenség, szal kimentem, kiraktam szervíz üzemmódba, és így töltöttem végig a nyaralást. Hazaérve (a riasztó ha visszakapcsoltam még mindig csinálta ezt) pont pestre kellett mennem, szal bevittem a gyártó szervizébe, hogy nézzék már meg mi a pénisz van vele. Srác szétkapta, átnézett mindent. Azt mondta, hogy minden rendben van vele, jó a bekötés is, csak van rajta két poti amivel a beltéri szenzorok érzékenységét lehet állítani, és azon vett lejjebb. Fájn.
Tökéletesen működött újabb egy hétig.
Ezután, szokásos napi teendőim közben megálltam egy gyógyszertárnál, majd kiérve kikapcsoltam a riasztót, beültem, indítanék... katt, se kép se hang. Az indításgátlója letiltott. Kiszálltam, mondom bekapcs, kikapcs talán helyrehozza. Nem hozta. Sőt, a riasztó úgy megbolondult, hogy halk hangon nyünnyögni kezdett, és semmilyen inputra nem reagált. Ott álltam mint egy fasz, és vártam, hogy kijöjjön egy riasztó szerelő, aki megment. Jött, beült, kikapcs, bekapcs, gyújtás, indult az autó. Nem tudta megmondani mi lehetett, mitől halt le, vagy mitől gyógyult meg. Engem persze nem hagyott nyugodni a téma, beszéltem a gyártóval, hogy mi van ilyenkor. Azt mondják, hogy tápszűnés lehetett. Nézzük meg a testelést, betápot stb, kontakthibára. Megnéztük, sehol semmi gond.
Viszont figyelmesek lettünk arra, hogy az indításgátló része nem a leirásban szereplő módon működik, tehát nem 40s-al gyújtáslevétel után kapcsol be, hanem össze vissza. Van hogy egyből leállításkor. És mintha úgy rémlett volna nekem, hogy a riasztó bebolondulása is ilyen eset után történt. Na szal gyártó újra hív, mi van ilyenkor. Elmondásuk szerint egyes régebbi autóknál a gyújtáskapcsoló a gyújtás elvételekor küldhet egy impulzust vissza az ACC éren, amit a riasztó iC-je nem kultivál. Ez ilyen ladákban meg hasonló autókban szokott előfordulni. Mondom ne basszanak már fel, ez egy Honda, a elektronikai gond vele a 14 éve alatt nem volt egyszer se. De--de--eede---. Ok, megcsináljuk amit mondanak, vagyis az ACC érbe kössünk be egy diódát, meg egy kondit, ami ezt leszűri. Egyszerű megoldás, meglássuk. A helyzet nem változott. A cég szerint persze van már olyan IC-jük, ami ez ellen le van védve, és küldhetnek olyat is az enyém helyett. Fasza, akkor ezekszerint szar konstrukció amit vettem. Miért nem alapból olyan IC-vel szerelték? Hát hát hát... Mindegy, ennyiben maradt a dolog. Reménykedtünk benne, hogy a diódázás legalább annyit segített rajta, hogy nem hülyül meg többet.
Most hétfőn a feleségem ment a kocsival dolgozni. Félúton (persze vasúti átkelőben, hol máshol), megállt az autó. Az egyetlen mázlija, hogy lejtős volt egy kicsit, és ki tudott gurulni félre, egy garázssorra. Az autó gyújtás után semmi életjelet nem adott, tehát katt és ennyi. Ős is megpróbálta ki be kapcsolni, amire neki is csak annyi lett az eredmény, hogy meggajdult az egész. Otthagyta a picsába, elment dolgozni, én meg ráuszitottam a szerelőmet, hogy menjen oda, nézze meg mivan. Ő sem tudott életet lehelni bele. Levette az akkusarut, és elhúzták az autót a riasztóshoz. Mi legyen? Mondom próbáld meg, hogy a riasztót kiiktatva, kikötve indul e a verda. Pöccre, simán. "Baszd ki a riasztót belőle, úgy ahogy van."
Felhivtam a gyártót, mondtam mi a stájsz, kérem vissza pénzem, mert én ezzel nem görcsölök tovább. Nem azért vettem Hondát, hogy utána bármelyik sarkon lerohadjon alattam. Nem bizok már a riasztóban, ezek után nem is fogok, tehát vissza mindent. Illetve, küldjenek helyette egy egyszerű kp-i zár távirányító egységet, más nekem ugyse kell igazából. AZ meg ha elromlik, úgyis nyitom kulccsal aztán kész. A maradék pézt meg küldjék vissza. Főnök felé intézett telefon után belementek.
Nekem meg újra megbízható autóm van.
PS: Az a baj, hogy rengeteg helyről hallani ilyen sztorikat. Hogy inkább kiiktatták a riasztót, minthogy szenvedjenek a hülyeségeivel. Szal nem csak egy riasztó márkához rendelhető ez a gebasz, hanem általános.
Ami tény:
Az autót ellopását nem fogja megakadályozni egy riasztó, max egy jól elrejtett titkos kapcsoló, amit legalább időbe telik mire megtalálnak.
A riasztó max a feltörők, meg alkalmi lopók ellen véd, akik már a piros ledtől megijednek.
Ha el akarják vinni az autódat, akkor úgyis elviszik.
Ami előny, hogy régebbi autóknál is távirányítós lesz a központi zár, de erre meg ugye van riasztófüggetlen megoldás is.
Szal minden érvet egybevetve, egyszerűen nem éri meg a macerát egy riasztó.
Btw, ez a riasztó típus mindent tudott, amit felsoroltál.