Hunter

Közpénzek nélkül nem lesz Galileo

A Galileo tervezet mély és súlyos válságban van, ez nagy valószínűséggel annyit jelent, hogy az európai adófizetőknek is be kell lépniük a képbe.

Lejárt az EU által megszabott határidő, amit az új európai műholdas navigációs rendszert építő, magáncégekből álló konzorcium kapott az utóbbi időben egy helyben toporgó Galileo projekt előremozdítására. Ez nagy valószínűséggel annyit jelent, hogy az európai adófizetőknek is be kell lépniük a képbe, ha valaha is szeretnénk egy, az amerikai GPS-től független rendszert használni. Az EU részéről Wolfgang Tiefensee, német közlekedési miniszter szólalt meg, jelezve, hogy a Galileo tervezet mély és súlyos válságban van. "Zsákutcába jutottunk. A legfőbb probléma, hogy a cégek még mindig képtelenek megegyezni az előrelépésről, ezért egy alternatív megoldást kell találnunk" - nyilatkozott a BBC-nek.

A konzorcium tagjai, az EADS, Thales, Inmarsat, Alcatel-Lucent, Finmeccanica, AENA, Hispasat, és TeleOp számára az Európai Bizottság május 10-ig adott időt, hogy egy egységes vállalati szerkezetben, egy döntéshozó vezetővel vigyék tovább a projektet. Azonban nem sok jel utal arra, hogy bármilyen elmozdulás történt volna, ezért május 16-án a projektet az európai űrügynökséggel (ESA) közösen jegyző Bizottság új javaslatokat vár az előrelépéshez.

Az eredeti tervek szerint az adófizetők pénzéből egymilliárd eurót injektáltak volna a fejlesztés korai szakaszába. A beüzemelési fázis, azaz a 30 műholdból álló rendszer pályára állítása és a földi kiszolgáló létesítmények felépítése legalább kétmilliárdba kerülne, melynek kétharmadát a magánszféra vállalta magára, továbbá ők állnák hosszú távon az üzemeltetési költségeket is. A rendszer első demonstrátora a Giove-A már pályára állt, míg a második műhold, a Giove-B technikai problémák miatt még a Földön vesztegel, elvileg az idei év végén csatlakozhat társához. A végleges rendszer 30 műholdjából eddig csupán négyre írtak alá szerződést, az is még 2004 végén történt meg.

A konzorcium pénzhiányra és jövedelmezőségi problémákra hivatkozva sürgeti a kormányzati tőkebefektetéseket, ezek nélkül képtelen az előrelépésre, ezért elkerülhetetlennek látszik, hogy az adófizetők nagyobb részt vállaljanak a Galileo konstrukciós költségeiben. Eredetileg a műholdak fellövését 2008-ban kezdték volna meg, ez a dátum mára már valahol 2012 környékén mozog. A rendszer jövőjéről az EU közlekedési minisztereinek júniusi, brüsszeli ülésén döntenek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • elmebáj #27
    Továbbá igazat adok "dara"-nak. "Tényleg tipikusan európai történet. A GPS azért lehetett siker, mert nem volt szempont a jövedelmezőség, csak a stratégiai és taktikai és műszaki előnyök."
    Az USA lakossága is megfizette tudtán kívül a GPS kifejlesztését. Most keresnek rajta. Számoljuk ki mekkora anyagi megterhelést róna egy EU állampolgárra évente a Galileo. A betanított koldus többet keres naponta az utcán....
    Elnézést, ha valakit ez sért...
  • elmebáj #26
    "es az egyetlen elfogadhato hadsereg a vedelemre valo hadsereg."
    Ez mindaddig igaz BlackRose, amíg mások technikai fölénye nem okoz hátrányt egy másik védekező hadseregnek.
  • Tripax #25
    Elnézést ha volna lehetőség magyarul is kiírni az idézetet az nagyon jó lenne mert nem tudok minden nyelven és így ez kicsit célközönséghez szóló ha bizonyos csoport tudja csak lefordítani. THX előre is
  • BlackRose #24
    Ja, ja... aber Ich schprechen Deutsch schlecht (nicht). :)

    Tetsuo: haboru eseten... persze de az meg minek, szabad vilagban nem letezik "haboru esete", a haboru eppen azert van mert a hatalom vilagaban elunk es hazudunk, hogy szabadsag van... lasd Goethe-tol az idezetet, 101% igaz.

    Vagy miert ne ideznem pl. - the speech that John Quincy Adams (US President)delivered to Congress on the 50th anniversary of the Fourth of July: that America does not “go abroad in search of monsters to destroy,” and that, if America were ever to embrace such a policy, the “fundamental maxims of her policy would insensibly change from liberty to force” and she would become “the dictatress of the world.”

    What better example of the validity of Adams’s admonition than President Bush’s war on Iraq? On his own initiative and without the constitutionally required congressional declaration of war, President Bush sent the nation into war against Iraq in an attempt to destroy the monster known as Saddam Hussein. In the process, the United States has become a brutal occupying power that has brought not liberty but rather death, destruction, torture, mayhem, and civil war to the Iraqi people. Moreover, with its long-time foreign policy of embargoes, sanctions, regime-change operations, kidnappings, rendition, torture, detentions, invasions, occupations, and overseas prisons, in the eyes of many people around the world, the United States has indeed become “the dictatress of the world.”

    Ez latod egy masik Amerika volt egy masik vilag amely nem a hatalmat unnepelte, hanem a szabadsagot. Sajnos idovel ez csak tortenelem lett, a jelenunk egy mas vilag. Persze GPS-re szukseg van de kereskedelmi celokra es persze a lakossagnak is jol jon, viszont eleg baj, ha az elsodleges felhasznalas katonai celokra van, foleg mert inkabb tamadasra alkalmas mint vedekezesre, es az egyetlen elfogadhato hadsereg a vedelemre valo hadsereg.
  • fade2black #23
    "Sajnos az USA GPS rendszere is allami penzen lett epitve...."

    -igen de az anno gyak 100%ban katonai projektnek indult késöbb jött az 5let a polgári alkalmazásra.
    A Honvédelem pedig az állam feladata. Innen az érvelésed rossz.
  • Tetsuo #22
    Háború esetén azért jól jön 1 saját, főleg h 1re több jármű és fegyver igényli.
  • dondore #21
    nem inkabb "Niemand ist mehr Sklave, als der, der sich frei wähnt, ohne es zu sein."?
    mar ugye ha gőte;)
  • BlackRose #20
    Eloszor is, az EU-nak ehhez semmi koze nem kell, hogy legyen. Ha a piacon szukseg lesz egy uj GPS rendszerre, akkor majd a cegek ezt a szuksegletet felfedezik es csinalnak egy uj GPS rendszert. Az allamnak nem ez a dolga. Ez nem mas mint pazarolas, nagy penzeket koltenek (a nep penzet) olyan dolgokra amelyekre 1. nincs szukseg, 2. okosabb dolgokra is eltudjuk kolteni a penzunket.

    Sajnos az USA GPS rendszere is allami penzen lett epitve, de ezen mar segiteni nem lehet, de amikor azt csinaltak nem letezett kereskedelmi szukseglet, nem volt szukseg a GPS-re katonai alkalmazasokon kivul. Ma viszont van. Szerintem az USA GPS rendszeret is privatizalni kellene, es a hadsereg is fizetne a hasznalataert mint mindenki mas. (Egy valami biztos a haboruzast sokkal jobban meggondolnak.) :) - a hasznalat nem eppen ingyenes, mert ugye az evi 750 millio dollaros koltsegeket az amcsi polgarok fizetik ado altal es a vilag tobbi resze inflacio altal, de a magyarazat tul hosszu lenne...

    Szoval nem tudom, lehet, hogy szukseg van meg X darab fuggetlen GPS-re, de az ne legyen az allam dolga (a polgarok penzen), az legyen a cegek dolga a versenyszferaban a befektetok penzen.
  • Omega #19
    Az EU egy túl laza lábakon álló szervezet, ami a világhatalmakkal jelenleg így nehezen tudja felvenni a versenyt, és ez ezúttal is meglátszik.
  • Epikurosz #18
    Fekete Rózsa!

    Nézz be a szpernóvás topikba. Megdícsértelek!