Hunter

Gyógyul a Föld ózonrétege

Az 1980-as években a világ kormányai megtették a szükséges lépéseket az ózonpajzsot elvékonyító CFC gázok betiltása érdekében, ami úgy tűnik, lassan meghozza a várva várt hatást.

Bár még ma, közel 20 évvel az ember alkotta vegyi anyagok korlátozását és betiltását elrendelő nemzetközi szerződés, a Montreáli Egyezmény életbe lépése után is hatalmas ózonlyukról számolnak be a jelentések a déli sarkkör felett, a bolygó többi részén a veszélyes UV sugarak elleni védelmünk úgy tűnik javuló tendenciát mutat. Az elmúlt 9 évben az ózonmennyiség nagyjából változatlan maradt, megállítva az először az 1980-as években észlelt csökkenést, azzal együtt is, hogy a kritikus, Antarktisz feletti ózonlyuk 2005-ben nagyobb volt mint valaha, közel 24 millió négyzetkilométert tett ki, ami nem sokkal kisebb, mint Észak-Amerika. Sokan felteszik a kérdést, vajon mindez a megszorító intézkedések hatása-e, vagy valami más is közrejátszott a folyamatban?

A NASA kutatói szerint egyáltalán nem egyszerű a válasz. A CFC nem az egyetlen dolog, ami hatással lehet az ózonrétegre. Ide kell sorolni a természetes tényezőket is, mint a napfoltokat, melyek az UV sugárzásért felelnek, a vulkánokat, melyek kénes gázaikkal gyengítik az ózon réteget, de ugyanígy szerepet játszik az időjárás is: a sztratoszféra hideg levegője egyaránt képes erősíteni és gyengíteni az ózonpajzsot. A témában Elizabeth Westhead és Signe Andersen publikált a Nature most megjelent számában.

Az ok és az okozat kiválogatása nem könnyű feladat, a NASA azonban több egyetemmel összefogva kieszközölt némi előrehaladást. Tanulmányuk végkövetkeztetése szerint a jelenlegi tendencia körülbelül 50 százalékban köszönhető a CFC betiltásának.

A kutatók különböző magasságokban mérték az ózon koncentrációját, műholdak, léggömbök és földi műszerek alkalmazásával. Ezután összehasonlították a méréseket az ózon gyógyulásának számítógépes modelljeivel, melyek a CFC valós, mért csökkenése alapján készültek. A számítások során figyelembe vették a napfolt ciklus ismert viselkedését is, ami 2001-ben tetőzött, és jelenleg leszálló ágban van. Ezen felül figyelembe vették az ózonréteg időszakonkénti változásait és a már fentebb említett sztratoszférában tevékenykedő szeleket is. A kapott eredmények egyrészt jó hírnek számítanak, másrészt némi fejtörést is okoztak.

Kezdjük a jó hírrel: a felső sztratoszféra ózonjának gyógyulása nagyjából 18 kilométeres magasság felett szinte teljes egészében a CFC csökkenésének tudható be, ami azt mutatja, hogy van értelme a károsanyag kibocsátásokat korlátozó egyezményeknek. A fejtörő azonban az az egészben, hogy 10 és 18 kilométer között, az alsó sztratoszférában nagyobb javulás tapasztalható az ózonszintben, mint azt a CFC kibocsátás csökkenése önmagában indokolná, azaz valami másnak is közre kell játszania az alacsonyabb magasságokban.

A kutatók szerint ez a "valami más" a légköri szeleket takarja. A szelek képesek elszállítani az ózont az egyenlítői területekről, ahol az nagyobb magasságokba jutva megsemmisülne, így feltehetőleg a változó szélsémák hatnak az ózon egyensúlyára és gyorsítják a pajzs gyógyulását a 18 kilométer alatti légrétegekben, magyarázta Mike Newchurch hidrológiai és éghajlati szakértő. Az elmélet egybevág a számítógépes modellekkel is, azonban ezen felül is lehetnek olyan természetes vagy emberi tényezők, melyek kisebb-nagyobb mértékben hozzájárulnak az ózonréteg kisebb magasságokban való meglepő erősödéséhez. Elvonatkoztatva a magyarázattól, amennyiben a tendencia folytatódik, a globális ózonréteg 2030 és 2070 között visszaállhat az 1980-as szintre, sőt ekkorra akár az Antarktisz felett éktelenkedő lyuk is bezárulhat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #206
    "Hirtelenjében beállított villamos-pótlóra gondolsz"

    Igen.
    de olyan is volt, hogy a metró állt le hirtelen. Egyik alkalommal más úton voltam kénytelen hazamenni jó nagy késéssel, máskor meg volt busz, de hirtelen nem tudtak eleget szerezni a reggeli csúcshoz, így megint csak jó fél órát késtem.
  • dez #205
    Hirtelenjében beállított villamos-pótlóra gondolsz, ami sem a síneken nem járhatott (mert azt ugye felújították), sem külön sávban, mert az nem volt? :)

    Oké, hajnalban nem sokat járkálok.
  • BiroAndras #204
    Ja igen, van amikor tényleg gáz a dugó. Tegnap megdöntöttem az előbb említett rekordot kocsival. Oktogon->Nyugati 60 perc. Az a legrosszabb, hogy simán elkerülhető lenne az ilyen, ha időben tudnék róla.
  • BiroAndras #203
    "Az dugó, lassú forgalom esetén is gyorsan halad a saját sávjában"

    Kivéve ha busz (rekord : Oktogon->Nyugati 30 perc). De a többinél is fennáll, hogy nuku légkondi, és átlagosan jóval lassab az autónál.

    "Olyan túlzottan nagy tömeg sincs általában."

    A belvárosban nagyonis van tömeg. És pont ott sok az autó is. Meg nem tudom próbáltál-e már a csepeli hévvel utazni hajnalban.
  • dez #202
    Az dugó, lassú forgalom esetén is gyorsan halad a saját sávjában, sínről nem beszélve. Olyan túlzottan nagy tömeg sincs általában.

    Tényleg, ha valaki igazoltan tömegiszonyos, fóbiás, az kaphatna valami kedvezményt autó szempontból.
  • Tiberius B #201
    Érdekes megközelítés, szerintem nem annyira elb*szott ez, csak éppen ami mögötte van, mert ugye itt ez a pókhálós-szerkezet, e a pókháló vonalai közt teljes a káosz
  • Tiberius B #200
    vannak már légkondis buszok:-)
  • BiroAndras #199
    "Khm, nincs mindenkinek légkondis kocsija. Az útvonaltól is függ. Légkondi nélküliben nem túl kellemes araszolgatni a napon."

    Mennyivel jobb a BKV-n tömegelni légkondi nélkül?
  • halgatyó #198
    Jelenleg Budapest tömegközlekedési útvonalának összes hossza majdnem eléri ezt az 1200-1300 km-t, ha jól tudom.
  • halgatyó #197
    szóval a metróval kezdtem csak elkanyarodtam. Azt akartam kihozni, ogy a metró elrendezésével nem kell úgy lekövetni a felszíni várost mint a felszíni tömegközlekedéssel. Ez bizonyos szabadságot adna, ha élnének vele.

    Sajnos, jelenleg úgy tűnik, mintha a metróval is megpróbálnák ezt a teljesen elb***szott felszíni város-és közlekedés-struktúrát lekövetni.

    Ezzel a hatalmas költséggel kiépített metróhálózat nem lesz optimális.