Ötvös Tibor

50 játék, mely meghatározta 2012-t - II. rész

Befejezzük az év, valamilyen szempontból meghatározó alkotásainak bemutatását. Ezúttal is lesz a listán olyan, ami elképesztő nagy bukásával, beszüntetett fejlesztésével (mely hatással volt más projektekre is) vagy az általa okozott kellemes órákkal érdemelte ki a szereplését a felsorolásban.

Haunts: The Manse Macabre Mob Rules
Miközben a Double Fine megmutatta, hogy mekkora sikerre is képes egy ígéretes projekt a Kickstarteren, a Haunts: The Manse Macabre arra volt remek példa, hogy nem mindenkinek sikerülhet a dolog. A Cryptic Studios csapatából kivált fejlesztők 25 ezer dollárt kértek a rajongóktól és össze is jött 29,500. Ám közel egy évvel a bejelentés után a projekt fejlesztése leállt, mivel elfogyott a pénz. Így ez az eset bebizonyította, hogy a Kickstarter siker sem garancia semmire.

Hitman: Absolution IO Interactive
Az IO Interactive nagyon sokáig váratta a Hitman sorozat rajongóit az ötödik rész kapcsán, ám végül az Absolution jött, látott és győzött. Sajnos azonban mégis egy botrány kapcsán kell, hogy ezúttal megemlítsük az alkotást. A nálunk is látható trailer, melyben apácák rontanak a 47-es ügynök életére és az ehhez kapcsolódó Facebook alkalmazás felvetette a "nők szerepe a játékokban" kérdéskört és elég komoly vitákat kavart. Az IO Interactive visszavonta az alkalmazást, az apácák pedig háttértörténetet és fontosabb szerepet kaptak a programban.

Incredipede Northway Games
Az Incredipede egy remek független alkotás, mely szintén nem elsősorban az általa nyújtott percek miatt szerepel a listán. Colin Northway szerette volna, ha alkotása felkerül a Steam Greenlight programjába, ám a forgatagban egyszerűen nem foglalkozott vele senki. Erre az úriember fogta és a Steam helyett máshol tett elérhetővé a programot. A rajongók pedig pillanatok alatt beszavazták a Greenlight projektbe, hamarosan pedig a Steam verzió is elérhetővé válik. Az Incredipede a Greenlight első sikersztorija.



Journey Thatgamecompany
A Journey a Sony idei zászlóshajója lett - legalábbis minőség tekintetében. A játékot a flOw és Flower megalkotója készítette, zenéjét Grammyre jelölték és milliós rajongótáborral bír. Nincs mit mondani róla, Sony tulajoknak kötelező beszerezni.

League of Legends Riot Games
A League of Legends már három éves program, ám idén elég nagy dolgokat hajtottak végre a fejlesztők. A Twitch.TV steamek bekerültek a program kliensébe, készült egy csak LAN játékokban indítható Bajnokság és 5 millió dollárt pumpáltak a különböző bajnokságaiba. A Riot Games bizonyítja, hogy folyamatos fejlesztéssel és új elemek beemelésével egy három éves alkotás is mutathat még újdonságot.

Little Inferno Tomorrow Corporation
A Little Inferno az idei év egyik legjobb független fejlesztése, mely PC mellett Wii-re jelent meg. A játék mind a kritikusokat mind pedig a játékosokat megnyerte magának, ráadásul olyan befejezéssel bír, melyet nyugodtan lehet emlékezetesnek mondani.

Mass Effect 3 BioWare
A Mass Effect 3 számunkra az év játéka, így nem meglepő a szereplése a listán. Shepard kapitány utolsó kalandja remekül zárta le a trilógiát, minden szálat elvarrt és emlékezetes (és botrányos) befejezésével végül a rajongók tetszését is elnyerte.

MechWarrior Online Piranha Games
A MechWarrior Online sem jelent még meg, ám ennek ellenére meghatározó eleme lett az idei évnek. A fejlesztők ugyanis ahelyett, hogy a Kickstarteren szereztek volna pénzt a projektre, a munkatársaiknak 30-120 dollár közötti csomagokat kínáltak megvételre, melyekkel bizonyos extrákat szerezhettek a programhoz. Ezzel az elsőre érdekesnek tűnő módszerrel 5 millió dollárt szedtek össze és így nyugodtan fejleszthetik a játékot.

Ninja Gaiden 3 Team Ninja
A Ninja Gaiden harmadik része ismét bebizonyította, hogy a japán fejlesztők nem tudják eltalálni, mi kell a nyugati játékosoknak. A kritikusok és a játékosok sem értették pontosan, miért kellett a népszerű sorozatot elvinni ebbe az új irányba. A Ninja Gaiden 3 igazából nem rossz, hanem olyan, mintha egy amerikai akarna gulyáslevest főzni a magyaroknak. Lehet finom, de mégsem az igazi.

Nintendo Land Nintendo
A Nintendo Landdel az ázsiai cég megmutatta, milyen az, ha két perifériáját sikeresen kapcsolja össze. A Wii U-val tudtuk vezérelni a Wii-n is futó alkotást, mely valódi szabadságot adott játékmenetében is.



Shaker Loot Drop
Újabb példa arra, hogy nem minden projektre vevő a Kickstarter támogatói részlege. A Shaker szimplán úgy volt meghirdetve, hogy egy igazi old-school RPG. Brenda Brathwaite és Tom Hall igazi nagymenőknek számítanak a dizájnerek között és szerettek volna egy olyan programot készíteni, mellyel visszatérnek a kedvenc műfajukhoz. Ám rá kellett döbbenjenek, hogy a mikro-befektetők is meggondolják, mire költik a dollárjaikat. És nem elégednek meg ennyivel, hiszen ezen kívül, hogy old-school semmit nem lehetett tudni a projektről. Meg is bukott.

Persona 4 Golden Atlus
A Persona 4 Golden a mai napig a PS Vita egyetlen igazán sikeres címe és ez azért sokat elárul a konzol szerepléséről. A játék a PS2-es Persona 4 feldolgozása, tehát még csak eredetinek sem mondható, mégis jelen pillanatban ez a legsikeresebb cím. Persze megérdemli, ugyanakkor aki egyszer már végigjátszotta korábban, nem valószínű, hogy most is beruház rá.

Papo & Yo Minority Media
A Papo & Yo egy nagyon érdekes program, melyről több oldalnyi hosszan értekeztek a New York Times hasábjain is. A PSN-en bemutatkozó logikai platformer igazából azt mutatja be, milyen egy alkoholista szülőkkel megáldott családban felnőni. Az eredeti ötlet meg is hozta eredményét, szép siker lett a program.

Prototype 2 Radical Entertainment
A Prototype első része egy igazi sleeper-hit volt 2 milliós eladásaival. Épp ezért az Activision sokat várt a folytatástól, ám az végül nem következett be. A megjelenés utáni pár napon már látszott, hogy nagy bukta lesz a dolog, így a kiadó döntött: bezárta a 20 éves csapatot és a Prototype franchise nem kap több részt.

Punch Quest RocketCat
Adott egy nagyon sikeres, ingyenesen játszható program, a Punch Quest. Egy nap azonban a fejlesztők úgy döntenek, hogy fizetős változatban is megjelentetik az alkotásukat. Az eredmény: teljes kudarc. Alig akadt valaki, aki fizetett volna a játékért. A Punch Quest döntö szerepet töltött be idén fizetős kontra ingyenes MMO-k vita eldöntésében.

Rage of Bahamut CyGames
A Rage of Bahamut sikerrel élesztette fel a Magic, the Gathering által korábban képviselt gyűjtögetős kártyajátékok stílusát. A program valódi kasszasiker, a mai napig az egyik legtöbbet letöltött program Androidon és iOS rendszereken.

Resident Evil 6 Capcom
A Resident Evil hatodik része jól bizonyítja, hogy a névvel mindent el lehet adni. A sorozat legújabb részét mindenhol maximum közepes játéknak titulálták, ennek ellenére csak Japánban két hét alatt 700 ezer példányt adtak el belőle.

Slender Parsec Productions
A Slender épp ellentéte a Resident Evil 6-nak. A független fejlesztés egy klasszikus túlélő-horror, mely épp azt a vonalat követi, amit annak idején a Silent Hill indított útjára. A szinte fegyvertelen hősünk szinte állandóan menekül és ettől sokkal izgalmasabb a játékmenet, mint mondjuk a Resident Evil vagy a Silent Hill legújabb részében látható gameplay.

Slotomania Playtika
A játékgépes játékok újabb reneszánszukat élik a mobilokon és ezt érezte meg a Playtika csapata. A legújabb nyerőgépes programjuk, a Slotomania sikerének titka, hogy a győztes húzások után Tapasztalati Pontokat kapunk és szinteket is léphetünk. Érdekes ötlet és nagyon bevált.

Spec Ops: The Line Yager
A Spec Ops: The Line az év egyik meglepetése. A szebb napokat is megélt széria legújabb része ugyanis egy remek történettel, változatos és pörgős játékmenettel rendelkezett, ráadásul grafikailag is szépen muzsikált. A siker szerencsére nem maradt el és reméljük jön majd folytatás - hasonló minőségben.



Star Wars: The Old Republic BioWare Austin
A Star Wars: The Old Republic igazi sikersztorinak indult, hiszen az a BioWare készítette, aki eddig nem nagyon hibázott és egy milliók által kedvelt univerzumban játszódik. A kezdés pazar volt, ám aztán kiderült, hogy a legtöbben nem hajlandók huzamosabb ideig fizetni a játékért. Épp ezért a kiadó végül ingyenessé tette a programot, de ez sem lökött túl sokat a dolgon.

Super Hexagon Terry Cavanagh
Nehéz megnevezni, hogy a Super Hexagon miért is lett akkora siker. A játék nagyon egyszerű játékmenettel bír, grafikailag is elég alapszinten mozog, ráadásul fizetős is. Ám Terry Cavanagh alkotása valamiért mégis leköti az embert és még fizetni is hajlandó érte.

TheVille Zynga
A Zynga eddig is elég sok támadást kapott azért, mert szimplán lemásolja mások alkotásait és pár ötlettel kiegészítve sajátjukként árulják azt. Eddig mindig győztek, hiszen az apróbb cégek nem tudtak labdába rúgni mellettük. Ám a TheVille esetében az Electronic Arts állt az útjukba, akik beperelték a céget, amiért szinte egy az egyben lemásolták a The Sims Socialt és magát a The Sims sorozatot.

Tiny Tower NimbleBit
És ha már a Zynga nyúlásairól van szó, akkor íme a legjobb példa erre. A Tiny Tower a nagyon apró NimbleBit fejlesztése és a 2011-ben megjelent program nagyon jól fogyott. Ám most év elején jött a Zynga és a Dream Heights, mely szinte ugyanazt nyújtotta, mint a Tiny Towers. A cég nem tudott semmit tenni ellene, ám az ipar nagyjai alaposan berágtak a csapatra (lásd az EA esetét egyel feljebb) és mostantól nagyon figyelnek rájuk.

Tokyo Jungle Sony Japan Studio/Crispy's
A Tokyo Jungle szintén egy valódi sleeper hit. Nem nagyon reklámozták, nem igazán figyelt rá a sajtó, ám a rettentő eredeti alapsztorival rendelkező játék (egy poszt-apokaliptikus világban próbálnak túlélni az állatok) mégis megtalálta közönségét és igazi kultikussá vált.



Trials Evolution RedLynx
A RedLynx szépen keresett a Trials címet viselő játékukkal, melyet aztán mg is szerzett magának a Ubisoft. Meglepő módon azonban a folytatásnak jót tett a plusz tőke, hiszen az Evolution még jobb lett, mint elődje. Ráadásul egy olyan pályaszerkesztővel bír, amivel még egy kisgyerek is elboldogul. A mai napig kerülnek fel rajongói pályák a Live rendszerébe és ezek létrehozása alig pár percet igényel csak.

Tribes: Ascend Hi-Rez Studios
A Tribes: Ascend ismét jó példája annak, hogy milyen minőségi végeredménye lehet annak, hogy ha valaki tiszteli az alapanyagot. A klasszikus PC-s franchise legújabb része is egy ingyenes alkotás lett, mely kirobbanó sikert aratott minden fronton.

The Walking Dead Telltale Games
A listáról nem maradhat el az idei év egyik legjobbja sem, mely új erőt adhat a kalandjátékoknak. A The Walking Dead kirobbanó siker és kíváncsian várjuk, mi lesz a csapat következő alkotása.

XCOM: Enemy Unknown Firaxis
A Firaxis nagyon jó érzékkel nyúlt a kultikus XCOM: Enemy Unknownhoz és ebből megszületett az idei év egyik legjobb akció-stratégiája. Tegyük hozzá, hogy igazán bátor húzás volt a 2K Gamestől, hogy egy akciójátékok uralta piacra behozta a programot, de megérte. Reméljük lesz folytatása.

Xenoblade Chronicles Monolith Soft
A Xenoblade Chronicles ékesen bizonyítja azt, hogy a japán RPG-k is tudnak szórakoztatók lenni. A program műfaját nehéz meghatározni, hiszen elég sok stílust vegyít magában, de ettől még hivatalosan szerepjáték. A Nintendo gépek tulajdonosai bizonyára nem hagyták ki a legújabb részt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Zombee #11
    A Haunts-ról: ha keveset kérnek a Kickstarteren, és elfogy a pénz, arról nem a Kickstarter tehet.
  • a.carkey #10
    Az AC3 sincs fent.
  • a.carkey #9
    "a kiadó végül ingyenessé tette a programot, de ez sem lökött túl sokat a dolgon"

    Talán mert azt is sikerült elqurni?
  • HarryProf #8
    Tisztában vagyok, hogy a Far Cry 3 nem a legeredetibb játék, de ahogy már itt többen is hangsúlyozták, ez a lista elméletileg az évet meghatározó játékokról szólna, és ha valami, akkor szerintem pont, hogy a populáris játékok a meghatározóak - pont azért, mert olyan népszerűek.
    Illetve nem értem, hogy olyan, ha olyan játék is felkerül a listára, mint a Prototype 2 (aminél a szerző össze is foglalja, hogy kb. miért nem lett a Prototype 2 meghatározó), akkor miért nem kerülhet fel a valóban sikeres, népszerű és ha mással nem is de az AAA címek közötti relatív merészségével kitűnő Far Cry 3.

    Hozzáteszem, valóban nem játszottam a legtöbb itt felsorolt játékkal, sőt úgy általában véve sem játszom sokat.
  • Zomil #7
    Továbbra se értem a cikk cime és a játékok listája közötti összefüggést...egy bukás pl. hogy lehet meghatározo, amikor nem is volt az...söt a többségnek fogalma sincs rola...
  • Evoluti0N #6
    Wow olyan hipster vagy és menő.
  • oreal #5
    Far Cry 3 ?! ne viccelj, egy Copy paste jatek ne legyen meghatarzo' se 2012-ben se a jovoben.A masik GW2 LoL :)
    Sracok szerintem tenyleg az a baj hogy a popularis jatekok koreben mozogtok es fogalmatok nincs mas jatekokrol.A fent emlitett par jatekbol ketlem akarmelyikkel is jatszottatok...
    Semmi rosz indulat,sot inkabb jo tanacs,probaljatok kicsit kiszakadni ebbol a mainstream jatek vilagbol es probaljatok mas stilusu jatekokat is.
  • HarryProf #4
    Lehet én elfogult vagyok, de mondjuk egy Far Cry 3-nak illett volna szerepelnie az 50-ben...
  • Szefmester #3
    Hűűű vazze.. Szerintem elő kellene jönnöm a barlangból ahol eddig éltem mert erről a listáról is alig pár címet ismertem igazán, és csak kicsivel többről hallottam valamit. Na de hogy az inredipete vagy mi a retek sikeres... lehet hogy anyagilag az lett az első pár napban csak én még jót nem hallottam róla.

    Telefonos meg noname indie címek mint meghatározók. Akkor csak két cím ami sztem meghatározó (volt):
    Kerbal Space program, FTL...
  • Fenrir #2
    Mivel az a másikon van.