SG.hu

Tim Sweeney szerint a Google zsarnokként viselkedik

Tim Sweeney - a Fortnite-ot létrehozó cég vezetője - tanúskodott egy olyan ügyben, amely ha nyer, lehetővé teheti a konkurens fizetési rendszerek megjelenését a Play Store-ban. A vállalat 2020-ban perelte be a Google-t, miután az eltávolította a Fortnite-ot a Play Store-ból. Vallomása szerint a Google egy kegyetlen zsarnok, aki kétes taktikákhoz folyamodik egy kegyetlen fizetési rendszer védelmében.

Régóta várt bírósági nap volt az Epic Games vezérigazgatója, Tim Sweeney számára, aki tegnap tanúskodott egy San Franciscó-i szövetségi bíróságon a vállalat Google elleni jogi csatájában. A cégek közötti harc 2020 nyarán kezdődött, amikor a népszerű Fortnite videojáték mögött álló Epic azt akarta elérni, hogy a Google ne számítson fel 30 százalékos díjat az alkalmazásfejlesztőknek a Play Store áruházában az androidos készülékeken végzett vásárlások után. Amikor a Google ezt elutasította, az Epic saját fizetési rendszert telepített az Androidon futó Fortnite alkalmazásba, és alacsonyabb árat számolt fel a fogyasztóknak. A Google válaszul 2020. augusztus 13-án eltávolította a Fortnite-ot a Play Store-ból. Ugyanezen a napon Sweeney beperelte a Google-t, azzal vádolva a technológiai óriást, hogy monopolisztikus ellenőrzést gyakorol a mobiljáték-fejlesztők felett a Play Store-ban.

"Szeretném mindenki számára világossá tenni, hogy pontosan mi történt ezeken a platformokon" - mondta Sweeney a tanúk padján. "Azt akarom, hogy mindenki lássa és megértse, hogy a Google de facto ellenőrzést gyakorol az Androidon elérhető alkalmazások felett." 2021-ben egy szövetségi bíró elutasította az Epic legtöbb érvét egy hasonló ügyben az Apple ellen. Az Epic az Apple-per eredményét az Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságánál fellebbezi meg. Ezúttal egy kilencfős esküdtszék dönt arról, hogy a Google megsértette-e a trösztellenes törvényeket a kisebb riválisok kihasználásával. A per várhatóan a jövő hónapban zárul majd le, az Androidos alkalmazások ügyében a tanúvallomások a tervek szerint még karácsony előtt befejeződnek. Az eredménynek széleskörű következményei lehetnek. Ha az Epic nyer, a Google kénytelen lehet engedélyezni más cégeknek, hogy konkurens fizetési rendszereket kínáljanak a Play Store-ban.

A per két héttel ezelőtti kezdete óta Sweeney szinte minden nap a tárgyalóterem első sorában ül. A Google a múlt hónapban egyezséget jelentett be az ügy másik felperesével, a Tinder társkereső alkalmazást működtető Match Group céggel. Szeptemberben a Google egyezséget kötött több tucat állami főügyésszel, akik hasonló okokból perelték be a vállalatot. Sweeney több mint kétórás tanúskodása San Franciscóban kevesebb, mint egy héttel azután történt, hogy a Google vezérigazgatója, Sundar Pichai a 10 tagú esküdtszék előtt megvédte azt a módot, ahogyan cége az Android Play áruházát működteti.

Vallomásában Sweeney kitartott amellett, hogy a célja az volt, hogy a játékokat több felhasználóhoz juttassa el, nem pedig az, hogy pénzbeli kártérítést követeljen, és hogy a Google díja megakadályozta az Epicet abban, hogy bővítse üzleti tevékenységét. Vallomásában Sweeney felidézte, hogy a Google hogyan hívta be őt a kaliforniai Mountain View-i központjába, hogy megpróbálja meggyőzni arról, hogy inkább a Play Store-ban adják ki a Fortnite-ot. Sweeney elmondta, hogy a Google pénzügyi ösztönzők széles skálájával próbálta elcsábítani őt, amit ő elutasított. "Ez egy csalárd megállapodásnak tűnt" - mondta Sweeney az esküdtszéknek. "A Google egy sor mellékalkut ajánlott, amelyek célja az volt, hogy meggyőzze az Epicet, hogy ne versenyezzen velük".


Sweeney megjelenésére azt követően került sor, hogy az Epic ügyvédei korábban megmutatták a Google dokumentumait, amelyekből kiderült, hogy a Google 360 millió dollár értékű csomagot ajánlott a videojáték-gyártó Activision Blizzardnak, hogy ejtse a Play Store elleni versenyre vonatkozó előzetes tervét. A Google ügyvédei más dokumentumokat is bemutattak, amelyekből kiderült, hogy az üzlet több mint 315 millió dolláros hasznot hozna az Activisionnek.

Miután elutasította a Google ajánlatát, az Epic megpróbálta saját weboldalán keresztül terjeszteni a Fortnite-ot Androidra. Sweeney azonban azt vallotta, hogy ez az erőfeszítés gyorsan "lehangoló folyamattá" vált, mivel a vártnál jóval kevesebb játékos töltötte le a Fortnite-ot Androidos telefonokra, mint amennyire számítottak. A kiábrándító reakciót a Google machinációinak tulajdonította, amelyek nehézkessé tették a Play Store-on kívüli folyamatot, valamint a szoftverrel kapcsolatos lehetséges problémákra figyelmeztető felugró "ijesztő képernyők" használatának. "Rájöttünk, hogy a Google nehéz ellenfél, és képes volt akadályozni minket" - mondta Sweeney.

Az Epic végül 2020-ban közzétette a Fortnite-ot a Play Store-ban, miközben egy tervet szőtt arra, hogy végül a Sweeney által "Project Liberty"-nek nevezett projekt részeként titokban becsempészve egy alternatív fizetési lehetőséget megkerülje a jutalékrendszert. Az alternatív fizetési opció 2020 augusztusában jelent meg a Play Store és az iPhone alkalmazásbolt átdolgozott Fortnite-alkalmazásaiban, ami arra késztette az Apple-t és a Google-t, hogy néhány órán belül blokkolja azt. Az Epic ezután trösztellenes pert indított annak részeként, amit Sweeney az összes játékgyártó nevében folytatott keresztes hadjáratként fogalmazott meg, mivel egyre inkább okostelefonokon játszanak az emberek a konzolok és PC-k helyett. "Ez egy olyan kérdés, amely szerintem minden játék, így az Epic számára is egzisztenciális" - mondta Sweeney.


Míg Sweeney saját ügyvédje kérdéseire a Google-t kapzsi monopolistának igyekezett beállítani, a Google ügyvédje, Jonathan Kravis megpróbálta megfordítani a forgatókönyvet. Kravis keresztkérdéseivel Sweeney-t olyan vezetőnek állította be, aki elsősorban a régóta fennálló jutalékrendszer megkerülésében érdekelt, hogy növelje videojáték-vállalatának nyereségét. Kravis felvetette, hogy az Epic a játékkonzolokat gyártó cégeknek, köztük a Nintendónak, a Sonynak és a Microsoftnak is 30 százalékos jutalékot fizetett, és a konzolokkal együtt 12 milliárd dollárt keresett. Sweeney bólintott a számra, annak ellenére, hogy korábban azt mondta, hogy az Epic jelenleg veszteséges.

Kravis Sweeney azon állítását is megkérdőjelezte, hogy a díjakból származó megtakarításokat az ügyfeleknek adja át. Az Epic például minden platformon ugyanazt az árat számítja fel a játékon belüli vásárlásokért, beleértve a saját áruházát is, ahol nem fizet díjat. "A pénzt a saját zsebedbe teszed, igaz?" - kérdezte Kravis. Sweeney nem tagadta az állítást, de azt mondta, hogy az Epic körülbelül 3 százalékot spórol azzal, hogy nem használ fizetési szolgáltatót. A Google ügyvédje ismertette a 30%-os jutalékot, amelyet az Epic panasz nélkül fizet a Sony, a Microsoft és a Nintendo számára a PlayStation, Xbox és Switch konzolokon történő tranzakciókért, miközben több milliárd dolláros profitot kaszál ezeken a platformokon. Sweeney elmondta, hogy a Sonyval kötött szerződés megakadályozta, hogy az Epic a Fortnite-on belüli termékét a PlayStation áránál olcsóbban adja el, és hogy az Apple és a Microsoft semmit sem kapott, amikor az Epic termékeket forgalmazott a cégek személyi számítógépein keresztül.

Egy esküdt által feltett kérdésre válaszolva Sweeney nyilvánosságra hozta, hogy a videojáték-konzolok és a személyi számítógépek az Epic alkalmazáson belüli vásárlásokból származó bevételeinek több mint 90%-át abban a 2020-as időszakban termelték, amikor a Fortnite az iPhone alkalmazásboltban és a Play Store-ban is megtalálható volt. Sweeney nem árulta el, hogy az Epic miért nem szállt szembe az okostelefonokon kívül más eszközökre kivetett 30%-os jutalékkal, de nem hagyott kétséget afelől, hogy mi a célja ebben a perben. "Azt szeretnénk, ha az esküdtszék megállapítaná, hogy a Google megsértette a törvényt, hogy a bíróság rákényszeríthesse a Google-t, hogy hagyjon fel ezzel a gyakorlattal" - mondta Sweeney.

Ez csak az egyik a Google ellen indított két trösztellenes ügy közül, amelyek 1,7 billió dollárra értékelt technológiai birodalmat feldarabolással fenyegetik. A másik ügy, amely a Google domináns keresőmotorjára összpontosít, a múlt héten zárult le, de csak jövőre dönt egy washingtoni szövetségi bíró.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Major #5
    Monopólium fogalmáról halottál már? Vagy, hogy hogyan gáncsolta a jóságos Google például a Windows Phone-nál az alkalmazások elérését?
  • t_robert #4
    "az Epic megpróbálta saját weboldalán keresztül terjeszteni a Fortnite-ot Androidra. Sweeney azonban azt vallotta, hogy ez az erőfeszítés gyorsan "lehangoló folyamattá" vált, mivel a vártnál jóval kevesebb játékos töltötte le a Fortnite-ot Androidos telefonokra, mint amennyire számítottak."
    ja kérem pont ez adja meg a Google play és a többi nagy értékét. Ezért is kérik meg a 30%-ot. Hiszen 10-15 év munkával és beleölt tőkével megteremtették a "PIACOT" felhasználók odajáró 100 millióival. Ott a lehetőség az EPIC elött, hogy beleöljön a saját áruházába 100 milliárdot és 10 évnyi munkát és akkor nem kell 30%-ot fizetni másnak. ja hogy kérem ez drága és roppant munka.. hát így van ez. valamit valamiért. Birom azokat a cégeket, akik mások beleölt pénze és munkájából akarnak hasznot húzni.
  • grobs #3
    Tim Sweeney szerint az apple zsarnok, a google zsarnok, mindenki zsarnok, csak a Tencent nem. Csak Kína jó, mert ott ők szedhetnek be sokkal nagyobb sarcot.
  • bdzsana #2
    Pont kína az ellenpélda. A mobilpiac rohadt fragmentált, marha neház rá fejleszteni és pláne terjeszteni, felhasználóként nem igazán lehet tudni miben lehet bízni és pluszba mégcsak a jutalékrendszeren sem segített a verseny, mert az itteni 15-30% helyett ott nem ritka az 50% feletti sem. A Tencent ami birtokolja az Epic nagy részét és a Google 30%-a ellen viaskodik ők, Kínában 50% sarcot szednek.

    Fejlesztőnek rohadtul nem lenne jobb a fragmentált piac. Az a 30% joval kevesebb mint amennyit költened kéne 20 másik store támogatására és reklámkampányainak beállítására.

    Ha mondjuk lenne 3-4 az még talán egy aranyközépút. De egyébként van, csak senki nem használja, mert nem akar senki több storet telepíteni elég az az egy ahol mindent megtalál és ezen már nagyon nehéz változtatni.
  • end3 #1
    Ezek az információk is meggyőzik az embert arról, kell a többpólusú világrend, és kellenek a BigTech cégeknek is a versenytársak. A kialakult monopol helyzet nem üdvös sem a fejlesztőknek, sem a felhasználóknak. (A vele együtt járó kartellezés, zsarolás, megvesztegetés sem.)

    (Talán Kína a következő évtized alatt képes lesz versenyképes alternatív rendszereket fejleszteni.)
    Utoljára szerkesztette: end3, 2023.11.23. 08:55:47