Berta Sándor
Leáldozott a konzolok aranykora
Benjamin Cousins úgy véli, hogy a konzolok és a konzolos játékok korszaka véget ért. Mindezt elsősorban a mobiltelefonok és a táblák felbukkanásával, illetve elterjedésével magyarázza.
A szakember korábban a Lionhead, a Sony és az Electronic Arts munkatársa is volt. Szerinte a mobilok és a táblagépek túl erős konkurenciát jelentenek a konzoloknak, mert ezeken is futtathatók akár a legjobb játékok. Meggyőződése, hogy a kihaló játékkonzolokkal kapcsolatos elképzelésével sokan még nehezen tudnak azonosulni, de nem véletlen, hogy két másik szakember, az amerikai David Jaffe és a japán Hideo Kojima is hasonló álláspontot képviselnek. Cousins kiemeli, hogy a konzolokat gyakran az előállítási költségüknél olcsóbban árulják, mert a gyártók azt remélik, hogy az ebből származó veszteségeket a játékok terjesztéséből befolyó licencbevételekkel kompenzálhatják. Mindez azt jelenti, hogy nem csak nagyon sok hardvert, hanem nagyon sok szoftvert is el kell adniuk. Ez önmagában nehéz helyzetet teremt.
Ehhez társul az a folyamat, hogy egyre több konzoltulajdonosnak van okostelefonja vagy tábla PC-je és ezek a készülékek jobban megfelelnek az emberek igényeinek, mint a konzolok. Mindez egyaránt vonatkozik az árra, az eszközök kezelésére és a teljesítményre. Ugyan az okostelefonokon a játékok talán nem annyira szépen jelennek meg, vagy nem futnak olyan zökkenőmentesen, mint egy konzolon, de összességében mégis több lehetőségük van a felhasználóknak. A szoftverek vagy ingyenesek vagy olcsók, s a beszerzési költségek is alacsonyabbak.
Benjamin Cousins prezentációját érdemes végigkattintgatni
További előny, hogy az okostelefonokat és a táblákat jóval gyorsabban fejlesztik, mint a konzolokat. A fő kérdés az, hogy mikor fedezik fel maguknak a konzoljátékosokat a mobilcégek? Ugyanis minél agresszívabb módon fogják őket megszólítani, annál hamarabb pártolhatnak majd át az ő készülékeikre. Ezzel párhuzamosan, minél jobban elveszítik a konzolgyártók a célközönségüket, annál nehezebben tudnak majd versenyezni az okostelefonokkal és a tábla PC-kkel. Ugyan a többiek lemorzsolódása ellenére a konzolosok "kemény magja" alighanem a végsőkig ki fog tartani, de idővel kénytelenek lesznek visszatérni a PC-hez.
A szakember rámutatott, hogy a PlayStation 3 és az Xbox 360 fejlesztési költségei nyolcmilliárd dollárt tettek ki, ehhez jöttek még a marketingkiadások. Ezeket a veszteségeket a Sony és a Microsoft - a több tízmillió eladott konzol ellenére - nem tudta érdemben kompenzálni. Az Xbox 360 eddig hárommilliárd dollárba került a Microsoft játékrészlegének, míg a PlayStation 3-nál ez az összeg ötmilliárd dollárt tesz ki.
A Deloitte már tavaly augusztusban megállapította, hogy a táblagépek a játékpiacot is meghódítják, majd 2012 novemberében arról írtunk, hogy a táblák az ünnepek alatt a konzolokat is háttérbe szorítják. Előnyük, hogy a játékok futtatása mellett lehetővé teszik a video- és a zenelejátszást, az e-könyvek elolvasását, a böngészését, levelezést és a közösségi szolgáltatások használatát.
A szakember korábban a Lionhead, a Sony és az Electronic Arts munkatársa is volt. Szerinte a mobilok és a táblagépek túl erős konkurenciát jelentenek a konzoloknak, mert ezeken is futtathatók akár a legjobb játékok. Meggyőződése, hogy a kihaló játékkonzolokkal kapcsolatos elképzelésével sokan még nehezen tudnak azonosulni, de nem véletlen, hogy két másik szakember, az amerikai David Jaffe és a japán Hideo Kojima is hasonló álláspontot képviselnek. Cousins kiemeli, hogy a konzolokat gyakran az előállítási költségüknél olcsóbban árulják, mert a gyártók azt remélik, hogy az ebből származó veszteségeket a játékok terjesztéséből befolyó licencbevételekkel kompenzálhatják. Mindez azt jelenti, hogy nem csak nagyon sok hardvert, hanem nagyon sok szoftvert is el kell adniuk. Ez önmagában nehéz helyzetet teremt.
Ehhez társul az a folyamat, hogy egyre több konzoltulajdonosnak van okostelefonja vagy tábla PC-je és ezek a készülékek jobban megfelelnek az emberek igényeinek, mint a konzolok. Mindez egyaránt vonatkozik az árra, az eszközök kezelésére és a teljesítményre. Ugyan az okostelefonokon a játékok talán nem annyira szépen jelennek meg, vagy nem futnak olyan zökkenőmentesen, mint egy konzolon, de összességében mégis több lehetőségük van a felhasználóknak. A szoftverek vagy ingyenesek vagy olcsók, s a beszerzési költségek is alacsonyabbak.
Benjamin Cousins prezentációját érdemes végigkattintgatni
További előny, hogy az okostelefonokat és a táblákat jóval gyorsabban fejlesztik, mint a konzolokat. A fő kérdés az, hogy mikor fedezik fel maguknak a konzoljátékosokat a mobilcégek? Ugyanis minél agresszívabb módon fogják őket megszólítani, annál hamarabb pártolhatnak majd át az ő készülékeikre. Ezzel párhuzamosan, minél jobban elveszítik a konzolgyártók a célközönségüket, annál nehezebben tudnak majd versenyezni az okostelefonokkal és a tábla PC-kkel. Ugyan a többiek lemorzsolódása ellenére a konzolosok "kemény magja" alighanem a végsőkig ki fog tartani, de idővel kénytelenek lesznek visszatérni a PC-hez.
A szakember rámutatott, hogy a PlayStation 3 és az Xbox 360 fejlesztési költségei nyolcmilliárd dollárt tettek ki, ehhez jöttek még a marketingkiadások. Ezeket a veszteségeket a Sony és a Microsoft - a több tízmillió eladott konzol ellenére - nem tudta érdemben kompenzálni. Az Xbox 360 eddig hárommilliárd dollárba került a Microsoft játékrészlegének, míg a PlayStation 3-nál ez az összeg ötmilliárd dollárt tesz ki.
A Deloitte már tavaly augusztusban megállapította, hogy a táblagépek a játékpiacot is meghódítják, majd 2012 novemberében arról írtunk, hogy a táblák az ünnepek alatt a konzolokat is háttérbe szorítják. Előnyük, hogy a játékok futtatása mellett lehetővé teszik a video- és a zenelejátszást, az e-könyvek elolvasását, a böngészését, levelezést és a közösségi szolgáltatások használatát.