Berta Sándor

Nincs helyük a tábláknak az előadó­termekben?

Egy dán professzor kitiltotta a laptopokat és más készülékeket az egyetemi előadásairól.

Bent Sorensen, a Koppenhágai Gazdasági Egyetem munkatársa egyik előadásán kénytelen volt szembesülni azzal, hogy a bent ülő 60 tanuló többsége ahelyett, hogy figyelt volna mással volt elfoglalva. A professzor az előadás közben beült a hallgatók közé és azt tapasztalta, hogy az egyikük például e-maileket írt és a Facebookon olvasgatott. Többen interneteztek és egyáltalán nem zavartatták magukat, az sem okozott számukra problémát, hogy észrevették, a tanár figyeli őket.

Sorensen először dühös lett, majd elgondolkodott azon, hogy ennek a generációnak a tagjai a laptopok, okostelefonok és táblagépek közelében nőttek fel, így érthetően más a viszonyuk a tanáraikhoz. Mada Belu, Sorensen hallgatóinak egyike azt mondta, ha túlzottan unatkozik az előadások alatt vagy nem ért valamit, akkor bekapcsolja a notebookját vagy a telefonját. Az így eltöltött idő csupán tíz százaléka kapcsolódik a tananyaghoz. Gyakori, hogy vagy az előadás vagy annak tartalma, néha mindkettőt untatja a diákokat.

Sorensen radikális kísérletbe fogott: senki sem vihet be magával laptopot vagy tabletet hozzá, és ő is a termen kívül hagyta a laptopját, így nem voltak Powerpoint-prezentációk sem. Mada Belu és társai nagyon meglepődtek, ugyanis eddig ilyesmit még egy professzor sem kért vagy követelt tőlük. Aki megnézte volna az üzeneteit az okostelefonján, az megtehette ezt - a termen kívül. Senki sem élt a lehetőséggel.

Az oktató szerint a tanulók gyakran nem tudatosan mennek fel a Facebookra vagy nézik meg a leveleiket, és a tanároknak kell tudatosítaniuk bennük, hogy helytelen amit tesznek. A kísérletnek köszönhetően a hallgatók szorosabban együttműködtek és sokkal aktívabbak voltak, mint korábban. A közösségnek mindenképpen jót tett az újítás. A kísérletet mind Sorensen kollégái, mind a diákok közül sokan támadták, de a lépés egyúttal azt eredményezte, hogy a kérdéssel végül az egyetem vezetői is foglalkozni kezdtek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • end3 #16
    + A nap mint nap ránkzúduló információmennyiség feldogozása nem "piskóta", - különválasztani a feleslegest a szükségestől, irányt adni a helyes választásoknak és a döntéseknek. Nem kevés tudás kell hozzá. Már nem elég a 45 percből hasznos 10 perc ennek "felszívására". Nem elég napi 1-2 óra tanulás az életben előttünk álló feladatok eredményes megoldásához. Ez egy új világ, már a 10 évvel ezelőttihez képest is. Egy adott, kiválasztott területen minden egyes felnövő, felnőtté váló ember életlehetőségeit a világon sokezer másik "konkurens" "vitatja" és lép a helyébe, abban a pillanatban, amikor a globális helyváltoztatást megoldotta. Ma már pillanatok alatt eljut egy lehetőség híre a világ minden zugába. És táblagépek napi 10-órás, FB-os, mindennapi dekoncentrált "tapicskolói" helyett, pillanatok alatt kerül olyan ember a meghirdetett helyre, aki életének addigi, jelentős részét komoly felkészüléssel töltötte el. Szóval, ha ma még nem lenne egyértelmű mindez, akkor holnapra fel kéne ébredni már. Mindebből már nem lehet kizárni az FB-t, a táblagépeket sem, de mindennek megvan a helye és az ideje is.

    "Szeretném vissza azt az oktatási rendszert (szocik nélkül), amikor 3.-ban kötelező volt Móra Ferenc, később Móricz Zsigmond, majd Victor Hugo - aki nem olvasta el ezeket, az nagy eséllyel megbukott. Amikor a tanárnak előre köszönt a diák, nem csak a fenyítéstől tartva, hanem amiért tisztelte a tudását és ő maga is vágyott a tudásra, mert akkor még nem csak pénzben mértek, voltak más értékek is. A műveltség nem volt ciki, persze nem mindenki volt agytröszt, de a könyvolvasás, a komolyzene, a dzsessz "menő" volt... a popzene is jó volt (jobb is, mint ma), de az azt hallgatók tudták a helyüket, tudták, hogy a komolyzene - általában - magasabb színvonal stb. Akkoriban, ha egy emberről azt mondták, becsületes, az pozitív csengésű volt és nem azt jelentette, hogy hülye. Egy hierarchikus társadalom nem jelent diktatúrát, de ami biztos, hogy a demokrácia nem működik. "
  • Tetsuo #15
    :-)
  • MasterMason #14
    Te nem vagy tisztában alap fogalmakkal. És nincs szükségünk a szegedi csanádok konzervativizmusára sem. Már csak az hiányzik tényleg, hogy majd szegedi csanádok meg zázriveczek még bele ugassanak abba is, amibe még azok sem mertek akik elszúrták az elmúlt 25 évet.

    Mi a következő? A pedofília sajnos már régóta engedélyezett, több százezer gyereket rontottak meg a papok az elmúlt 50 évben, és hányat vontak felelősségre?

    Szó sem lehet hierarchikus társadalomról.

    Nem véletlen nem működik a demokrácia, azért nem működtették jól, hogy a helyébe mást tegyenek. Olyat amit megfelel a pénzemberek kívánalmainak...
    Utoljára szerkesztette: MasterMason, 2015.04.04. 14:30:50
  • Tetsuo #13
    LOL
    Egyrészt - úgy látszik - alapvető fogalmakkal, mint a liberalizmus ill. annak gyakorlati folyamataival sem vagy tisztában, de azért határozott véleményed van róla. Ez furcsa.
    Másrészt, még azt sem veszed észre, hogy az oktatás a legtöbb országban ma jóval liberálisabb, mint mondjuk 50 éve? Vagy ezt még észreveszed, csak szerinted ez előrelépés és nem hátra? (Voltál te már átlagos angol, oktatási intézményben?!)
    Ezekután mi lesz a következő "előrelépés"? Nemtelen gyerekek, engedélyezett pedofília, bukásmentes felsőoktatás, celebek élete - mint műveltség?

    Szeretném vissza azt az oktatási rendszert (szocik nélkül), amikor 3.-ban kötelező volt Móra Ferenc, később Móricz Zsigmond, majd Victor Hugo - aki nem olvasta el ezeket, az nagy eséllyel megbukott. Amikor a tanárnak előre köszönt a diák, nem csak a fenyítéstől tartva, hanem amiért tisztelte a tudását és ő maga is vágyott a tudásra, mert akkor még nem csak pénzben mértek, voltak más értékek is. A műveltség nem volt ciki, persze nem mindenki volt agytröszt, de a könyvolvasás, a komolyzene, a dzsessz "menő" volt... a popzene is jó volt (jobb is, mint ma), de az azt hallgatók tudták a helyüket, tudták, hogy a komolyzene - általában - magasabb színvonal stb. Akkoriban, ha egy emberről azt mondták, becsületes, az pozitív csengésű volt és nem azt jelentette, hogy hülye.
    Egy hierarchikus társadalom nem jelent diktatúrát, de ami biztos, hogy a demokrácia nem működik.
  • Dobronski #12
  • MasterMason #11
    Tudod mi a liberális züllés? Az ami egy focimecs előtt közben és után megy magyarországon... Na az liberális züllés.

    Szánalmas képmutatás mindenbe belekeverni a liberalizmust, pláne azt bírom amikor olyan emberek magyaráznak a liberalizmusról mint pl a magukat nagyon nemzetinek és nagyon konzervatívnak képzelő futball huligánok, akik felett nemcsak hitler hanem bármelyik SS katona azonnal helyben ítélkezett volna. Nagyon bírom még azt is, hogy egy a magyarságot ezer éve pumpoló rabszolgatartó idegen szívű egy idegen államnak felesküdött papi kasztot meg egy idegen nemzet rabszolgatartó meséjét a kereszténységet tűzik zászlajukra az idegenszívű valódi álkonzervatív liberálisok. Azok akik azt hiszik, hogy mindenkinek be lehet adni azt a rossz dumát, hogy ha a liberálisok elkurják a demokráciát akkor neked diktátorra van szükséged meg középkori rabszolgatartó papokra.

    A liberálisok talán legnagyobb bűne az a sok sok képmutató mellét nem létező hazafiságra döngető álmagyarkodó idegenszívű nemzeti konzervatív amit ők szültek...
  • Tetsuo #10
    A fizikai ráhatást középiskoláig alkalmaznám, amikor az egyéb dolgok nem érvényesülnek.
    Pl. ha a tanár úgy ítéli meg, hogy csak pajesztépéssel vagy vonalzóval tud hatni, akkor azt alkalmazhatja. A lényeg a poroszos szigor, amit mára felváltott a liberális züllés.
  • MasterMason #9
    De mégis hogyan gondolnád te azt, hogy bárki "bizonyos szintig" fizikálisan egy felnőtt embert fegyelmezhetne egy egyetemen? :D

    Rácsap a körmére? :P

    Ezek nem gyerekek, akiknek lekeverhetsz egy pofont...
  • Tetsuo #8
    Ha a tanár fegyelmezhetne (bizonyos szintig fizikálisan is), tilthatna sokkal komolyabban, az visszaadná a tekintélyt és a komolyságot.
    Nem csak a tablet, hanem - általában - minden elektronikus eszköz zavaró egy előadás alatt. Aki meg nem figyel, azt rögtön kizavarnám; ha zavarja a többieket, egy szemeszterre eltiltanám stb.
  • MasterMason #7
    A probléma megoldásának kulcsa ott volt a diákok kezében, amíg ki nem vették abból. Az oktatás egyik legnagyobb problémája, hogy alap szinten sem képes felhasználni oktatási eszközként tekinteni a technika által adott lehetőségekre, bevonni azokat.

    Szóval a táblagépek laptopok és okos telefonokon felnőtt nemzedéknek nem a tanárokhoz való viszonya más, hanem a technológiához való viszonya.

    A maradi, magukat tanároknak csúfoló-képzelő digitális analfabétáknak nem tanítaniuk kellene hanem tanulniuk.