SG.hu

Rapperek uralták ősszel a YouTube-ot

Majka és Curtis közel másfél milliós nézettségű Elvitted a szívemet című új dala vezeti az őszi időszak legnézettebb online magyar zenei videóit rangsoroló Artisjus YouTube Toplistáját.

Az őszi hónapok legszembetűnőbb tanulsága az, hogy az a zenész, aki jelentős energiát szán a közösségi média használatára, akkor is sikeres lehet az interneten, ha a rádiók nem is játsszák a dalait. Bár a legnagyobb Facebook rajongótáborral rendelkezők között többségben vannak a közismertebb művészek, a kisebb közösségek jóval elkötelezettebbek.

Majka és csapata az Artisjus YouTube Toplistájának állandó szereplői, az első három hely valamelyikén eddig mindig találkozhattunk velük. Majka és Curtis Elvitted a szívemet című új dala ebben a negyedévben listavezető, harmadik helyen pedig a feltöltése óta összesen 22 milliós nézettséget szerző és ezzel minden idők legnézettebb online hazai zenés videójává nőtt Belehalok áll. A második helyet Jolly és Kis Grofó No roxa áj című produkciója szerezte meg. Korábban a paródia és mulatós videók külön listába kerültek. Ősszel azonban a magyarok kevésbé érdeklődtek e műfajok iránt: az újra egyesített toplistában egyetlen paródia sem érte el az alsó küszöböt és mulatós nóta is csupán három szerepel a legnépszerűbb 30 dal között.


Az őszi időszak a nyárinál több újdonságot hozott, a Top 30-ban most 7 olyan dal szerepel, amely korábban nem került fel a toplistára. Az eredmények azt mutatják, és néhány előadói interjú is azt igazolja, hogy a hagyományos médiaszereplések hiánya tudatos, elkötelezett közösségi média munkával pótolható. A rangsor első harmadában ugyanis több olyan rapper is található - pl. az esztergomi gengszterrapper, Mr Busta, vagy a kapuvári Boros Tamás, alias Essem -, akiknek dalaival a rádió- vagy televíziócsatornákon nem találkozhat a közönség. Bár a hiphop kisebb anyagi befektetést igénylő, alacsonyabb belépési küszöbű műfajnak tűnik, a listából az is látszik, hogy valóban tudatos és hozzáértő munka eredménye lehet az internetes siker. A toplistán szereplő dalok kétharmadát ugyanis mindössze 5 előadó vagy előadói csapat jegyzi.

"A zenészek között egyre gyakoribb beszédtéma, hogy mi lehet a magyar nyelvű rapperek társadalmi sikerének titka" - mondta Tóth Péter Benjamin, az Artisjus kommunikációs igazgatója. "Úgy tűnik, hogy ez a stílus átvette azt a szerepet, amit 20-30 évvel ezelőtt a rockzene töltött be. Az egész országban sokan érzik úgy, hogy ez a dalszöveg-központú műfaj valóban hozzájuk szól, az ő saját érzéseiket, saját problémáikat fogalmazza meg közérthető formában. 2013-ban ez az online zenés videók sikerének kulcsa."


Az Artisjus azt is megvizsgálta, mely zenészeknek volt a legnagyobb Facebook-rajongótábora az őszi időszakban. A videómegosztóval ellentétben a Facebook közösségépítési listán többségben vannak a mainstream médiában is (sokat) szereplő zenészek, bár akadnak kivételek. A Csík Zenekar őrzi 10. helyét, a korábban már említett Essem pedig a 11. helyen szerepel. Új szereplők a listán L.L. Junior (19.) és a Hooligans (20.). Az élbolyban annyi változás történt a korábbi időszakhoz képest, hogy Majka előrelépett a 3. helyre. A közösség aktivitását jellemző ún. "talk about" mutató arról árulkodik, hogy a kisebb rajongótáborokat könnyebb megmozgatni. Ezt a ragsort a többi listán nem szereplő AK26 vezeti, őket L.L. Junior és Nótár Mary követi. Érdekesség, hogy itt Müller Péter Sziámival, sőt Kasza Tiborral is találkozhatunk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!