Napi Online

Eltűnt másfélmilliárd forint a televíziók kasszájából

A tavalyelőtti zuhanást követően 2010-ben kisebb tempóban, de tovább apadt a hazai televíziók összesített reklámbevétele.

Az Ernst & Young összesítése alapján 2010-ben a televíziós reklámpiac teljes árbevétele 58,3 milliárd forint volt, amely 3 százalékos csökkenést mutat a 2009. évi közel hatvanmilliárdhoz képest. Utoljára 2008-ban tudott nőni a reklámtorta, akkor 71,5 milliárd forinton osztoztak a tévék, majd ehhez képest 2009-ben 16 százalékos zuhanás következett be. A reklámköltések oroszlánrészét, 44,3 milliárd forintot az országos, földi sugárzású televíziók vitték el.

A hirdetők továbbra is a televízióban hisznek inkább, hiszen 2010-ben a reklámszpotokból származó összbevétel a televízióknál 55,8 milliárd forint, a rádióknál pedig közel négymilliárd volt, míg a szponzorációs bevételekből rendre 2,6 illetve 0,6 milliárd forint jutott. "A földi sugárzású médiumok tovább vesztettek pozíciójukból, de a piac "nem földi sugárzású" szeletének jelentős növekedése sem hozta el a régen várt fellendülést az adott szektorban, hiszen - amint azt az adatot szolgáltatók számának jelentős növekedéséből kitűnik - a 24 százalékosra nőtt részesedésen több mint negyven piaci szereplő osztozik" - kommentálta az adatokat Málnay B. Levente, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) elnöke.


2009-ben a MEME állásfoglalása alapján a rádiók nem kerültek be a felmérésbe, idén azonban újra öt rádió, a Class FM, a Juventus, a Magyar Rádió, a NEO FM és a radiocafé 98.6 képviselteti magát a kutatásban. Így bár nincsen összehasonlító adat az előző évből, az egyértelműen elmondható, hogy a rádiók számára a 2010-es év nem a növekedésről szólt, még akkor sem, ha a két országos kereskedelmi rádió belépésével a teljes rádiós piac átrendeződik. A 2011-es év - akárcsak a televízióknál - már sikeresebb lehet, hiszen a piaci mozgások utáni konszolidáció időszaka következik, a hallgatottsági adatok pedig egyértelműen mutatják, hogy a rádiók teljes hallgatottsága nem változott, legalább annyian hallgatnak rádiót, mint korábban: naponta a teljes lakosság 87 százaléka - mondta Kádár Tamás, a MEME rádiós alelnöke.

A televíziós reklámtorta meghatározásánál a MEME tagjai a reklámszpotokból és szponzorációból származó, ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett, úgy nevezett "net-net" bevételeket vették figyelembe. Ennek megfelelően a reklámtorta nem tartalmaz olyan egyéb bevételi forrásokat, mint az emelt díjas telefon és SMS, valamint a rendezvények és a "merchandise eszközök" (saját márkás árucikkek). A reklámtorta továbbra is csak a tényleges pénzmozgást igénylő bevételeket tartalmazza, vagyis a barter-tranzakciókat nem.

Az előző évhez képest változás, hogy 15 új televízió csatlakozott a felméréshez, így összesen 45 televízió van a 2010-es évi reklámtorta adatszolgáltatói között. A reklámtorta az Animax, ATV, AXN, Cartoon, Comedy Central, Cool, Deko, Discovery, Disney Channel, DoQ, Duna TV, Film+, Film+2, Filmmúzeum, Fishing & Hunting, Hallmark/Universal Channel, Hálózat, Hír TV, LifeNetwork, MGM, Minimax, Movies 24, MTV Networks Magyarország, m1 (Magyar Televízió), m2 (Magyar Televízió), National Geographic , Ozone Network, Poén, Reflektor, RTL Klub, Sorozat+, Spektrum, Sport1, Sport2, Sport Klub, Sport M, Story 4, TV Paprika, TV2, TV6, Viasat, VIVA, Zone Club, Zone Reality, Zone Romantica adataira épül.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!