Berta Sándor

Fekete doboz kerülhet az osztrák autókba

Amennyiben minden Hubert Gorbach osztrák alkancellár tervei szerint alakul, úgy hamarosan - hasonlóan a polgári repülőgépekhez - fekete dobozok kerülhetnek az ausztriai személygépkocsikba.

"A fekete doboz számos olyan adatot eltárol, amelyek a jármű sebességére, az időjárásra, az útviszonyokra és a megtett távolságra vonatkoznak. Ezek a berendezések hasznosak lehetnek a közúti balesetek utólagos rekonstruálásakor, megállapítható lenne, hogy az adott vezető hibázott-e, elvonta-e valami a figyelmét vagy volt-e esetleg műszaki hiba. Reményeim szerint öt éven belül általánosan elfogadottá válhatnak ezek a berendezések" - mondta Hubert Görbach.

"Szeretnénk megvizsgálni annak lehetőségét is, hogy Ausztria EU-elnöksége alatt a témát felvethessük az Európai Unió többi tagországának is. Elképzelhető tehát, hogy néhány éven belül fekete dobozzal rendelkező autók fognak közlekedni az európai utakon" - nyilatkozta az osztrák politikus a Die Presse lapnak.


A repülőgépek adatrögzítő fekete doboza valójában narancssárga

Az ötletet más európai uniós közlekedési miniszterek, elsősorban a franciák támogatják. A fekete doboz-rendszer szervesen kapcsolódna az európai uniós automata segélykérő rendszerhez, amelyet szintén a személy- és a tehergépkocsikba építenének be és amely egy balesetnél képes lenne önállóan értesíteni a hatóságokat. A Európai Bizottság becslései szerint az E-Call éves szinten akár 2000 ember életét is megmentheti.

Hasonló beruházást fontolgat az Egyesült Arab Emirátusok is. Ott a kormány már fel is kérte az IBM-et a rendszer kiépítésére, a költségek elérhetik a 125 millió dollárt. A fekete dobozok mérik az autó sebességét és azt az adott sebességhatár értékekhez viszonyítják. Amennyiben az autó túllépi a megengedett sebességet, figyelmeztetik a vezetőt.

Azonban egyre többen, főleg az európai emberi jogi szervezetek kifogásolják a tervet, mivel úgy vélik, jogtalan lenne, ha bárki is adatokat gyűjtene a vezetőkről és azok vezetési szokásairól. Ráadásul kifogásolják azt is, hogy nincs tisztázva, hogy kik és milyen arányban viselik a fekete doboz tekintélyes, 700 eurós beépítési költségét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #38
    "Szerintem meg, mindenki akkor jár a legjobban, ha nem bízik senkiben... "

    Elég szar életed lehet.
  • aaaaa #37
    Szerinted ... Szerintem meg, mindenki akkor jár a legjobban, ha nem bízik senkiben...
    Még nem fordult elő olyan eset , hogy felhasználtak mindenféle ELVILEG arra az esetre nem felhasználható adatot, hogy megszívassank valakit, akár pitiáner ügyekért ? Dehogynem...
  • látogató #36
    Nem értem miért paráztok ennyire. Ezt a fekete dobozt szerintem csak akkor nézné meg a hatóság, ha balaset történt. Akkor viszont jó szolgálatot tenne abban, hogy kideritsék, hogy ki is volt a hibás és/vagy milyen mértékben. Szó sincs olyan dolgokról, mint a 84-ben.
  • aaaaa #35
    Gondolom Te mindig betarod ! Éjszaka gondolom gondosan lelassítasz harmincra az útépítés miatt kinnt felejtett harmincas táblánál, hátha beléd jönnek hátulról... És ha át kell lépni a záróvonalat mert ledöglött előtted egy autó véletlenül sem kerülöd ki, inkább vársz egy fél napot míg elszállítják... És tilosba sem álltál még meg soha, inkább hazamentél, ha nem találtál egy óra körözés után sem parkolóhelyet...
    Gondolom gyalog jársz, ha ilyen okos dolgokat le tudsz írni...
  • KILROY #34
    Halhatatlan, rendületlen.
  • Sadist #33
    Csak érdekes módon mindenki az árnyoldalait ecseteli, mert olyan jó dolog fikázni...

    Ha meg valakit utólag elkapnának gyorshajtásért, mert a kütyü rögzítette, hogy mikor, merre, mennyivel ment, akkor mi lenne? Így járt! Be kell tartani a KRESZT! Ennyi.
  • fflx #32
    Sajnalom azokat, akik nem ereztek ki a #2 hozzaszolas lenyeget :(

    Ezeknek mar tenyleg semmi humorerzekuk?
  • Omegared #31
    Repülőgépeken a pilótakabin beszélgetéseit azon egyszerű oknál fogva rögzítik, hogy a kapitány és a másodpilóta, esetleg a fedélzeti gépész(már ha van) elég sokat kommunikál verbálisan, mivel egy ember nehezen boldogulna a rengeteg fedélzeti rendszerrel, pl leszállást is ketten csinálják (bármilyen hitetetlen egyedül igencsak megszenvedne vele egy egy ember, gondolni kell csak arra hogy szinte minden gépen a másodpilóta oldalán vannak elhelyezve - persze középen - ilyen lényegtelen dolgok mint a fékszárny, vagy a futómű vezérlőkarja :D ). Repülés közben elég sokat egyeztetnek, hiszen ők is emberek valszeg nem tudnak sokkal több mindenre egyszerre figyelni mint mi, ezért a repülési adatokat, berendezések állapotát nemes egyszerűséggel elmondják egymásnak, legyen szó egy leszállásról, vagy vészhelyzetről (sokszor előfordult, hogy egy baleset okát a személyzet beszélgetéséből derítették ki).
    Viszont egy autóban télleg max egy sikolyt, vagy egy elfolytott anyádat lehetne rögzíteni vész esetén. Bár ott van a lehetősége arra nézve is hogy apuci a gyerkőcnek kölcsönzött S8-as adatait visszanézve látja hogy a gyerkőc 240-el hajtott a Kerepesin, miközben a rögzítőn "-Ez most legyorsulom vazze! -Csinád má teshó!" dialógus hallható...

    Van haszna is ennek... nem csak árny oldalai

    Nah hajrá!
  • IoIa #30
    Gyanítom, ha ilyet nálunk be akarnának vezetni, akkor a fekete doboz hackekereknek jó jövedelemforrás lenne. Lásd pl. a taxiórákat.
  • IoIa #29
    Személyautóban sosem fogják rögzíteni a beszélgetéseket (a mikrofont egyébként is könnyű lenne hatástalanítani). Repülőgépen más a helyzet. Ott a repülésirányítókkal való kapcsolattartás, és ennélfogva a közöttük folyó kummunikáció lényeges információ. Autónál ilyesmi nincs.