SG.hu

Az elektromos kétkerekű sokkal jobban védi a környezetet, mint egy elektromos autó

A világ 280 millió elektromos kerékpárja és mopedje sokkal jobban csökkenti az olaj iránti keresletet, mint az elektromos autók (EV-k).

A nyugati világban milliók végzik az autóval a bevásárlást, vagy viszik a gyerekeket az iskolába. Ez ugyan kényelmes, de ezek a rövid utak a károsanyag-kibocsátás, a környezetszennyezés és a benzinköltségek szempontjából borzasztóak. Az emberek és az ipar között szinte általános az egyetértés, hogy az elektromos autóra való átállás a természetes lépés, de ezekre a rövid utakra valójában egy elektromos kerékpár vagy moped a megfelelő az embereknek és a bolygónak is. Ez azért van így, mert ezek a közlekedési formák - amelyeket együttesen elektromos mikromobilitásnak neveznek - olcsóbbak beszerzés és üzemeltetés terén is. De még ennél is többről van szó: a világ elektromos kerékpárjai és mopedjei négyszer annyival csökkentik a kőolaj iránti keresletet, mint a világ összes elektromos autója.

De hogyan lehetséges ez? A világ útjain tavaly több mint 20 millió elektromos autó és 1,3 millió kereskedelmi célú elektromos jármű - például buszok, áruszállítók és teherautók - közlekedett. A négy vagy több kerekű járművek ezen számait azonban teljes mértékben háttérbe szorítják a két- és háromkerekűek. Tavaly több mint 280 millió elektromos moped, robogó, motorkerékpár és háromkerekű közlekedett az utakon. Puszta népszerűségük máris napi egymillió hordó olajjal csökkenti az olaj iránti keresletet - a Bloomberg New Energy Finance becslései szerint ez a világ teljes olajkeresletének mintegy 1%-a.

Eddig az elektromos autókat a városi légszennyezés csökkentésére szolgáló csodafegyvernek hirdették, mivel kipufogógáz-kibocsátásuk nulla. Ha megújuló energiával töltik őket, ráadásul még zöldek is. De tévedés, ha ezeket vitathatatlan jónak tekintjük. Ezek tisztább autók, de attól még autók, amelyek rengeteg helyet foglalnak az utakon és azok mentén, és amelyek működtetéséhez sok energiára van szükség. Az akkumulátorok miatt nehezebbek, mint egy hagyományos autó, és nagy mennyiségű ritkaföldfém kitermelését igénylik. Bár az EV-k összességében sokkal környezetbarátabbak, mint a belső égésű motorral hajtott autók, az akkumulátorok gyártása aláássa az előnyök egy részét.


Az elektromos járműveket sokkal olcsóbb üzemeltetni, vásárlásuk azonban drága. Az elektromos közlekedés forradalma nagyszerű lehetőség a városi közlekedés újragondolására, és hogy egyáltalán szükségünk van-e autóra. Az autókban döntő többségében csak egy személy utazik. Rengeteg energiát fordítunk arra, hogy magunkat szállítsuk. Ezzel szemben az elektromos mopedek és kerékpárok sokkal kevesebb energiát használnak egy vagy két ember szállítására, ráadásul sokkal olcsóbb megvásárolni és üzemeltetni őket, mint az elektromos autókat. Ezek a járművek természetesen nem nagy távolságokra valók, igazi értékük a rövid távú utazásokban mutatkozik meg - az iskolába, a tejért és a kenyérért vagy akár a munkába járásnál -, ami ezekkel nagyjából ugyanannyi időt - vagy rövidebbet - vesz igénybe, mint egy autó.

Az olyan kisebb elektromos lehetőségek, mint a robogók és egykerekűek szintén lehetőséget kínálnak a tömegközlekedési rendszereket sújtó utolsó kilométer problémájának megoldására. Ez a célpontunk és a megálló közötti távolság; ha ezt gyorsan meg lehet tenni, az megváltoztathatja a tömegközlekedést. Az elektromos mikromobilitás, ha elterjed, csökkentheti a városi károsanyag-kibocsátást. Egy, az Egyesült Királyságban az e-rollerrel közlekedők körében végzett tanulmány szerint ezek az utazások akár 45%-kal kevesebb szén-dioxidot termelnek, mint az alternatívák. Amerikai kutatók becslése szerint ha az e-biciklis utazások az összes járművel megtett út 11%-ára nőnének, a közlekedési kibocsátások mintegy 7%-kal csökkennének.


A benzinárak emelkedésével és az akkumulátorok árának csökkenésével az elektromos járművek olcsóbb üzemeltetési költségei és az elektromos mopedek, kerékpárok és robogók még alacsonyabb üzemeltetési költségei folyamatosan csökkenteni fogják az olaj iránti keresletet. A Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése szerint a globális olajkereslet 2028-ban napi 105,7 millió hordónál éri el a csúcsot, majd csökkenni kezd. Az elektromos járművek szerepet fognak játszani az olajkereslet csökkentésében, de az elektromos mikromobilitás gyorsabban csökkenti a keresletet, tekintve, hogy milyen gyorsan terjednek el ezek az olcsóbb lehetőségek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #23
    Azért ez az enyhén agresszív villany-vegán felfogás üde színfolt a villanyverdások világában. Két dolgot azonban megjegyeznék.
    1. A villanyautó, tekintve hogy előállításakor jelentősen nagyobb CO2/ökológiai lábnyommal rendelkezik, mint a hagyományos, ezért kb átlagos használattal 5 év alatt éri utol és lesz kibocsájtás szempontjából jobb, kedvezőbb, mint a hagyományos, azonos autókategóriát tekintve. DE! Egyrészt olyan villanyenergia mixnél, ahol mondjuk 80% a fosszilis energiahordozón az arány (pl. Lengyelország) a büdös életben nem lesz soha kedvezőbb, mint pl. a hagyományos pl dízel autó. Másrészt egy SUV fogyasztása/kibocsájtása abszolút értékben csak egy másik SUV-hoz mérhető. Szal amikor nyomod itt a SUV PR-t, azzal azt is vedd figyelembe, hogy egy SUV akár villany, akár hagyományos kategóriában jobban szennyez mint egy kisebb autó.
    2. Veganizmus általában. Induljunk ki nagyon alap infókból. Pl. A mezőgazdasági termelésbe bevont földterületek 70%-a állattenyésztéshez kapcsolódik. Vagy legelőkről, vagy takarmány előállításba bevont területekről van szó. Ezek a területek eleve nem is alkalmasak magas minőségű, emberi fogyasztásnak megfelelő növényi élelmiszer előállítására. Szal ebből következik, hogy a vegánkodás világméretekben a jelenlegi népesség nagyságát figyelembe véve, gyakorlatilag megvalósíthatatlan, ha csak a jelenleg is már növénytermesztésbe bevont területeket nézzük. Ugyanis, ha így nézzük az állat az a mobil biológiai reaktor, ami rosszminőségű növényi táplálékot képes hatékonyan jóminőségi emberi táplálékká alakítani. Tegyük hozzá, hogy ha a jelenleg 70%-ot kitevő álattartásban hasznosított mezőgazdasági területet, a növénytermesztésbe akarnánk bevonni az azt is jelentené, hogy pl egy viszonylag biodiverz legelőt/kaszálót átalakítunk monokulturás magas kemikália szinten művelt területté, amit azért nem mondanék ökológia, környezetvédelmi, bolygógyilkossági szempontból annyira kívánatosnak.

    No offence.
  • reptile1313 #22
    Ha valaki hust eszik de elektromos autoval jar, akkor csak egy divatzold. ha elektromos autoja van es vegan akkor mar elindult valami. ha pedig elektromos terepjaroja van es vegan, akkor nem csak a kornyezete erdekli, hanem a sajat tulelese is, hiszen nem akar egy reszeg bolond tini miatt toloszekbe v koporsoba kerulni. persze ugy is kerulhet, de kisebb szignifikansan a valoszinusege. Bocs, de a kornyezetemnel is fontosabb a sajat tulelesem. az hogy zoldsegeket zabalok azzal nem veszelyeztetem a sajat tulelesem sot jobba teszem azt, ES meg a kornyezetnek is jobb. ha viszont smarttal jarok ami elektromos, akkor akarmi nekem jon es helo. na kosz nem. szoval ezek a merheto evidenciak. sorry.
    Utoljára szerkesztette: reptile1313, 2024.01.19. 04:40:36
  • Szefmester #20
    Fázik a golyszi?

    finnek bringán
    De nem csak ez a kép van a témában, hanem videók és elemzések is. A finn gyerekek bicajjal járnak suliba. De még Kanada sem kerékpárellenes hely. Szal nem csak a hülye hollandok nyargalnak északon bicajjal, hanem sokkal északabbra is. De ott nyilván sokkal jobb az idő...
    Utoljára szerkesztette: Szefmester, 2024.01.11. 11:33:41
  • manypet #19
    Ja, hogy van kisméretű SUV is, ami éppen téged cáfol? Jaj de kínos! :-)
  • M2 #18
    Háromból kettő autóreklám SUV, de szerinted az relevánsabb, hogy láttál már életedben kisautó hirdetést.
    Itt hagytam abba. Nincs több időm idiótákra.
  • manypet #17
    "Létezik ám a marketing által generált kereslet fogalma."
    Akkor nyilván azért hirdetik a kis autókat is a nagyok mellett, mert a nagyokat akarják eladni. ... Oh, wait!
    Te erről nem tudsz, de én szüljek neked diplomát? :-)
    Amúgy a nevesebb autógyártók ezerrel tolják a baloldaliak támogatását a politikában, például az EUban is. És ez a baloldal meg ezerrel tolja az elektromos autók erőltetését. A probléma csak annyi, hogy a nagy európai, japán és amerikai autógyártóknak rohadtul nem érdeke az elektromos autós piac. De mondok más példát. A Gillette ezerrel tolta a férfiellenes reklámját, miközben a fő célcsoportját jelentette:
    Gillette férfigyűlölő reklám
    Szóval nem biztos, hogy a marketingre érdemes alapozni felvetéseket.
    Utoljára szerkesztette: manypet, 2023.12.27. 21:04:29
  • M2 #16
    Ez nem igaz:
    "A gyártók nem azért gyártanak SUVokat, mert jaj de ezt akarják ránk sózni."

    Létezik ám a marketing által generált kereslet fogalma. Te erről nem tudsz, de én szüljek neked diplomát?
    Utoljára szerkesztette: M2, 2023.12.27. 10:20:33
  • manypet #15
    Mi nem igaz? Az, hogy van alternatíva a SUVok mellett? Vagy hogy ebből mindenki azt vesz, amit akar? Amúgy tudnál valami érdemi forrást mutatni arra, hogy annyival jobban megéri a SUVokat eladniuk? Csak mert a kis autó olcsóbb, és ha egyáltalán nem lenne mellette a drágább SUV, akkor a kisautót magasabb áron lehetne eladni alacsonyabb gyártási költség mellett. Szóval érdekelne valami remekbe szabott levezetése ennek, mert bemondásra nem szoktam elhinni dolgokat.
  • M2 #14
    Ez egyszerűen nem igaz. A SUV-okon nagyobb a gyártók profitja, ezért minden marketing eszközt bevetnek, hogy az embereket azok irányába tereljék.
  • manypet #13
    "addig amig a cégek 2 tonnás suvokat gyártanak addig az embereknek esélye sincs olyan terméket venni ami jobban megfelelne mind a saját mind a környezet igányeinek.Mivel az embereknek nincs beleszolásuk , hogy milyen autokat tervezzenek ,igy csak azokbol tudnak vásárolni amiket eléjük tesznek"

    Hagyd már ezt az ócska komcsi dumát, 100 éve is szánalmas volt.
    Itt vannak a kicsi autóid, amit megvehetsz, olcsóbban, mint a 2 tonnás SUVot:
    https://hyundai.hu/modellek/i10/
    https://auto.suzuki.hu/ignis
    https://www.toyota.hu/modellek/yaris
    Parancsolj, válogass kedvedre!
    A gyártók nem azért gyártanak SUVokat, mert jaj de ezt akarják ránk sózni. Hanem azért, mert az emberek ezt veszik. Hiszed vagy sem, pont ezek felelnek meg az emberek igényeinek, ezt akarják az emberek, azért ez kerül gyártásra.