Gyurkity Péter

Japán kivezetné a benzinüzemű autókat

A Toyota első embere szerint viszont a gyorsabb váltás tönkreteheti az autóipart.

Az elmúlt napokban több fontos bejelentés is napvilágot látott az elektromos autók kizárólagos forgalmazásával kapcsolatban. Egy amerikai állam mellett Japán is jelezte, hogy nagyjából másfél évtized múlva lépnék meg ezt, viszont a döntésnek (nem meglepő módon) komoly ellenzői is akadnak.

A Wall Street Journal számolt be arról, hogy a japán kormányzat a 2030-as évek közepén tiltaná be a hagyományos belsőégésű motorokra épülő autók forgalmazását és értékesítését, vagyis onnantól kezdve kizárólag hibrid, illetve tisztán elektromos meghajtáson alapuló járműveket lehetne eladni az ottani piacon. A döntés, pontosabban az abban meghatározott, 2035-ös határidő, rögtön komoly visszhangot váltott ki, többek között a Toyota részéről, amely korábban szintén támogatta a lépést, bár ők ezt nagyjából 2050-től tartják kivitelezhetőnek. Véleményük szerint egy ennél korábbi határidő a teljes autóipar összeomlását eredményezheti, a meglévő üzletmodellt ugyanis egyszerűen ki kellene dobni a kukába, amennyiben betiltják a hagyományos autók eladását.

A japán gyártó számára persze elsősorban nem a hazai piac jelenti a húzóerőt, hanem az amerikai vásárlók étvágya – ez utóbbi, meglehetősen népes tábor pedig továbbra is a benzinfaló városi terepjárók (SUV) és személyautók iránt érdeklődik, így a kereslettel egyhamar nem lesznek nagy gondok. Figyelmeztető jelek persze itt is akadnak, Kalifornia például szintén 2035-től tiltaná be a benzinüzemű autókat, aminek az ad jelentőséget, hogy tavaly az USA-ban újonnan regisztrált könnyebb járművek 11 százaléka talált gazdára a népes államban. A hagyományosan liberális beállítottságú Kalifornia persze több komoly gonddal küszködik, a pandémia nem éppen optimális kezelése az utolsó csepp volt a pohárban, az utóbbi hetekben-hónapokban ezért számos jól ismert személy (és vállalat) hagyta el a régiót, hogy más (kedvezőbb adózást biztosító) államba helyezze át székhelyét – Texas kiemelt célpontnak számít, az alacsony adóráta miatt.

Az új Biden-adminisztráció a maga részéről ebben az évtizedben félmillió töltővel támogatná az e-autókat (jelenleg 28 ezer állomáson összesen 90 ezer kimenetet találunk a tengerentúlon), a kampányban viszont a pandémia került az előtérbe, így a piaci szereplők jelenleg csak remélik, hogy ebből lesz is valami.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gauge #26
    A Toyota moroghat, de leginkább csak öntökönlövést követ el (brexit-sicc), amíg ellenáll. Esetleg nem az olajlobbi érdekeit kellett volna szem előtt tartani, de közben zászlóra írni, hogy környezetvédők vagyunk...
    Akinek egyébként van pénze, az Teslát vegyen. Még nem az olajlobbinak dolgoznak + valódi innovációt kapsz a pénzedért.
  • CairoJack #25
    A cikkhez is:
    1. Munkahelyek fognak megszűnni: Persze: pl olyan munkahelyek, ahol fölösleges alkatrészeket gyártanak, mint a kipufogó, váltó, stb. Egy elektromos autó sokkal kevesebb alkatrészből áll, tehát egyszerűbb gyártani (tehát zöldebb is), így nyilván kevesebb melós kell majd. Viszont ha az akkuk ára lejjebb megy, olcsóbb lesz villanyautót építeni, mint hagyományost, ami a vásárlóknak jobb.
    És persze szerelőből is kevesebb kell majd, mert nem fog tönkremenni a kettős tömegű ledkerék, a DPF, a turbó, a motor, stb. Szintén jó a tulajnak, olcsóbb lesz fenntartani ezeket a járműveket.

    2. Jellemző módon azok morognak most, akik rohadtul le vannak maradva az elektromos autók gyártásában. A Toyota a világ egyik legnagyobb autógyára, de valahogy elaludtak az elmúlt pár évben és nem vették észre, hogy a világ változik. Nem kell a benzines, a dízel, és a tüdőrák sem, ha van alternatíva.

    A Toyota az új Nokia??? A csúcsról a mélybe, és a megszűnésbe!
    Utoljára szerkesztette: CairoJack, 2021.01.15. 21:04:05
  • CairoJack #24
    Ezzel az ábrával pont hogy azt bizonyította, hogy a vilanyautózás igen is zöld. Lokálisan 100%-ban, globálisan már most jobbak a belsőégésűeknél, és a technológia fejlődésével ez csak javulni fog.
    Amúgy meg ha már a bányászgépek, a nagy hatótávolságú szállító járművek, a gyárak és a hajók is megújuló energiával fognak menni, akkor a vilanyautók gyártása is elképesztően könyezetbarát lesz. Persze, akik azt mondják, hogy "jaj de szennyező az elektromos autó akksijának előállítása", az elfelejti, hogy a hagyományos autókban meg akksi helyett, kipufogórendszer van, váltó, üzemanyag és vízkör, ezek előállítása szintén szennyezéssel jár. No meg arról már ne is beszéljünk, hogy az olajat kibányászni, finomítani, szállítani is irgalmatlan szennyezés.

    Az elektromos autó minden szempontból zöldebb. Aki nem hisz, javaslom zárja be magát egy garázsba, indítsa be imádott V8-asát, és pár órán keresztül lélegezzen mélyeket. Mert az nagyon jót fog tenni az egészségének!
  • Lapajka #23
    Az autó, mint olyan, igen érdekes jellegzetessége, hogy lehet vezetni... akár kivezetni is valahonnan... legalábbis még egy ideig...
  • M2 #22
    Ha van fix hely tölteni a lakó- vagy munkahely közelében, akkor a villanyautó töltögetése kevesebb szabadidőt vesz el az embertől, mint a füstös autók megtankolása.

    A gépjárművek a használati idejük 2-5 százalékát töltik forgalomban, a többi időt azzal "töltik", hogy parkolnak valahol.
  • Major #21
    A fentiek alapjan latszik, hogy van megoldas, csak a low end hasznalt autot hasznalokat (kb. az egymillio forint alatti kategoria) erintene rosszul - "A többség továbbra is 1,5-3 millió forint között vásárolna, de mind többen próbálnak 500 ezer forint alatt autóhoz jutni." kvp szerint, akinek nem telik villanyra, az járhat majd busszal, jó fej vagy. :)
  • kvp #20
    "Amiket leírsz, az mind fikció. Soha egyetlen gyár sem csinált még hasonlót se, de valószínűleg nem is fognak."

    A remotorizacio hajok, mozdonyok, vasuti motorkocsik eseten teljesen hetkoznapi jelenseg. A gyartok kozzul pl. a Detroit Diesel (lasd: General Motors EMD) kovetett el hasonlot, jelenleg a Daimler tulajdonaban vannak. Europaban az MTU Fridrichshafen (lasd: Maybach), jelenleg Rolls-Royce tulajdon foglalkozik ilyennel. Tehat a technologia adott, egyszeruen csak politikai akarat kerdese lenne. A lenyeg, hogy a jarmu legtobb komponense, tehat a kuplung, valto, fekek, kormanyzas, felfuggesztes, stb. megmaradna. Csak a motorblokkot es az azon levo szenzorokat kell kivaltani. (a fedelzeti rendszer tovabbra is belso egesu motornak latna az uj hajtaslancot)

    Anyagi szempontbol kerdeses, hogy kulso beszallitok (pl. kinai allami cegek) ala tudnak-e igerni a gyari arnak es ezzel gazadasagosabba lehetne-e tenni az atallast. (es mellekesen kiszoritani a hagyomanyos nyugati gyartokat a piacrol)

    "A járművek bármikor, - nappal után akár közvetlenül éjjel is... - rendelkezésre állása, használata egy gazdaság működésének alapja.
    ...
    Az autó nem telefon, hogy napi a töltésekkel szórakozzon az átlagember, de ott legalább minden lakásban van elég konnektor."

    Ha az emberek kepesek a naponta lemerulo telefonjaikat mindig hasznalhato allapotban tartani, akkor egy autot is kepesek lennenek. Igazabol boven eleg ha minden kijelolt parkolohelyen van egy 240V-os konnektor es az autok toltesi rendszere automatikusan bejelenti a fogyasztast (aramdij fizetes es adozas miatt). A legtobb jarmuvet nem a tanya mellett a folduton tamasztjak le, hogy ne lehessen toltore dugni. A legujabb megoldasok raadasul mar kepesek a parkolohelyeken allva, automatikusan, vezetek nelkul tolteni, tehat meg a csatlakozot se kell radugni az oszopra kiszallas utan. (pedig az nem egy nagy feladat)

    Ha az auto aksija es hajtasrendszere ugy van meretezve, hogy minden nap csak annyit hasznaljon el amennyit a lassu 240V-os tolto meg vissza tud tolteni, akkor a jarmu soha nem fogy ki a toltesbol. Normal esetben egy auto tobbet all mint mozog, tehat ha minden parkolasnal ratoltunk, akkor soha nem fog teljesen lemerulni. Meg a Teslak eseten is ez a javasolt uzemmod, tehat a gyorstoltest csak hosszu tavu autoutak eseten javasoljak. Az emberek jelentos reszenek boven eleg ha munkaba, bevasarolni, a gyerekekert el tudnak menni naponta.

    "Vagy megoldják a "vízzel"-töltést, (üzemanyagcella,) - valószínűleg arrafelé kéne a megoldást keresgélni, - "

    A hidrogen eleg nehezen tarolhato. Ha a szetbontott vizet egy legkorbol kivont szenatommal stabilizaljuk, akkor metant kapunk, ami viszont mar jol tarolhato es mind elegetes, mind uzemanyagcellas felhasznalas eseten vizze es legkori szendioxidda alakul vissza. Az uzemanyagcellas metan felhasznas nagy elonye, hogy nem keletkeznek nitrogen oxidok meg egyeb mellektermekek. A cseppfolyos metannak tobb ertelmet latnam mint a cseppfolyos hidrogen gaznak es mar eleg sok mukodo uzamanyag szintetizalo rendszer letezik. (az amerikai hadsereg es pl. a spacex is fejleszti oket) LNG alapu jarmu is letezik, pl. Budapesten is ultem mar LNG-s buszon. Ezek hajthatoak cseppfolyos foldgazzal vagy cseppfolyos metannal is. Utobbi lehet elektromos energiaval a legkorbol es vizbol szintetizalt metan is. A cseppfolyositas energiakoltsege miatt viszont a sima lifepo aksik jobb hatasfokkal rendelkeznek. Igy csak azokat a jarmuveket eri meg uzemanyagcellara atallitani, ahol a nagyobb uzemanyagkoltseget ellensulyozza a gyors tankolhatosag es 7/24 uzemre van szukseg (pl. mentoauto, busz, taxi).

    A fentiek alapjan latszik, hogy van megoldas, csak a low end hasznalt autot hasznalokat (kb. az egymillio forint alatti kategoria) erintene rosszul, de ezek a jellemzoen 10 evnel idosebb jarmuvek okozzak a szennyezes nagyreszet. Nekik kell gazdasagos alternativat biztositani. (vagy olcso uj, esetleg remotorizalt autot vagy megfizetheto tomegkozlekedest)
  • end3 #19
    A járművek bármikor, - nappal után akár közvetlenül éjjel is... - rendelkezésre állása, használata egy gazdaság működésének alapja. Azt pedig nagy fokú butaság és szerencsétlenség lenne akkumulátor-töltéshez igazítani. Az elektromos autózás a társadalom egy kisebbik, elhanyagolható részének jelenleg is kényelmesen megoldható, - mondjuk, a munkával nem "agyonterhelteknek".., - egy másik, kisebb részének erős kompromisszumokkal mehetne, de ahol a használat időben nem illeszthető a gyakori akku lemerülésekhez, - azaz a többségnek, - egyszerűen még sokáig nem megoldás. (Majd, ha egy feltöltéssel legalább egy hétig-kettőig lehet autózni, kis túlzással km-futás mennyiségre tekintet és megszakítás nélkül, akkor jöhet az elektromos kánaán. Az autó nem telefon, hogy napi a töltésekkel szórakozzon az átlagember, de ott legalább minden lakásban van elég konnektor.

    Vagy megoldják a "vízzel"-töltést, (üzemanyagcella,) - valószínűleg arrafelé kéne a megoldást keresgélni, - kérdés akkora mennyiségben, amelyre a napi közlekedésben szükség lenne a Földön, mindenütt elegendő víz állna e az emberiség rendelkezésére.)
    Utoljára szerkesztette: end3, 2021.01.04. 08:31:01
  • M2 #18
    Amiket leírsz, az mind fikció. Soha egyetlen gyár sem csinált még hasonlót se, de valószínűleg nem is fognak.

    Nagyrészt azért, mert sokkal bonyolultabb művelet, mint egy új autót legyártani, de a költségek is hasonló nagyságrendekben mozognának.

    Léteznek átépítő csomagok, de azok nem a gazdaságosságról szólnak, hanem egy-egy régi kedvenc megmentéséről, hatalmas pénzek beleölésével.
  • 0Fritz #17
    Néha azért menj ki a levegőre is, hátha közelebb kerülsz a valósághoz.