Gyurkity Péter
Kamiont és autót is bemutatott a Tesla
Az elektromos meghajtás mellett továbbra is az önvezetés lesz előtérben.
Elon Musk másik cégéről viszonylag ritkán esik szó lapunk hasábjain, bár a Tesla immár a SolarCity bázisára és szolgáltatásaira is építhet. Az alapító most újabb bemutatót tartott, ahol egyszerre két eltérő megoldásról is lerántották a leplet, bár a sorozatgyártásra még mindkét esetben várnunk kell.
Az utóbbi hetekben leginkább az olcsónak szánt Tesla 3 modell gyártási gondjairól szóltak a hírek, ezt azonban Musk sikeresen ellensúlyozta a friss bemutatóval, amelyet mellesleg már a nyár végén beharangoztak. Itt a Tesla Semi, vagyis az új kamion debütálásán volt a hangsúly, amelyet azonban a Roadster sportautó új változata egészített ki, jókora meglepetést okozva a hallgatóság köreiben. Előbbi a cég állítása szerint 800 km-s hatótávval jelenik meg, a dízelmotor teljes hiánya miatt egyben tágasabb és kényelmes is lesz a hagyományos járműveknél, a megfelelő feltöltésről pedig világszerte gyorstöltő-állomások gondoskodnak majd, amelyek mindössze 30 perc alatt csaknem 650 km megtételéhez elegendő „üzemanyagot” tolnának át az egyelőre meg nem határozott méretű akkumulátorokba.
A holttér minimalizálásáról több kamera gondoskodik majd, a szenzorok pedig nemcsak a sáv elhagyására figyelmeztetnek, de egyben a fékek, a kormány, valamint a nyomaték automatikus szabályozásával a folyamatos stabilitást is garantálnák. Az önvezető funkciót tökéletesítik, itt nyilván nagyon fontos szempont a biztonság növelése, de a gyorsulásról sem feledkeznek meg, hiszen a 100 km/h-s iramot mindössze 5 másodperc alatt érhetnénk el – 5-fokos emelkedőn pedig 105 km/h-val csapathatnánk. Mindenképpen érdekes próbálkozás az új jármű, amelynek sorozatgyártása 2019-ben indulna el, hiszen több, jól ismert rivális is fejleszti saját megoldását, a kamionpiac pedig jóval lassabban, évente 0,6 százalékos ütemben bővül, bár a profitmarzs éppen duplája a személyautóknál megszokottnak. Itt ráadásul a bevétel termelése és a folyamatos kihasználtság az elsődleges szempont, ellentétben az általuk eddig piacra dobott sportautókkal, amelyek általában nem az újdonsült tulajdonos egyetlen (fő-) járműveként szolgálnak.
Ami a Roadster új változatát illeti, itt már 1,9 másodperc alatt érhetjük el a 100 km/h-s iramot, bár a rendezvényen csak egy prototípus vett részt. A maximális sebesség 400 km/h, az ár pedig mindössze 55 millió forint, a gyártás azonban csak 2020-ban kezdődne el. Ez nyilván még odébb van, addig pedig a riválisok is bemutatják majd friss fejlesztéseiket.
Elon Musk másik cégéről viszonylag ritkán esik szó lapunk hasábjain, bár a Tesla immár a SolarCity bázisára és szolgáltatásaira is építhet. Az alapító most újabb bemutatót tartott, ahol egyszerre két eltérő megoldásról is lerántották a leplet, bár a sorozatgyártásra még mindkét esetben várnunk kell.
Az utóbbi hetekben leginkább az olcsónak szánt Tesla 3 modell gyártási gondjairól szóltak a hírek, ezt azonban Musk sikeresen ellensúlyozta a friss bemutatóval, amelyet mellesleg már a nyár végén beharangoztak. Itt a Tesla Semi, vagyis az új kamion debütálásán volt a hangsúly, amelyet azonban a Roadster sportautó új változata egészített ki, jókora meglepetést okozva a hallgatóság köreiben. Előbbi a cég állítása szerint 800 km-s hatótávval jelenik meg, a dízelmotor teljes hiánya miatt egyben tágasabb és kényelmes is lesz a hagyományos járműveknél, a megfelelő feltöltésről pedig világszerte gyorstöltő-állomások gondoskodnak majd, amelyek mindössze 30 perc alatt csaknem 650 km megtételéhez elegendő „üzemanyagot” tolnának át az egyelőre meg nem határozott méretű akkumulátorokba.
A holttér minimalizálásáról több kamera gondoskodik majd, a szenzorok pedig nemcsak a sáv elhagyására figyelmeztetnek, de egyben a fékek, a kormány, valamint a nyomaték automatikus szabályozásával a folyamatos stabilitást is garantálnák. Az önvezető funkciót tökéletesítik, itt nyilván nagyon fontos szempont a biztonság növelése, de a gyorsulásról sem feledkeznek meg, hiszen a 100 km/h-s iramot mindössze 5 másodperc alatt érhetnénk el – 5-fokos emelkedőn pedig 105 km/h-val csapathatnánk. Mindenképpen érdekes próbálkozás az új jármű, amelynek sorozatgyártása 2019-ben indulna el, hiszen több, jól ismert rivális is fejleszti saját megoldását, a kamionpiac pedig jóval lassabban, évente 0,6 százalékos ütemben bővül, bár a profitmarzs éppen duplája a személyautóknál megszokottnak. Itt ráadásul a bevétel termelése és a folyamatos kihasználtság az elsődleges szempont, ellentétben az általuk eddig piacra dobott sportautókkal, amelyek általában nem az újdonsült tulajdonos egyetlen (fő-) járműveként szolgálnak.
Ami a Roadster új változatát illeti, itt már 1,9 másodperc alatt érhetjük el a 100 km/h-s iramot, bár a rendezvényen csak egy prototípus vett részt. A maximális sebesség 400 km/h, az ár pedig mindössze 55 millió forint, a gyártás azonban csak 2020-ban kezdődne el. Ez nyilván még odébb van, addig pedig a riválisok is bemutatják majd friss fejlesztéseiket.