SG.hu
Csapást mér az olajárra a Tesla új autója
A legnagyobb olajfelhasználó a közlekedés, és az elektromos járművek robbanásszerű terjedése visszaszorítja a keresletet. Az igazi olajpiaci felfordulás még csak most kezdődik.
A Tesla bemutatta új, Model 3 nevű elektromos autóját, ami már az árával is kellemes meglepetést okozott a szakértőknek. A 2017-től gyártott szedán kezdő ára 35 ezer dollár (9,7 millió forint). A cég bejelentette, hogy a még nem is gyártott autóra máris több mint 130 ezer megrendelés érkezett annak ellenére, hogy ezer dollár előleget kell befizetni. A Tesla azt tervezi, hogy évi 500 ezerre növeli autógyártását 2020-ra. Az öt felnőtt szállítására alkalmas Model 3 egyetlen feltöltéssel 215 mérföldet lesz képes megtenni. Hatvan mérföldes sebességre (óránként mintegy 95 kilométer) kevesebb mint hat másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből.
Az elektromos járművek értékesítése tavaly közel hatvan százalékkal növekedett, 2011 óta az eladott elektromos autók száma már elérte az 1,1 milliót. Annak ellenére is, hogy az elektromos autók lényegesen többe kerülnek a robbanómotoros járműveknél, hatótávjuk sokkal kisebb, feltöltésük pedig több időt vesz igénybe. Ráadásul ez a zuhanó olajárak környezetében következett be. Az elektromos járművek terjedése Kínában a leglendületesebb, ott tavaly megnégyszereződött az értékesítés az előző évihez képest. Az elektromos járművek terjedése a kínai piacon különös jelentőséggel bír a világ olajipara számára, amely éppen Kínától reméli a kereslet növekedésének a felét.
Bár Kínában a tavaly eladott 20 millió személygépkocsi alig egy százaléka volt elektromos jármű, ez bármikor hirtelen és nagyot változhat. Az UBS elemzése szerint a csökkenő akkumulátorárak és adózási szabályok Európában 2021-re, Kínában 2025-re versenyképessé tehetik az elektromos autókat a hagyományos járművekkel szemben.
Az elektromos autó-eladások nagyon meredeken emelkednek
Hosszabb távon azonban az olajárak alakulását két alapvető trend határozza meg, ezért a kilátások jobban behatárolhatóak. Az egyik fő tényező a legnagyobb olajfelhasználó, a közlekedés részarányának a csökkenése a keresletben, a másik pedig az olajtermelésben a nagy tőkeigényű technológiák részarányának a zsugorodása lesz. Mindkét tényező az olajárak hosszú távú emelkedése ellen hat. A közlekedés olajtermékek iránti keresletét elsősorban az elektromos járművek robbanásszerű terjedése szorítja vissza.
Jelenleg átlagosan 240 kilométert tudnak megtenni egy töltéssel az elektromos autók, ez a távolság 2020-ra meghaladja majd a 400 kilométert a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó felmérése szerint. A hatótávolság négy évvel korábbi értéke még 100 kilométerrel kisebb volt a mostaninál, mivel a gyártók kezdetben városi közlekedésre tervezték az e-autókat. Ez azonban stratégiai hibának bizonyult - állapítja meg az IFUA. A felmérés a különböző elektromos autók gyári adatait felhasználva készült, a 2015-ben Németországban eladott kocsik száma szerint súlyozva.
A csökkenő akkumulátor-árak és a javuló technológia miatt az elkövetkező években várhatóan jelentősen nő a villanyautókkal egyetlen töltéssel megtehető út hossza. Az IFUA Horváth & Partners szakértői arra számítanak, hogy ez a távolság 2020-ra átlagosan meghaladja majd a 400 kilométert. Ezt támasztják alá az iparági bejelentések is. Németországban 2015 végén 44 ezer elektromos meghajtású személyautó volt forgalomban, ami mintegy 70 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Ha az elmúlt három év növekedési üteme folytatódik, akkor 2021-ben már egymillió villanyautó fut majd a német utakon.
A világnak azonban ezzel együtt is még nagyon hosszú ideig és nagyon sok olajra lesz szüksége. A piaci volatilitás a globális pénzügyi válság óta mostanában szökött fel a legmagasabb szintre két fő tényező, az amerikai palaolaj-kitermelés gyors növekedése miatt, illetve mert Szaúd-Arábia piaci részesedésének védelme érdekében feladta hagyományos kínálat- és árszabályozó szerepét. Változni fog viszont a kitermelés költséghatékonysága, és az összes termelésen belül csökkenni fog a nagy tőkeigényű kitermelési eljárások részaránya. Az alacsonyabb átlagos tőkeigény egyúttal a beruházási ciklusok időtartamát is csökkenti, azaz enyhíti a piaci volatilitás egyik legjelentősebb kiváltó tényezőjét. Mindez együttesen hosszabb távon árstabilitást és nem túl magas olajárakat hoz.
A Tesla bemutatta új, Model 3 nevű elektromos autóját, ami már az árával is kellemes meglepetést okozott a szakértőknek. A 2017-től gyártott szedán kezdő ára 35 ezer dollár (9,7 millió forint). A cég bejelentette, hogy a még nem is gyártott autóra máris több mint 130 ezer megrendelés érkezett annak ellenére, hogy ezer dollár előleget kell befizetni. A Tesla azt tervezi, hogy évi 500 ezerre növeli autógyártását 2020-ra. Az öt felnőtt szállítására alkalmas Model 3 egyetlen feltöltéssel 215 mérföldet lesz képes megtenni. Hatvan mérföldes sebességre (óránként mintegy 95 kilométer) kevesebb mint hat másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből.
Az elektromos járművek értékesítése tavaly közel hatvan százalékkal növekedett, 2011 óta az eladott elektromos autók száma már elérte az 1,1 milliót. Annak ellenére is, hogy az elektromos autók lényegesen többe kerülnek a robbanómotoros járműveknél, hatótávjuk sokkal kisebb, feltöltésük pedig több időt vesz igénybe. Ráadásul ez a zuhanó olajárak környezetében következett be. Az elektromos járművek terjedése Kínában a leglendületesebb, ott tavaly megnégyszereződött az értékesítés az előző évihez képest. Az elektromos járművek terjedése a kínai piacon különös jelentőséggel bír a világ olajipara számára, amely éppen Kínától reméli a kereslet növekedésének a felét.
Bár Kínában a tavaly eladott 20 millió személygépkocsi alig egy százaléka volt elektromos jármű, ez bármikor hirtelen és nagyot változhat. Az UBS elemzése szerint a csökkenő akkumulátorárak és adózási szabályok Európában 2021-re, Kínában 2025-re versenyképessé tehetik az elektromos autókat a hagyományos járművekkel szemben.
Az elektromos autó-eladások nagyon meredeken emelkednek
Hosszabb távon azonban az olajárak alakulását két alapvető trend határozza meg, ezért a kilátások jobban behatárolhatóak. Az egyik fő tényező a legnagyobb olajfelhasználó, a közlekedés részarányának a csökkenése a keresletben, a másik pedig az olajtermelésben a nagy tőkeigényű technológiák részarányának a zsugorodása lesz. Mindkét tényező az olajárak hosszú távú emelkedése ellen hat. A közlekedés olajtermékek iránti keresletét elsősorban az elektromos járművek robbanásszerű terjedése szorítja vissza.
Jelenleg átlagosan 240 kilométert tudnak megtenni egy töltéssel az elektromos autók, ez a távolság 2020-ra meghaladja majd a 400 kilométert a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó felmérése szerint. A hatótávolság négy évvel korábbi értéke még 100 kilométerrel kisebb volt a mostaninál, mivel a gyártók kezdetben városi közlekedésre tervezték az e-autókat. Ez azonban stratégiai hibának bizonyult - állapítja meg az IFUA. A felmérés a különböző elektromos autók gyári adatait felhasználva készült, a 2015-ben Németországban eladott kocsik száma szerint súlyozva.
A csökkenő akkumulátor-árak és a javuló technológia miatt az elkövetkező években várhatóan jelentősen nő a villanyautókkal egyetlen töltéssel megtehető út hossza. Az IFUA Horváth & Partners szakértői arra számítanak, hogy ez a távolság 2020-ra átlagosan meghaladja majd a 400 kilométert. Ezt támasztják alá az iparági bejelentések is. Németországban 2015 végén 44 ezer elektromos meghajtású személyautó volt forgalomban, ami mintegy 70 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Ha az elmúlt három év növekedési üteme folytatódik, akkor 2021-ben már egymillió villanyautó fut majd a német utakon.
A világnak azonban ezzel együtt is még nagyon hosszú ideig és nagyon sok olajra lesz szüksége. A piaci volatilitás a globális pénzügyi válság óta mostanában szökött fel a legmagasabb szintre két fő tényező, az amerikai palaolaj-kitermelés gyors növekedése miatt, illetve mert Szaúd-Arábia piaci részesedésének védelme érdekében feladta hagyományos kínálat- és árszabályozó szerepét. Változni fog viszont a kitermelés költséghatékonysága, és az összes termelésen belül csökkenni fog a nagy tőkeigényű kitermelési eljárások részaránya. Az alacsonyabb átlagos tőkeigény egyúttal a beruházási ciklusok időtartamát is csökkenti, azaz enyhíti a piaci volatilitás egyik legjelentősebb kiváltó tényezőjét. Mindez együttesen hosszabb távon árstabilitást és nem túl magas olajárakat hoz.