Berta Sándor
Betegség lehet a számítógépes játék-függőség
Alsó-szászországi szakértők azt javasolták, hogy az online játékfüggőséget hivatalosan is nyilvánítsák pszichikai betegségnek. Majd minden hatodik 15 éves német fiatal naponta több mint 4,5 órát játszik a számítógépes játékokkal, a kilencedik osztályos diákok 3 százaléka pedig függőnek nevezhető. Ezt állítják legújabb felmérésük adataira hivatkozva az Alsó-szászországi Kriminológiai Kutatóintézet (KFN) munkatársai.
A mostani anyag az eddigi legnagyobb számítógépes játékokra vonatkozó tanulmány. A szakemberek a felmérés során 2007 áprilisa és 2008 októbere között összesen 44 610 iskolást kérdeztek meg szokásaikról. 15 168 diák esetében kíváncsiak voltak az internethasználati és játékokkal kapcsolatos hozzáállásukra is. A vizsgálat célja olyan új módszerek kidolgozása volt, amelyek segítségével a jövőben jobban diagnosztizálható a játékfüggőség. Eddig a függőket depressziósnak minősítették, mert a betegbiztosító csak így fizette ki a kezelések költségeit.
"Az államnak új korhatárokat kell meghatároznia. Ennek során a MMO RPG-k esetében a 12 éves eddigi korhatárt 18 évre kell emelni. A fiatalok jóval több időt töltenek el a PC előtt, mint amennyit eredetileg akartak. Fokozatosan elszigetelődnek, lógnak az iskolából, rosszul alszanak és 12,3 százalékuknak már voltak öngyilkossági gondolatai. Remélem, hogy hamarosan betegségnek ismerik el a játékfüggőséget" - hangsúlyozta Christian Pfeiffer, a KFN igazgatója.
Az elképzelést a winnendeni ámokfutás után támogatja többek között Mechthild Ross-Luttmann alsó-szászországi szociális miniszter is, ugyanakkor a korhatárokat megállapító intézmény, az USK nem lelkesedik az ötletért. Olaf Wolters, a szervezet vezetője úgy vélte, hogy már most is vannak megfelelő ellenőrzési lehetőségek. Ráadásul az is nagy segítség lenne, hogy ha a szülők odafigyelnének a gyermekeikre és tudnák, milyen programokat használ a csemetéjük.
A számítógépes játékok elsősorban a fiúk figyelmét keltik fel, a lányoknál csak az érdeklődési lista hatodik helyén szerepelnek. A fiatalok naponta 213 percig néznek televíziót, videót vagy DVD-t és 103 percet chatelnek. A német tinédzser fiúk 75 százalékának van internethozzáférése, 70 százalékuknak van saját számítógépe, 45,9 százalékuknak fix és 50 százalékuknak hordozható játékkonzolja. A legnépszerűbb játék a Counterstrike (27 százalék), a második a FIFA-sorozat (16,1 százalék) és a Need for Speed sorozat egyik kiadása (11,4 százalék). A World of Warcraftnál ugyanez az érték 9,8 százalék. A lányoknál 22,6 százalékkal a The Sims legnépszerűbb, a második a Singstar (6,8 százalék) és a Need for Speed (4,8 százalék).
A tiltások és a korhatár-szigorítások ellen emelte fel ugyanakkor a szavát a Német Kulturális Tanács, amelynek vezetője, Olaf Zimmermann szerint a kérdést nem lehet fehéren-feketén nézni. A lövöldözős játékok betiltása helyett pedig inkább társadalmi párbeszédre és az oktatás megváltoztatására van szükség. Emellett fontos, hogy a fiatalok megtanulják a tiszteletet és nagyobb figyelmet kapjanak.
A mostani anyag az eddigi legnagyobb számítógépes játékokra vonatkozó tanulmány. A szakemberek a felmérés során 2007 áprilisa és 2008 októbere között összesen 44 610 iskolást kérdeztek meg szokásaikról. 15 168 diák esetében kíváncsiak voltak az internethasználati és játékokkal kapcsolatos hozzáállásukra is. A vizsgálat célja olyan új módszerek kidolgozása volt, amelyek segítségével a jövőben jobban diagnosztizálható a játékfüggőség. Eddig a függőket depressziósnak minősítették, mert a betegbiztosító csak így fizette ki a kezelések költségeit.
"Az államnak új korhatárokat kell meghatároznia. Ennek során a MMO RPG-k esetében a 12 éves eddigi korhatárt 18 évre kell emelni. A fiatalok jóval több időt töltenek el a PC előtt, mint amennyit eredetileg akartak. Fokozatosan elszigetelődnek, lógnak az iskolából, rosszul alszanak és 12,3 százalékuknak már voltak öngyilkossági gondolatai. Remélem, hogy hamarosan betegségnek ismerik el a játékfüggőséget" - hangsúlyozta Christian Pfeiffer, a KFN igazgatója.
Az elképzelést a winnendeni ámokfutás után támogatja többek között Mechthild Ross-Luttmann alsó-szászországi szociális miniszter is, ugyanakkor a korhatárokat megállapító intézmény, az USK nem lelkesedik az ötletért. Olaf Wolters, a szervezet vezetője úgy vélte, hogy már most is vannak megfelelő ellenőrzési lehetőségek. Ráadásul az is nagy segítség lenne, hogy ha a szülők odafigyelnének a gyermekeikre és tudnák, milyen programokat használ a csemetéjük.
A számítógépes játékok elsősorban a fiúk figyelmét keltik fel, a lányoknál csak az érdeklődési lista hatodik helyén szerepelnek. A fiatalok naponta 213 percig néznek televíziót, videót vagy DVD-t és 103 percet chatelnek. A német tinédzser fiúk 75 százalékának van internethozzáférése, 70 százalékuknak van saját számítógépe, 45,9 százalékuknak fix és 50 százalékuknak hordozható játékkonzolja. A legnépszerűbb játék a Counterstrike (27 százalék), a második a FIFA-sorozat (16,1 százalék) és a Need for Speed sorozat egyik kiadása (11,4 százalék). A World of Warcraftnál ugyanez az érték 9,8 százalék. A lányoknál 22,6 százalékkal a The Sims legnépszerűbb, a második a Singstar (6,8 százalék) és a Need for Speed (4,8 százalék).
A tiltások és a korhatár-szigorítások ellen emelte fel ugyanakkor a szavát a Német Kulturális Tanács, amelynek vezetője, Olaf Zimmermann szerint a kérdést nem lehet fehéren-feketén nézni. A lövöldözős játékok betiltása helyett pedig inkább társadalmi párbeszédre és az oktatás megváltoztatására van szükség. Emellett fontos, hogy a fiatalok megtanulják a tiszteletet és nagyobb figyelmet kapjanak.