Berta Sándor

A gondolkozást is formálják a játékok

James Paul Gee amerikai játékkutató úgy vélte, hogy a számítógépes és videojátékok nem csak szórakoztatásra és kikapcsolódásra alkalmasak.

"Ezek a programok segítenek a valós életben nekünk abban, hogy ne csak egy, hanem több dimenzióban gondolkozhassunk. A mai világban több dimenzióban kell gondolkoznunk és nem csak egy tényező van, hanem sok. A játékok szimulációk, komplex rendszerek meghatározott szabályokkal. Amennyiben a játékosok megváltoztatnak egy tényezőt, a többi szintén azzal együtt módosul. A központi kérdés az, hogy mi a kiválasztott rendszer és miként érhetem el, hogy nekem dolgozzon? Az összefüggések felismerése és megértése a felhasználóknak nem csak a virtuális világokban segíthet. A több dimenzióban gondolkodás és a több tényező figyelembe vételének képességét az emberek használhatnák a valós világban, a valódi problémák (klímaváltozás, túlnépesedés, gazdasági válságok stb.) megoldására is. A játékok megmenthetnek minket" - jelentette ki a F.R.O.G. 08 konferencián a szakember.

Gee szerint azonban van egy probléma: a felnőttek másként tanulnak, mivel egyetlen hibát sem akarnak elkövetni. Ha nem ismerik a szabályokat, akkor ki sem akarják próbálni az adott dolgot. Viszont a játékokban szabad hibázni, mivel az nincs hatással a valódi életünkre, ráadásul az egész még szórakoztató is. Az iskolákban azonban a kudarctól való félelem megakadályozza, hogy a fiatalok szabadon gondolkozhassanak, ezt törhetné meg a játék.

A játékkutató hozzátette, hogy nincs jó vagy rossz program. Az amerikai hadsereg például játékokkal gyakorlatoztatta a katonákat, mára azonban rájöttek a vezetők, hogy többet értek volna, ha az Irakban küldött egységek tagjainak inkább a helyi nyelvet és szokásokat tanították volna meg. Az Egyesült Államokban szintén jól látható, hogy hiába fér ugyanahhoz a programhoz egy szegény és egy gazdag gyermek, utóbbi jóval többet tud tanulni belőle. Ennek a megváltoztatása egyaránt pedagógiai és társadalmi feladat. A játékok nem csodaszerek, de ki kell használni a bennük rejlő lehetőségeket, zárta előadását James Paul Gee.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dronkZero #13
    Ja, az USAban kurvára jellemzőek az éhező gyerekek...
  • herlius #12
    A számból vetted ki a szószt:)))
  • n0k0m #11
    Pedig a Postal pontosan nem a vegnelkuli kegyetlen gyilkolaszasrol szol. Aki nem 12 eves fejjel jatszott vele az tudja mirol beszelek. A jatek kritikaval el az egesz tarsadalommal szemben. Legtobb szereplo sztereotipia. kornyezetvedo sotetzoldektol a muveletlen farmerekig mindenfele ember megtalalhato. Nehany pelda: Bevandorlo leut valakit az utcan, rendor odaszalad es elkezdi utni, erre az rendori brutalitasra meg allampolgari jogaira hivatkozik. A gyonas abbol all, hogy bemesz a templomba, a pap annyit mondd: buneid megbocsajtattak, dobj a perselybe. Ha elkezdesz vandalkodni a boltban az arab boltos olyanokat szol mint: zuhanjon repulo a hazadra. Sorolhatnam a vegtelensegig. Persze ez a jatekostol fugg, hogy asoval rohangalva csapkodja le az emberek fejeit, vagy ezekre figyel.

    Ui. Nekem is a vissza a jovobe ugrott be elsore :D
  • Kornan #10
    Jaja nekem is eszembe jutott a képről. :)
  • Kornan #9
    Szerintem a játékok "kétélű fegyverek".Van egy pozitív oldala és van egy negatív is.Nyilván ez játéktól függ.Például a postal nevű játék esetében igaza lehet azoknak akik azt mondják a játéktól lesznek erőszakosak az emberek.Én ehhez egy is szót hozzátennék, és nem értenék velük egyet minden esetben,pl GTA szerintem határeset.Negatív oldala még ,hogy szerintem könnyen túlzásba viszik az emberek és ez hatással van a mindennapjaikra,elhanyagolják a teendőiket,a fontos dolgokat.Én is egyszer ,kétszer beleestem ebbe a hibába.A jóból is megárt a sok mondás itt tökéletesen igaz.De aki tudja kontrollálni magát,és abbahagyni amikor kell akkor a legtöbb játék szerintem is pozitív termék ,mint kikapcsolódási forma.Némelyik játékból tényleg tanulhat az ember.És akár alkothatunk is direkt oktatási céllal készült játékokat,én úgy tudom ez még csak kisebb gyerekek számára létezik.De szerintem nagy sikere lenne a felsőbb korosztályok körében is,mondjuk egy lövöldözős, vagy akármilyen játék ,amiben helyet kapnak valamilyen tananyagok.Mondjuk elég nagy fantázia kell ezeket összepárosítani. :D Vhogy biztos megoldható.
  • Rage47 #8
    én is :DD
  • mcganyol #7
    a gazdag gyereknek nincsenek napi problémái, így sokkal jobban tudja a figyelmét egy játékra fordítani. ergo többet is tanul(hat) belőle.
    próbáljon meg valaki éhesen (úgyértem permanensen, éhezve) doom3-azni, nem hiszem, hogy hosszútávon jól szórakozik majd vele, mert nem az köti le a figyelmét.
    A legnagyobb mértékben egyet kell értenem ezzel az emberrel. Örülök, hogy valaki átlátta, hogy a játékokból nem kizárólag az erőszakot lehet tanulni! Aki végig tud vinni egy civ4-et deity fokozaton, az már megtanulta hogyan kell megismerni a környezete szabályait, kiismerni a működési mechanikáját és megtalálni az optimális utat a saját egyéni érdekei érvényesítéséhez.
    óriási rutint lehet szerezni a játékokkal a gyors és hatékony problémamegoldáshoz. ráadásul elég hamar kap az ember visszajelzést, ha téves az elképzelése és nekiállhat újra, más módszerrel.
  • mastodon #6
    Ez nem gondolatmenet, hanem statisztikai adat. Amerikai statisztikai adat.
  • kader #5
    ezaz én se értem mért tanulna belőle többet egygazdag..?
    ilyen gondolatmenettel : - a szegény többet tanulhat a játékból ,mert nem játszik hetenete újjal ..és ezáltal jobban kishasználhatja a helyett hogy a naponta mással játszik..

    megjátékkutató xD ..ha kérdezik mi szeretnél lenni Xd
  • dartois83 #4
    A képen először azt hittem Biff Tannen 2015-ben a Vissza a jövőből....