Berta Sándor
Nem kell telefonszámot megadniuk az online cégeknek
Az Európai Legfelsőbb Bíróság precedens értékű ítélete szerint nem kell mindenképpen telefonos elérhetőséget is feltüntetniük az internetes vállalatoknak. A C-298/07 számú határozat indoklása alapján elvileg elegendő, ha a felhasználók e-mailen keresztül tájékozódhatnak, feltéve, hogy a címzett még a szerződéskötés előtt legfeljebb 60 percen belül válaszol a küldeményre.
A cégeknek telefonszámot csak akkor kell megadniuk, ha például az ügyfél postai úton személyes kapcsolatfelvételt kér tőlük, illetve ugyanez a helyzet akkor is, hogy ha egy ügyfélnek nincs e-mail címe. Ezzel a törvényszék erősítette az internethozzáférés nélküli fogyasztók jogait. A Német Internetes Biztosító (DIV) kizárólag online kínálta gépjármű-biztosítási szolgáltatásait. Az emberek csak egy előre elkészített elektronikus formanyomtatvány, hagyományos levél és e-mail útján léphettek kapcsolatba a szervezettel, telefonon nem. A DIV munkatársai a telefonszámot csak a szerződéskötések után voltak hajlandók elárulni.
A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) emiatt jogi útra terelte az ügyet és a dortmundi regionális bírósághoz fordult. Ez jóváhagyta a keresetet, azonban a fellebbviteli bíróság már elutasította azt, mivel úgy ítélte meg, hogy az ügyfél és a szolgáltató közti közvetlen kommunikációnak nem elengedhetetlen feltétele a telefonszám közlése. Ráadásul a formanyomtatvány és az e-mail cím is lehetővé teszi a DIV és az ügyfelei közötti közvetlen kapcsolattartást.
A VZBV nem fogadta el a döntést és fellebbezést nyújtott be a Német Legfelsőbb Bírósághoz, amely viszont az Európai Legfelsőbb Bíróság állásfoglalását kérte.
A cégeknek telefonszámot csak akkor kell megadniuk, ha például az ügyfél postai úton személyes kapcsolatfelvételt kér tőlük, illetve ugyanez a helyzet akkor is, hogy ha egy ügyfélnek nincs e-mail címe. Ezzel a törvényszék erősítette az internethozzáférés nélküli fogyasztók jogait. A Német Internetes Biztosító (DIV) kizárólag online kínálta gépjármű-biztosítási szolgáltatásait. Az emberek csak egy előre elkészített elektronikus formanyomtatvány, hagyományos levél és e-mail útján léphettek kapcsolatba a szervezettel, telefonon nem. A DIV munkatársai a telefonszámot csak a szerződéskötések után voltak hajlandók elárulni.
A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) emiatt jogi útra terelte az ügyet és a dortmundi regionális bírósághoz fordult. Ez jóváhagyta a keresetet, azonban a fellebbviteli bíróság már elutasította azt, mivel úgy ítélte meg, hogy az ügyfél és a szolgáltató közti közvetlen kommunikációnak nem elengedhetetlen feltétele a telefonszám közlése. Ráadásul a formanyomtatvány és az e-mail cím is lehetővé teszi a DIV és az ügyfelei közötti közvetlen kapcsolattartást.
A VZBV nem fogadta el a döntést és fellebbezést nyújtott be a Német Legfelsőbb Bírósághoz, amely viszont az Európai Legfelsőbb Bíróság állásfoglalását kérte.