Gyurkity Péter
Tökéletesíti képkeresőjét a Google
A Google szakemberei egy vadonatúj keresőeljárást dolgoztak ki, amely a képkereséseknél előforduló téves, irreleváns találatok nagy részét kiszűri és megbízhatóvá teszi a szolgáltatást.
A VisualRank névre keresztelt eljárást a Pekingben megrendezett World Wide Web Conference alatt ismertették. A "PageRank for Product Image Search" című dokumentum egy olyan megoldást mutat be, amely egy új ötlettel gazdagítja a képkereső szolgáltatásokat, kiszűrve a most még nagyon gyakori téves találatok mintegy 80 százalékát. Ezzel nagymértékben javíthatják "a világ legnagyobb képkeresőjének" (értsd: Google Images Search) megbízhatóságát.
Az ötlet azon alapul, hogy a jól ismert kifejezésekhez bizonyos képi motívumokat társítanak, ezt pedig a szöveges információ mellett ugyanúgy felhasználják a keresés során. A vállalatok esetében ez lehet azok logója, a termékeknél a róluk készült kép, márkajelzés stb. Bár napjainkban a teljes képek feldolgozása és analizálása sem jelentene nagy gondot, a tömeges keresések lebonyolításakor mindez túlságosan nagy erőforrásokat igényelne és egyáltalán nem lenne praktikus megoldás egy olyan szolgáltatás esetében, amely az első hely megtartására törekszik, felhasználók millióinak igényeit elégítve ki. Ezért lehet üdvözítő az arany középút, amely a szöveges és (a kisebb) képi anyagot egyaránt hasznosítja.
A Google szakembereinek elmondása szerint a tesztelés során a kétezer legnépszerűbb kifejezésre koncentráltak, mint például az iPod, az Xbox, és a Zune. Ennek során összehasonlították a 10 első találatot, amelyet az új, illetve a meglévő megoldással kerestek ki. A mintegy 150 alkalmazott részvételével lebonyolított második körben meghatározták a megbízhatóságot és kiderült, hogy az új platform 83 százalékkal kevesebb téves, illetve irreleváns találatot eredményezett.
A megoldásról Munjal Shah, a szintén hasonló rendszert alkalmazó Riya vezérigazgatója is nyilatkozott. Ők is a kép- és videókereséseknél használnak egy ehhez hasonlító platformot, ám véleménye szerint a Google a lehetetlent akarja elérni, mivel tömeges méretekben nem igazán használható az általuk bemutatott fejlesztés.
A VisualRank névre keresztelt eljárást a Pekingben megrendezett World Wide Web Conference alatt ismertették. A "PageRank for Product Image Search" című dokumentum egy olyan megoldást mutat be, amely egy új ötlettel gazdagítja a képkereső szolgáltatásokat, kiszűrve a most még nagyon gyakori téves találatok mintegy 80 százalékát. Ezzel nagymértékben javíthatják "a világ legnagyobb képkeresőjének" (értsd: Google Images Search) megbízhatóságát.
Az ötlet azon alapul, hogy a jól ismert kifejezésekhez bizonyos képi motívumokat társítanak, ezt pedig a szöveges információ mellett ugyanúgy felhasználják a keresés során. A vállalatok esetében ez lehet azok logója, a termékeknél a róluk készült kép, márkajelzés stb. Bár napjainkban a teljes képek feldolgozása és analizálása sem jelentene nagy gondot, a tömeges keresések lebonyolításakor mindez túlságosan nagy erőforrásokat igényelne és egyáltalán nem lenne praktikus megoldás egy olyan szolgáltatás esetében, amely az első hely megtartására törekszik, felhasználók millióinak igényeit elégítve ki. Ezért lehet üdvözítő az arany középút, amely a szöveges és (a kisebb) képi anyagot egyaránt hasznosítja.
A Google szakembereinek elmondása szerint a tesztelés során a kétezer legnépszerűbb kifejezésre koncentráltak, mint például az iPod, az Xbox, és a Zune. Ennek során összehasonlították a 10 első találatot, amelyet az új, illetve a meglévő megoldással kerestek ki. A mintegy 150 alkalmazott részvételével lebonyolított második körben meghatározták a megbízhatóságot és kiderült, hogy az új platform 83 százalékkal kevesebb téves, illetve irreleváns találatot eredményezett.
A megoldásról Munjal Shah, a szintén hasonló rendszert alkalmazó Riya vezérigazgatója is nyilatkozott. Ők is a kép- és videókereséseknél használnak egy ehhez hasonlító platformot, ám véleménye szerint a Google a lehetetlent akarja elérni, mivel tömeges méretekben nem igazán használható az általuk bemutatott fejlesztés.