SG.hu

Landolt a Hold felszínén egy magáncég űrhajója

A Firefly Aerospace robotjárműve lett a második magánépítésű űreszköz, amely leszállást hajtott végre a Holdon. Hamarosan két további magáncég holdjárója csatlakozhat hozzá.

Egy amerikai cég robotikus űrhajója vasárnap kora reggel landolt a Hold közeli oldalának lávasíkságán. A texasi Cedar Park-i Firefly Aerospace által épített Blue Ghost leszállóegység hajnali 3:34-kor ért földet. "A Holdon vagyunk.” - mondta Will Coogan, a Blue Ghost főmérnöke a repülés műveleti helyiségéből közvetített élő közvetítés során. Néhány perccel később Jason Kim, a Firefly vezérigazgatója büszkén jelentette ki: "Holdpor került a csizmánkra”. Körülbelül fél óra múlva az űrszonda visszaküldte az első fényképet a Hold felszínéről. Ez figyelemre méltó siker a cég számára, hiszen elérte azt, amit sok más országnak nem sikerült.

Azok közül az országok, vállalatok és szervezetek közül, amelyek a 21. században megkísérelték, hogy a Holdra szálljanak, csak Kína mondhatja el magáról, hogy elsőre teljes sikert ért el. A többiek - köztük India, Oroszország, egy izraeli nonprofit szervezet és egy japán cég - mind lezuhantak és új krátereket vájtak a Hold felszínére. Tavaly két leszállóegység - az egyiket a JAXA, a japán űrügynökség, a másikat pedig a houstoni Intuitive Machines küldte - sikeresen landolt, és hozott létre kommunikációt a Földdel. De mindkettő felborult, ami korlátozta azt, amit az űreszközök a Hold felszínén el tudtak érni.


Az Intuitive Machines volt az első magáncég, amely sikeresen landolt a Holdon. A Firefly most a második. Mindkettő része a NASA azon törekvésének, hogy a magánvállalkozásokat felhasználva csökkentse a tudományos és technológiai hasznos terhek Holdra juttatásának költségeit. A NASA a Firefly-nak 101,5 millió dollárt fizet ezért a küldetésért. "Amit a Firefly bemutatott, azt hiszem, könnyűnek tüntette fel ez az egyébként hihetetlenül nehéz munkát” - mondta Joel Kearns, a NASA tudományos missziói igazgatóságának felfedezésért felelős helyettes ügyvezetője a leszállást követő sajtótájékoztatón. Dr. Kearns szerint a siker bizonyíték arra, hogy a NASA megközelítése az ilyen küldetések finanszírozására működhet.

A NASA floridai Kennedy Űrközpontjából január 15-én történt indítása óta a Blue Ghost űrszonda szinte hibátlanul hajtott végre mindent. "Nem volt semmilyen nagyobb rendellenességünk, ami fantasztikus” - mondta Ray Allensworth, a Firefly Blue Ghost programigazgatója a livestream során. Körülbelül egy órával a leszállás előtt az űrszonda egy előre beprogramozott parancsot hajtott végre, hogy 19 másodpercre beindítsa főhajtóművét, hogy a 62 mérföld magas pályáról a felszín felé tartó pályára álljon. Ebben a pillanatban az űreszköz a Hold mögött volt, és nem volt kommunikációs kapcsolat. A repülési műveleti teremben senki sem tudta, hogy az űrhajó hogyan áll, amíg körülbelül 20 perccel később fel nem bukkant. De a Hold túlsó oldalán felbukkanva minden rendszer a várakozásoknak megfelelően működött, és a Blue Ghost ott volt, ahol lennie kellett.


Körülbelül 11 perccel a leszállás előtt a 3800 mérföld/órás sebességgel haladó leszállóegység ismét beindította főhajtóművét, hogy lelassuljon. Az ereszkedés utolsó néhány percében függőleges irányba fordult, elkerülte a veszélyeket, és lassú sétatempóban szállt le. "Istenem, megcsináltuk!” - kiáltotta Allensworth. "Ez elképesztő." A leszállóhely a Mare Crisiumban fekszik, egy lapos síkságon, amely egy ősi aszteroida becsapódása által kivájt, 345 mérföld széles kráter belsejében feltöltődött és megkeményedett lávából alakult ki. A Mare Crisium a Hold közeli oldalának északkeleti negyedében található. A küldetés körülbelül 14 földi napig, a holdi napnyugtáig tart.

A leszállóegység 10 műszert szállít a NASA számára az ügynökség Commercial Lunar Payload Services (CLPS) programjának részeként. Több közülük a holdi porra összpontosít, amely gyakran ragadós, szögletes és éles - ez a gépek számára nagy csapás és a jövőbeli űrhajósok számára potenciális egészségügyi probléma. "Azt fogjuk vizsgálni, hogyan tapad a por a különböző anyagokra” - mondta Maria Banks, a NASA CLPS programjának projektkutatója a start előtti sajtótájékoztatón. "A felszínre ereszkedve sztereó felvételeket készítünk, hogy lássuk, hogyan hat a rakéta füstfelhője a holdi regolitra. És tesztelni fogjuk az elektromágnesesség használatát a por felhalmozódásának mérséklésére vagy megakadályozására.”


Az űrszondán lévő vevő sikeresen követte a globális navigációs jeleket, miközben holdkörüli pályán volt. Ez arra utal, hogy a Földön navigációra használt amerikai GPS és európai Galileo műholdak jelei a Holdon is segíthetnek az űreszközöknek eligazodni. "Azzal, hogy ezt ténylegesen a Hold körüli pályán és a Hold felszínén végezzük, egy teljesen új navigációs lehetőséget nyitunk meg a jövőre nézve” - mondta James Miller, a NASA egyik tisztviselője, aki a műszeren dolgozik. A röntgenteleszkóp a Földre fog visszatekinteni, hogy globális képet kapjon a Föld mágneses mezeje és a napszél töltött részecskéi közötti kölcsönhatásokról. "Az első globális képet készítjük a mágneses mezőről, hogy megértsük, hogyan mozog az idő függvényében a Nap hatására” - mondta Brian Walsh, a Bostoni Egyetem mérnökprofesszora, a műszer vezető kutatója. A leszállóegység egy olyan fúrót is szállít, amely akár két és fél méter mélyen a holdi talajba fúródik, és a Hold belsejéből származó hőáramlást méri. Egy másik kísérlet egy olyan számítógép, amelyet úgy terveztek, hogy helyreállítsa az űrsugárzás okozta hibákat.

A leszállás a siker üdvözlendő reflektorfényébe helyezte azt a vállalatot, amely korábban inkább bírósági és politikai drámákkal foglalkozott, mint rakéták és holdraszállók felbocsátásával. A cég eredeti változatát, a Firefly Space Systems-t 2014-ben alapították. A vezérigazgató Thomas Markusic, egy űrkutatási mérnök volt, aki korábban három rakétatársaságnál dolgozott, mindegyik milliárdosok tulajdonában volt: Elon Musk SpaceX, Jeff Bezos Blue Origin és Richard Branson Virgin Galactic vállalatánál. A Virgin Galactic pert indított a Firefly ellen, azt állítva, hogy Markusic ellopta az üzleti titkait a Firefly alapításakor. 2016-ban egy nagy európai befektető visszalépett, és a pénz elapadása miatt a Firefly minden alkalmazottját elbocsátották.


Egy technológiai vállalkozó, Max Polyakov mentette meg őket, és a társaság Firefly Space Systems Firefly Aerospace néven született újjá. 2022-ben azonban az Egyesült Államok kormánya nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva arra kényszerítette az ukrán származású Dr. Polyakovot, hogy adja el a Fireflyban lévő részesedését. A Firefly azóta elnyert néhány kulcsfontosságú szerződést, köztük azt a küldetést, amely vasárnap leszállt a Holdra. Az elmúlt néhány évben a Firefly a kis Alpha rakétájával bebizonyította az Egyesült Államok Űrereje számára, hogy a cég képes rövid időn belül előkészíteni és felbocsátani egy hasznos terhet. A Firefly egy nagyobb rakétát is fejleszt, amelyet jelenleg Medium Launch Vehicle néven ismerünk, valamint egy Elytra nevű űrhajósorozatot, amely különböző feladatokat tudna ellátni a Föld körüli pályán.

A Firefly két további CLPS-küldetést is elnyert. A második, a tervek szerint jövőre induló küldetés célja a Hold túlsó oldalán történő leszállás. A harmadik, 2028-ra tervezett feladat a Gruithuisen Dómok, egy szokatlan vulkanikus régió vizsgálata lesz a Hold közeli oldalán. "A feladatok végrehajtása során egyre merészebbek és nagyobbak leszünk” - mondta Jason Kim, a Firefly vezérigazgatója egy múlt heti interjúban. A Hold ezen túl is forgalmas hely lesz, egy újabb CLPS-küldetés már csak napok kérdése. Az Intuitive Machines második holdi leszállóegysége, az Athena a tervek szerint csütörtökön landol a Hold déli pólusa közelében. És még egy másik űreszköz is úton van, mert ugyanazon a SpaceX Falcon 9 rakétán, amely a Blue Ghostot pályára állította, a japán Ispace által épített Resilience holdi leszállóegység is felszállt. Bár a Resilience a Blue Ghosttal egy időben hagyta el a Földet, hosszabb, üzemanyag-takarékosabb útvonalon jut el a Holdra, és várhatóan május elején áll Hold körüli pályára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!