SG.hu
Akkorát emeltek az árakon a felhőszolgáltatók, hogy a cégek számolni kezdtek, hogy megéri-e
A rendszergazdák azon tűnődnek, valóban jó ötlet volt-e belépniük a felhőbe. Az AWS, a Microsoft és a Google áremelése után itt az ideje, hogy elkezdjék használni a számológépet.
A kezdeti eufórikus felhő-roham után a rendszergazdák elkezdték megkérdőjelezni a technológiai óriáscégek szolgáltatásainak értékét. A brit Civo felhőszolgáltató által közzétett felmérés szerint a megkérdezett szervezetek több mint egyharmada úgy vélte, hogy a felhőre való áttérés nem váltotta be a költséghatékonysággal kapcsolatos ígéreteket és több mint fele számolt be számlája növekedéséről. Bár a felmérés - nem meglepő módon - hízelgő fényben tünteti fel a Civo-t, a felmérés egyes adatai kellemetlen olvasmányt jelenthetnek a szolgáltatók ígéreteitől elkényeztetett ügyfelek számára.
Egy egyszerű, három node-ból álló, 200 GB állandó tárolóval és 5 TB-os adatátvitellel rendelkező fürt ára a Microsoft Azure-on a 2022-es 1278 dollárról 2024-re 1458 dollárra emelkedett. A Google esetében az ár 1 107,61 dollárról 1 250,35 dollárra, míg az AWS-nél 1142 dollárról 1234 dollárra nőtt. "Az árak a hiperskalálók saját árkalkulátoraiból származnak” - mondta a Civo szóvivője. Az IT-világban elvárás, hogy a bevétel az idő múlásával nőjön, de ebben a példában az árak gyorsabban emelkednek, mint az infláció mértéke, és eközben az, hogy ügyfelek mit kapnak a pénzükért, változatlan maradt.
John David-Lovelock, a Gartner alelnök-elemzője szerint az informatikai vezetőket a felhő megjelenése óta arra kondicionálták, hogy ne számítsanak áremelkedésre. "A hatalmas méretű adatközpontoknál alapvető értékesítési pont a költségkontrol. A megjelenésük óta eltelt 15 év alatt ez beigazolódott: a felhőtermékek költségei stabilak voltak, és vagy csökkent az áruk, vagy több funkciót adtak ugyanolyan áron” - mondta az elemző. "Azonban a járvány utáni gyors villamosenergia-áremelkedés, valamint a képzett informatikai személyzet növekvő költségei új költségnyomást gyakoroltak a szolgáltatókra. Ezeket a költségeket a platformszolgáltatók a szoftverszolgáltatóra, végül pedig a szoftverszolgáltatóknak az ügyfelekre kellett áthárítaniuk. Bár az emelések mögötti költségnyomás a felhőszolgáltatás teljes spektrumában érezhető, nem zárható ki az opportunista áremelkedés sem.”
A Microsoft és a Google nem kívánta kommentálni a felmérés eredményeit, mindazonáltal egyik értékesítőjük szerint a számadatok válogatottnak tűnnek. A Civo szóvivője arra a felvetésre, hogy a számadatokat „összeválogatták”, azt mondta: „Az általunk használt konfiguráció - három csomópontos fürt, 200 GB tárhely és 5 TB-os adatátvitel - az, amit az ügyfélkörünk általánosan választott. Bár tény, hogy egyetlen beállítás sem képviselhet tökéletesen minden felhasználási esetet, úgy gondoljuk, hogy ez a konfiguráció hasznos referenciapontot kínál sok potenciális ügyfél számára.”
Az AWS szóvivője nyilatkozatban reagált: "Az informatikai szolgáltatók gyakran az AWS-sel való közvetlen összehasonlításban hirdetik áraikat, ami további árversenyre ösztönöz. Az AWS 2006-os indulása óta cégünk 134 alkalommal csökkentette árait. Ezek az árcsökkentések akkor is bekövetkeztek, amikor az AWS folyamatosan javította a megbízhatóságot, a rendelkezésre állást, a biztonságot és a teljesítményt. Emellett az AWS olyan menedzsmenteszközöket kínál, amelyek megkönnyítik az ügyfelek számára a felhőköltségeik nyomon követését és optimalizálását”.”
Az ilyen tiltakozások ellenére az elemzők már régóta a felhőárak növekedését jósolják. A Canalys 2022-ben arra figyelmeztetett, hogy az árak harmadával is megugorhatnak, és több vállalat is megkérdőjelezi a szolgáltatások felhőben való üzemeltetésének költségeit a helyben történő üzemeltetéshez képest. De mégsem valószínű a felhőből való visszavonulás. "A CIO-k nem fordíthatnak hátat a felhőnek” - mondta David-Lovelock. A szédületes lelkesedés talán alábbhagyott néhány megtérülési számítás után, és néhány munkaterhelés elvándorolhat a felhőszolgáltatóktól, „de ez nem jelent irányváltást, csak egy hullámzást a felhőbe áramló pénzösszegekben”.
Szóval, az árak emelkednek? A válasz egyértelműen igen. És hogy az áremelkedés mekkora része köszönhető annak, hogy a nagyvállalatok opportunista módon néhány százalékpontot hozzáadnak a fix költségek, például az áram árának növekedéséhez, nagyjából lényegtelen. A tanács ugyanaz marad: a felhő itt marad, bár a csillogása idővel eltompult. De azért ideje elővenni a kalkulátort, és megbizonyosodni arról, hogy az általunk kívánt felhasználási esetnél mi a helyzet. Mert nem minden felhő és nem minden munkaterhelés egyforma.
A kezdeti eufórikus felhő-roham után a rendszergazdák elkezdték megkérdőjelezni a technológiai óriáscégek szolgáltatásainak értékét. A brit Civo felhőszolgáltató által közzétett felmérés szerint a megkérdezett szervezetek több mint egyharmada úgy vélte, hogy a felhőre való áttérés nem váltotta be a költséghatékonysággal kapcsolatos ígéreteket és több mint fele számolt be számlája növekedéséről. Bár a felmérés - nem meglepő módon - hízelgő fényben tünteti fel a Civo-t, a felmérés egyes adatai kellemetlen olvasmányt jelenthetnek a szolgáltatók ígéreteitől elkényeztetett ügyfelek számára.
Egy egyszerű, három node-ból álló, 200 GB állandó tárolóval és 5 TB-os adatátvitellel rendelkező fürt ára a Microsoft Azure-on a 2022-es 1278 dollárról 2024-re 1458 dollárra emelkedett. A Google esetében az ár 1 107,61 dollárról 1 250,35 dollárra, míg az AWS-nél 1142 dollárról 1234 dollárra nőtt. "Az árak a hiperskalálók saját árkalkulátoraiból származnak” - mondta a Civo szóvivője. Az IT-világban elvárás, hogy a bevétel az idő múlásával nőjön, de ebben a példában az árak gyorsabban emelkednek, mint az infláció mértéke, és eközben az, hogy ügyfelek mit kapnak a pénzükért, változatlan maradt.
John David-Lovelock, a Gartner alelnök-elemzője szerint az informatikai vezetőket a felhő megjelenése óta arra kondicionálták, hogy ne számítsanak áremelkedésre. "A hatalmas méretű adatközpontoknál alapvető értékesítési pont a költségkontrol. A megjelenésük óta eltelt 15 év alatt ez beigazolódott: a felhőtermékek költségei stabilak voltak, és vagy csökkent az áruk, vagy több funkciót adtak ugyanolyan áron” - mondta az elemző. "Azonban a járvány utáni gyors villamosenergia-áremelkedés, valamint a képzett informatikai személyzet növekvő költségei új költségnyomást gyakoroltak a szolgáltatókra. Ezeket a költségeket a platformszolgáltatók a szoftverszolgáltatóra, végül pedig a szoftverszolgáltatóknak az ügyfelekre kellett áthárítaniuk. Bár az emelések mögötti költségnyomás a felhőszolgáltatás teljes spektrumában érezhető, nem zárható ki az opportunista áremelkedés sem.”
A Microsoft és a Google nem kívánta kommentálni a felmérés eredményeit, mindazonáltal egyik értékesítőjük szerint a számadatok válogatottnak tűnnek. A Civo szóvivője arra a felvetésre, hogy a számadatokat „összeválogatták”, azt mondta: „Az általunk használt konfiguráció - három csomópontos fürt, 200 GB tárhely és 5 TB-os adatátvitel - az, amit az ügyfélkörünk általánosan választott. Bár tény, hogy egyetlen beállítás sem képviselhet tökéletesen minden felhasználási esetet, úgy gondoljuk, hogy ez a konfiguráció hasznos referenciapontot kínál sok potenciális ügyfél számára.”
Az AWS szóvivője nyilatkozatban reagált: "Az informatikai szolgáltatók gyakran az AWS-sel való közvetlen összehasonlításban hirdetik áraikat, ami további árversenyre ösztönöz. Az AWS 2006-os indulása óta cégünk 134 alkalommal csökkentette árait. Ezek az árcsökkentések akkor is bekövetkeztek, amikor az AWS folyamatosan javította a megbízhatóságot, a rendelkezésre állást, a biztonságot és a teljesítményt. Emellett az AWS olyan menedzsmenteszközöket kínál, amelyek megkönnyítik az ügyfelek számára a felhőköltségeik nyomon követését és optimalizálását”.”
Az ilyen tiltakozások ellenére az elemzők már régóta a felhőárak növekedését jósolják. A Canalys 2022-ben arra figyelmeztetett, hogy az árak harmadával is megugorhatnak, és több vállalat is megkérdőjelezi a szolgáltatások felhőben való üzemeltetésének költségeit a helyben történő üzemeltetéshez képest. De mégsem valószínű a felhőből való visszavonulás. "A CIO-k nem fordíthatnak hátat a felhőnek” - mondta David-Lovelock. A szédületes lelkesedés talán alábbhagyott néhány megtérülési számítás után, és néhány munkaterhelés elvándorolhat a felhőszolgáltatóktól, „de ez nem jelent irányváltást, csak egy hullámzást a felhőbe áramló pénzösszegekben”.
Szóval, az árak emelkednek? A válasz egyértelműen igen. És hogy az áremelkedés mekkora része köszönhető annak, hogy a nagyvállalatok opportunista módon néhány százalékpontot hozzáadnak a fix költségek, például az áram árának növekedéséhez, nagyjából lényegtelen. A tanács ugyanaz marad: a felhő itt marad, bár a csillogása idővel eltompult. De azért ideje elővenni a kalkulátort, és megbizonyosodni arról, hogy az általunk kívánt felhasználási esetnél mi a helyzet. Mert nem minden felhő és nem minden munkaterhelés egyforma.