SG.hu
A mobilszolgáltatóknak 60 nap után függetlenítenük kell majd a telefont az USA-ban
Az FCC (Federal Communications Commission, Szövetségi Kommunikációs Bizottság) jelentősen meg akarja könnyíteni a fogyasztók számára, hogy feloldják szolgáltatóktól vásárolt telefonjaikat, és azt javasolják, hogy minden készüléknek már 60 nappal a vásárlás után feloldhatónak kell lennie. A szabály életbe léptetése előtt azonban az ügynökség szeretné megtudni, hogy ez hogyan fog illeszkedni a jelenlegi előfizetésekhez és telefonvásárlási trendekhez.
Egy mobilszolgáltatótól vásárolt telefon általában a szerződés lejártáig vagy a telefon kifizetéséig az adott szolgáltatóhoz van kötve. Az évek során a folyamat javulása ellenére (a feloldás nemrég még teljesen illegális volt) még mindig nem minden fogyasztó számára teljesen világos, hogy mikor és hogyan oldhatja fel a telefonját, és viheti el a választott szolgáltatóhoz (vagy országba). Hogy egyértelmű legyen, itt nem arról van szó, hogy a telefont arcképpel, ujjlenyomattal vagy jelszóval nyitjuk meg, hanem arról, hogy a szoftver beállításait úgy módosítjuk, hogy a telefon különböző mobilhálózatokkal működhessen.
Jessica Rosenworcel, az FCC elnöke sajtóközleményben jelentette be a javasolt szabályozást (Notice of Proposed Rule Making, NPRM). "Amikor valaki telefont vásárol, szabadon kell döntenie arról, hogy mikor válthasson az általa kívánt szolgáltatóra, és nem szabad, hogy a tulajdonában lévő készüléknél szerződéses gyakorlatok akadályozzák meg ebben a döntésben" - írta. "Ezért javasolunk egyértelmű, országos mobiltelefon-feloldási szabályokat". A közlemény szerint a szolgáltatóknak 60 nappal az aktiválás után feloldási szolgáltatást kellene nyújtaniuk. Ez üdvözlendő előírás, de a mai telefon- és vezeték nélküli piacokkal ellentétes lehet.
Bár már az Egyesült Államokban sem kell kétéves szerződést kötnie a legtöbb fogyasztónak, sokan még mindig ezt választják, hogy rögzítsék az árat és egyéb előnyökhöz jussanak. És ami talán még ennél is fontosabb, a telefonokért gyakran részletfizetéssel fizetnek: a telefont "ingyen" kapják, majd a következő néhány év során törlesztik. Július 18-án az ügynökség közzéteszi a teljes dokumentumot, és várja majd a javaslattal kapcsolatos észrevételeket. És biztosak lehetünk benne, hogy a mobilszolgáltatók részéről is lesz némi ellenállás!
Mivel nem ismertek a javasolt szabály részletei, még nem érdemes találgatni a várható hatásról, de az biztos, hogy a telefon feloldása nem mentesít valakit attól, hogy ki kelljen fizetnie a készüléket - csak más hálózatokon is használhatja majd, ha akarja. És ha egy szolgáltató megengedi, hogy egy telefont megvegyünk tőle, de puszta kapzsiságból egy évig magához köt, akkor ez egy korai kilépési lehetőséget kínálna. Ahogy Rosenworcel mondta, a szabály lényege a következetesség és az átláthatóság: egy egyszerű, nemzeti szintű szabály a hatóságok részéről, amely ésszerű korlátot szab arra vonatkozóan, hogy a szolgáltatók hogyan és hogy korlátozhatják a készülékeket.
Egy mobilszolgáltatótól vásárolt telefon általában a szerződés lejártáig vagy a telefon kifizetéséig az adott szolgáltatóhoz van kötve. Az évek során a folyamat javulása ellenére (a feloldás nemrég még teljesen illegális volt) még mindig nem minden fogyasztó számára teljesen világos, hogy mikor és hogyan oldhatja fel a telefonját, és viheti el a választott szolgáltatóhoz (vagy országba). Hogy egyértelmű legyen, itt nem arról van szó, hogy a telefont arcképpel, ujjlenyomattal vagy jelszóval nyitjuk meg, hanem arról, hogy a szoftver beállításait úgy módosítjuk, hogy a telefon különböző mobilhálózatokkal működhessen.
Jessica Rosenworcel, az FCC elnöke sajtóközleményben jelentette be a javasolt szabályozást (Notice of Proposed Rule Making, NPRM). "Amikor valaki telefont vásárol, szabadon kell döntenie arról, hogy mikor válthasson az általa kívánt szolgáltatóra, és nem szabad, hogy a tulajdonában lévő készüléknél szerződéses gyakorlatok akadályozzák meg ebben a döntésben" - írta. "Ezért javasolunk egyértelmű, országos mobiltelefon-feloldási szabályokat". A közlemény szerint a szolgáltatóknak 60 nappal az aktiválás után feloldási szolgáltatást kellene nyújtaniuk. Ez üdvözlendő előírás, de a mai telefon- és vezeték nélküli piacokkal ellentétes lehet.
Bár már az Egyesült Államokban sem kell kétéves szerződést kötnie a legtöbb fogyasztónak, sokan még mindig ezt választják, hogy rögzítsék az árat és egyéb előnyökhöz jussanak. És ami talán még ennél is fontosabb, a telefonokért gyakran részletfizetéssel fizetnek: a telefont "ingyen" kapják, majd a következő néhány év során törlesztik. Július 18-án az ügynökség közzéteszi a teljes dokumentumot, és várja majd a javaslattal kapcsolatos észrevételeket. És biztosak lehetünk benne, hogy a mobilszolgáltatók részéről is lesz némi ellenállás!
Mivel nem ismertek a javasolt szabály részletei, még nem érdemes találgatni a várható hatásról, de az biztos, hogy a telefon feloldása nem mentesít valakit attól, hogy ki kelljen fizetnie a készüléket - csak más hálózatokon is használhatja majd, ha akarja. És ha egy szolgáltató megengedi, hogy egy telefont megvegyünk tőle, de puszta kapzsiságból egy évig magához köt, akkor ez egy korai kilépési lehetőséget kínálna. Ahogy Rosenworcel mondta, a szabály lényege a következetesség és az átláthatóság: egy egyszerű, nemzeti szintű szabály a hatóságok részéről, amely ésszerű korlátot szab arra vonatkozóan, hogy a szolgáltatók hogyan és hogy korlátozhatják a készülékeket.