SG.hu

A Google korlátozni fogja a Chrome reklámblokkoló bővítményeit

Megkezdődik a Chrome Manifest V3-ra való átállás, a régebbi Chrome-bővítmények használói már ezen a héten figyelmeztetéseket kapnak. A mögöttes ok a Chrome reklámblokkoló bővítményeinek korlátozása.

A Google leállítja a Chrome böngésző régebbi, nagyobb képességű bővítményrendszerét, a Manifest V2-t, és a jövőben kizárólag a korlátozottabb Manifest V3-at fogja használni. A mélyen vitatott Manifest V3 rendszert 2019-ben jelentették be, és a teljes átállást már milliószor elhalasztották, de most a Google azt közölte, hogy tényleg megtörténik az átállás. A Google elmondása szerint a „Manifest V3” kiterjesztéseket azzal a céllal hozta létre, hogy „javítsa a bővítmények ökoszisztémájának biztonságát, adatvédelmét, teljesítményét és megbízhatóságát”.

Más csoportok nem értenek egyet a Google leírásával. Az Electronic Frontier Foundation (EFF) például a Manifest V3-at „csalókának és fenyegetőnek” nevezte már a 2019-es bejelentéskor, mondván, hogy az új rendszer „korlátozni fogja a webes bővítmények képességeit - különösen azokét, amelyek a böngésző és a meglátogatott weboldalak közötti interakciók megfigyelésére és módosítására szolgálnak”. Egy egész cikket írtak arról, hogy a Manifest V3 miért nem fogja növelni a biztonságot.

A Firefox csapatának megjegyzései szintén kétségbe vonják a Google indoklását a Manifest V3-ra vonatkozóan. A Manifest V3 következményeiről szóló beszélgetésen Philipp Kewisch, a Firefox Add-ons menedzsere azt mondta: „a rosszindulatú kiegészítők esetében úgy érezzük, hogy a Firefox esetében ez egy kezelhető szinten van, és mivel a kiegészítők leginkább az adatok lecsapolásában érdekeltek, a Manifest V3-ban ezt továbbra is megtehetik a jelenlegi webes lekérő API-val”. Mindazonáltal a Firefox bevezeti a Manifest V3 támogatását, mert a Chrome a világ legnépszerűbb böngészője, és azt szeretné, ha a bővítmények böngészőkön átnyúlóan kompatibilisek lennének, de nem tervezik a Manifest V2 támogatásának kikapcsolását.

A Manifest V3-mal kapcsolatos szkepticizmus egyik nagy forrása a „tartalomszűrés” körüli korlátozások, vagyis az API-k, amelyeket a reklámblokkolók és a nyomkövetés elleni bővítmények használnak a reklámcégek, például a Google ellen. A Google a bevételének mintegy 77 százalékát reklámokból szerzi. A cég nem tett közzé komoly magyarázatot arra, hogy a Manifest V3 miért korlátozza a tartalomszűrést, és nem világos, hogy ez hogyan illeszkedik a „biztonság, az adatvédelem, a teljesítmény és a megbízhatóság javításának” céljaihoz. Ahogy Kewisch mondta, a rosszindulatú bővítmények elsődleges célja a felhasználók utáni kémkedés és az adatok kiszipolyozása, aminek semmi köze a tartalomszűréshez. Mindez akkor történik, amikor a Google közvetlenül a Chrome-ba épít egy hirdetési rendszert, és a Google szoftverei, például a YouTube agresszív lépéseket tesznek a reklámblokkolók ellen.

A Manifest V3 eredeti verzióját 2019-ben tették közzé, és azóta a Google sokat ping-pongozott a bővítményeket fejlesztő közösséggel, és tett néhány engedményt. Megemelték a Manifest V3 által megengedett szűrési szabálykészletek számát, de a szűrést végző bővítmények többé nem tudják majd maguk frissíteni a szabálykészleteiket. Minden frissítéshez a Chrome bővítményboltba benyújtott új verzióra van szükség, ami egy potenciálisan hetekig tartó biztonsági felülvizsgálatot foglal magában. A reklámblokkolók macska-egér játékában elképzelhető, hogy ez lehetővé teszi a YouTube számára, hogy azonnal megváltoztassa a hirdetési rendszert, míg a reklámblokkolók esetleges ellencsapásai heteket késhetnek. A Google most azt mondja, hogy a bővítmények számára lehetséges a felülvizsgálati folyamat kihagyása a „biztonságos” szabálykészlet-változtatások esetében, de még ez is csak a „statikus” szabálykészletekre korlátozódik, nem pedig a nagyobb teljesítményű „dinamikus” szabálykészletekre.

A Google szerint „a Chrome Web Store-ban található aktívan karbantartott bővítmények több mint 85%-a Manifest V3-at futtat, és a vezető tartalomszűrő bővítmények mindegyike rendelkezik Manifest V3-as verzióval”. A vállalat nem említi, hogy a legnépszerűbb reklámblokkoló Manifest V3-as verziója az „uBlock Origin Lite” - a „Lite” jelzi, hogy a Manifest V2-es verzióhoz képest gyengébb. Ami a kivonás tényleges menetét illeti, a Google szerint ezen a héten a Chrome bétaverzióiban a bővítmények oldalán figyelmeztető bannerek jelennek meg a telepített Manifest V2-es bővítményekre vonatkozóan. A V2-es bővítmények elveszítik „kiemelt” státuszukat a Chrome bővítményboltjában. A Google szerint a bővítmények tiltása „az elkövetkező hónapokban” kezdődik. Egy rövid ideig a felhasználók vissza tudják majd kapcsolni őket, ha meglátogatják a bővítmény oldalt, de a Google szerint „idővel ez a kapcsoló is megszűnik”. Ekkor vagy alternatívát kell keresni az adott szoftverre a Chrome alkalmazásboltban vagy Firefoxra kell váltani.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Vanek úr #8
    Pont erről írtam korábban, hogy remélem, nem a Chromiumba hozzák ezt az új tulajdonságot, mert akkor a Brave (meg a többi erre épülő böngésző is) megszívja (hiába raknak bele akár saját blokkolót is 'gyárilag', ha nem fog tudni normálisan működni). Mert a Chromiumot is a Google felügyeli, és igazgatja. És bár a hírben mindenhol csak Chrome-ról írnak, sok esetben ez inkább a Chromiumra vonatkozna.
  • Gabbbbbbbbbbbb #7
    Nem tudom mennyire érdemes használni, úgy tudom biztonságot növelő funkciók is hiányoznak belőle a privát szféra védelmével magyarázva és frissítéseket is lassabban kap, mint a sima FF. (legalábbis a flatpak biztosan, gyanítom a normális verzióra is igaz ez, gitet fordítani meg nagyon nem éri meg)
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2024.06.04. 21:19:17
  • Gabo #6
    Létezik ma már olyan DNS szolgáltatás, ami kizárja a reklámokat. Szóval kb. teljesen mindegy, hogy milyen eszközön, milyen böngészőt, milyen reklám blokkoló plug-in-nel használ vagy nem használ valaki, hatékonyságban nincs annál jobb, mintha a reklám oldal már a névfeloldásig sem jut el.
  • NEOreg3 #5
    Semmi nem akadályozza meg a böngésző fejlesztőket, hogy browserbe épített feature legyen az adblock (Brave böngésző tán ezt teszi és az is chromium alapú). A különböző filter listákat úgyis a közösség manageli, a browsernek "csak" annyit kell tudnia, hogy fel tudja dolgozni ezeket a listákat.
  • barret #4
    Pfff...Nagy veszteség! 10 éve nem használom :D Bár úgy is lesz rá megoldás.
    Utoljára szerkesztette: barret, 2024.06.04. 08:26:46
  • Vanek úr #3
    És a Google így megoldja, hogy árukapcsolással több bevétele lehessen. A birkák meg bégetnek továbbra is a Google rétjén.
    Egyébként remélem, ez nem a Chromium alapfelfogása is, hanem csak a Chrome egyedisége - mert ha a böngészőmotor alapértékévé válik, akkor a forkok (Edge, Opera) sem nyújtanak majd megoldást a Chrome leváltására, és tényleg csak a FF marad.
  • szoftos #2
    Librewolf.
  • Gabbbbbbbbbbbb #1
    >Ekkor vagy alternatívát kell keresni az adott szoftverre a Chrome alkalmazásboltban vagy Firefoxra kell váltani.

    Igy van, Firefox, vagy esetleg Brave.