SG.hu
Nicki Minaj, Billie Eilish, Katy Perry és más zenészek nyílt levelet írtak az MI ellen
Egy 200 zenészből álló csoport nyílt levelet írt alá, amelyben felszólítja a technológiai cégeket és a fejlesztőket, hogy ne ássák alá az emberi kreativitást zenei generáló eszközökkel.
Az aláíró művészek listája olyan erőteljes és széleskörű, hogy akár egy remek fesztivál lineup is kijönne belőle. Szerepel rajta Billie Eilish, Elvis Costello, Imagine Dragons, Jon Bon Jovi, a Jonas Brothers, Katy Perry, Mac DeMarco, Nicki Minaj, Noah Kahan, Pearl Jam, Sheryl Crow és Zayn Malik. "Ha felelőtlenül használják, a mesterséges intelligencia óriási veszélyt jelent a magánéletünkre, az identitásunkra, a zenénkre és a megélhetésünkre" - áll a levélben. "A legnagyobb és leghatalmasabb cégek közül néhányan engedély nélkül használják a munkánkat mesterséges intelligencia-modellek képzésére. Sok dolgozó zenész, művész és dalszerző számára, akik csak a megélhetésükért küzdenek, ez katasztrofális".
A művészeknek igazuk van. Az új zenéket, műveket és írásokat generáló mesterséges intelligenciamodellek a meglévő anyagok hatalmas adathalmazain képzik, és az MI-cégek a legtöbb esetben a fülük botját se mozdítják arra, ha valaki munkája eltávolítását kéri ezekből a modellekből. Olyan, mintha egy művész megpróbálná megakadályozni, hogy bárki is kalózkodjon a zenéjükkel - egyszerűen nem reális. Már most is lehetséges meggyőző deepfake anyagokat készíteni népszerű művészekről, és a technológia csak egyre jobb lesz.
Néhány vállalat, például az Adobe és a Stability AI olyan mesterséges intelligencia-alapú zenei generátorokon dolgozik, amelyek licencelt vagy jogdíjmentes zenét használnak. De még ezek az eszközök is negatívan befolyásolhatják azokat a művészeket, akik TV-reklámokhoz készítenek zenét, vagy más olyan ütemeket, amelyeket egy művész licencelhet a munkájához.
Ahogy a technológia egyre kifinomultabbá válik, mindig is a zenészek húzták a rövidebbet. Először a fájlmegosztás volt az, ami megkönnyítette az ingyenes zeneletöltést; a streaming megoldást jelentett erre a problémára, de ez nem elégítette ki a művészeket. A művészeket tömörítő szakszervezetek (például a Union of Musicians and Allied Workers, UMAW) évek óta azon dolgoznak, hogy magasabb jogdíjakat harcoljanak ki tagjaiknak. A céhhez tartozó művészek becslése szerint a Spotify átlagos streaming-jogdíja 0,0038 dollár, azaz körülbelül egy negyed cent. Érthető tehát, hogy a zenészek szkeptikusak ezzel a feltörekvő technológiával szemben.
A szerzők is állást foglaltak a generatív mesterséges intelligencia terjedése ellen. Júliusban több mint 15 000 író - köztük James Patterson, Michael Chabon, Suzanne Collins, Roxane Gay és mások - írt alá egy hasonló nyílt levelet, amelyet az OpenAI, az Alphabet, a Meta, a Stability AI, az IBM és a Microsoft vezérigazgatóinak címeztek. "Ezek a technológiák a mi nyelvünket, történeteinket, stílusunkat és ötleteinket utánozzák és újratermelik. Szerzői jogvédelem alatt álló könyvek, cikkek, esszék és költemények milliói adják az MI-rendszerek "táplálékát", olyan ételekét, amelyekről eddig nem volt számla" - olvasható a szerzők levelében.
De a techcégek oda se bagóznak. Még ma is bármikor lehet kérni ChatGPT-től egy Margaret Atwood stílusú szöveget. Ez azt jelzi, hogy a nagy nyelvi modell tréning adatbázisában szerepel "A szolgálólány meséje", és ki tudja köpni annak egy lebutított változatát. És mivel a szerzői jog nem feltétlenül elég kifinomult ahhoz, hogy a generatív mesterséges intelligenciával foglalkozzon, a jogorvoslat jelenleg eléggé haszontalan. "Az emberi kreativitás elleni támadást meg kell állítani" - áll a zenészek levelében. "Védekeznünk kell az MI ragadozó felhasználása ellen, hogy ellopják a hivatásos művészek hangját és képmását, megsértsék az alkotók jogait és tönkretegyék a zenei ökoszisztémát."
Az aláíró művészek listája olyan erőteljes és széleskörű, hogy akár egy remek fesztivál lineup is kijönne belőle. Szerepel rajta Billie Eilish, Elvis Costello, Imagine Dragons, Jon Bon Jovi, a Jonas Brothers, Katy Perry, Mac DeMarco, Nicki Minaj, Noah Kahan, Pearl Jam, Sheryl Crow és Zayn Malik. "Ha felelőtlenül használják, a mesterséges intelligencia óriási veszélyt jelent a magánéletünkre, az identitásunkra, a zenénkre és a megélhetésünkre" - áll a levélben. "A legnagyobb és leghatalmasabb cégek közül néhányan engedély nélkül használják a munkánkat mesterséges intelligencia-modellek képzésére. Sok dolgozó zenész, művész és dalszerző számára, akik csak a megélhetésükért küzdenek, ez katasztrofális".
A művészeknek igazuk van. Az új zenéket, műveket és írásokat generáló mesterséges intelligenciamodellek a meglévő anyagok hatalmas adathalmazain képzik, és az MI-cégek a legtöbb esetben a fülük botját se mozdítják arra, ha valaki munkája eltávolítását kéri ezekből a modellekből. Olyan, mintha egy művész megpróbálná megakadályozni, hogy bárki is kalózkodjon a zenéjükkel - egyszerűen nem reális. Már most is lehetséges meggyőző deepfake anyagokat készíteni népszerű művészekről, és a technológia csak egyre jobb lesz.
Néhány vállalat, például az Adobe és a Stability AI olyan mesterséges intelligencia-alapú zenei generátorokon dolgozik, amelyek licencelt vagy jogdíjmentes zenét használnak. De még ezek az eszközök is negatívan befolyásolhatják azokat a művészeket, akik TV-reklámokhoz készítenek zenét, vagy más olyan ütemeket, amelyeket egy művész licencelhet a munkájához.
Ahogy a technológia egyre kifinomultabbá válik, mindig is a zenészek húzták a rövidebbet. Először a fájlmegosztás volt az, ami megkönnyítette az ingyenes zeneletöltést; a streaming megoldást jelentett erre a problémára, de ez nem elégítette ki a művészeket. A művészeket tömörítő szakszervezetek (például a Union of Musicians and Allied Workers, UMAW) évek óta azon dolgoznak, hogy magasabb jogdíjakat harcoljanak ki tagjaiknak. A céhhez tartozó művészek becslése szerint a Spotify átlagos streaming-jogdíja 0,0038 dollár, azaz körülbelül egy negyed cent. Érthető tehát, hogy a zenészek szkeptikusak ezzel a feltörekvő technológiával szemben.
A szerzők is állást foglaltak a generatív mesterséges intelligencia terjedése ellen. Júliusban több mint 15 000 író - köztük James Patterson, Michael Chabon, Suzanne Collins, Roxane Gay és mások - írt alá egy hasonló nyílt levelet, amelyet az OpenAI, az Alphabet, a Meta, a Stability AI, az IBM és a Microsoft vezérigazgatóinak címeztek. "Ezek a technológiák a mi nyelvünket, történeteinket, stílusunkat és ötleteinket utánozzák és újratermelik. Szerzői jogvédelem alatt álló könyvek, cikkek, esszék és költemények milliói adják az MI-rendszerek "táplálékát", olyan ételekét, amelyekről eddig nem volt számla" - olvasható a szerzők levelében.
De a techcégek oda se bagóznak. Még ma is bármikor lehet kérni ChatGPT-től egy Margaret Atwood stílusú szöveget. Ez azt jelzi, hogy a nagy nyelvi modell tréning adatbázisában szerepel "A szolgálólány meséje", és ki tudja köpni annak egy lebutított változatát. És mivel a szerzői jog nem feltétlenül elég kifinomult ahhoz, hogy a generatív mesterséges intelligenciával foglalkozzon, a jogorvoslat jelenleg eléggé haszontalan. "Az emberi kreativitás elleni támadást meg kell állítani" - áll a zenészek levelében. "Védekeznünk kell az MI ragadozó felhasználása ellen, hogy ellopják a hivatásos művészek hangját és képmását, megsértsék az alkotók jogait és tönkretegyék a zenei ökoszisztémát."