SG.hu
A bakelitlemezek már második éve jobban fogynak a CD-knél
Tavaly a bakelitlemezekből származó bevétel több mint kétszerese volt a CD-kre költött összegnek. Az Amerikai Hanglemezipari Szövetség (RIAA) szerint tavaly 43 millió bakelitlemezt vásároltak az emberek. Ez 6 millióval több, mint a 2023-ban eladott CD-k száma, ami 1987 óta másodszor fordul elő, és tükrözi a bakelit lemezeladások 17 éve tartó folyamatos növekedését.
A vinyl - amely általában drágább, mint az újabb formátum - a tényleges bevételek tekintetében is messze megelőzte a CD-ket: 1,4 milliárd dollár bevételre tett szert, szemben a CD-k 537 millió dollárjával. A RIAA jelentése szerint a CD-bevételek is nőttek, de az eladott fizikai termékek számát tekintve 2023-ban valójában mintegy 700 000-rel kevesebb CD-t vásároltak az emberek, mint egy évvel korábban. (A kíváncsiak kedvéért azt is leírjuk, hogy a Billboard szerint tavaly közel félmillió kazettát is eladtak.)
A zenei bevételek 84 százalékát a streaming teszi ki: előfizetések, az olyan digitális rádiós szolgáltatások, mint a SiriusXM vagy a TuneIn, valamint a reklámokkal támogatott szolgáltatások tartoznak ide, összesen mintegy 14,4 milliárd dollár értékben. A RIAA szerint ez rekord. A bevételek 11 százaléka jön fizikai formátumokból, 3 százalékot tesznek ki a digitális letöltések és 2 százalékot a szinkronizálás. Mitch Glazier, a RIAA vezérigazgatója elmondta, hogy az idei növekedés "a generatív mesterséges intelligencia gombamód szaporodó fenyegetése" ellenére következett be, amely a RIAA szerint veszélyezteti a zene "dinamikus növekedését és kulturális hatókörét". Bár nem teljesen egyértelmű, hogy az ember alkotta zene egyáltalán veszélyben van, az iparág olyan dolgokkal küzd, mint a a hangok klónozása.
Nem nehéz belátni, hogy a lemezeladások miért verik az optikai lemezeket: a CD-lejátszók már közel sem olyan elterjedtek, mint régen. Az új autókban többnyire már nincs CD, mint ahogy a számítógépekben sem. Manapság lehetetlen bárkit lenyűgözni egy lemezgyűjteménnyel, persze azért az audiofilek és a nosztalgiázó szülők odáig vannak a különleges kiadású lemezekért és a koncertfelvételek darabjaiért. De annak ellenére, hogy a streaming összességében sokkal nagyobb szeletet hasít ki a tortából, a fizikai eladások nem szorultak vissza tavalyhoz képest, az arányok nagyjából változatlanok maradtak.
A vinyl - amely általában drágább, mint az újabb formátum - a tényleges bevételek tekintetében is messze megelőzte a CD-ket: 1,4 milliárd dollár bevételre tett szert, szemben a CD-k 537 millió dollárjával. A RIAA jelentése szerint a CD-bevételek is nőttek, de az eladott fizikai termékek számát tekintve 2023-ban valójában mintegy 700 000-rel kevesebb CD-t vásároltak az emberek, mint egy évvel korábban. (A kíváncsiak kedvéért azt is leírjuk, hogy a Billboard szerint tavaly közel félmillió kazettát is eladtak.)
A zenei bevételek 84 százalékát a streaming teszi ki: előfizetések, az olyan digitális rádiós szolgáltatások, mint a SiriusXM vagy a TuneIn, valamint a reklámokkal támogatott szolgáltatások tartoznak ide, összesen mintegy 14,4 milliárd dollár értékben. A RIAA szerint ez rekord. A bevételek 11 százaléka jön fizikai formátumokból, 3 százalékot tesznek ki a digitális letöltések és 2 százalékot a szinkronizálás. Mitch Glazier, a RIAA vezérigazgatója elmondta, hogy az idei növekedés "a generatív mesterséges intelligencia gombamód szaporodó fenyegetése" ellenére következett be, amely a RIAA szerint veszélyezteti a zene "dinamikus növekedését és kulturális hatókörét". Bár nem teljesen egyértelmű, hogy az ember alkotta zene egyáltalán veszélyben van, az iparág olyan dolgokkal küzd, mint a a hangok klónozása.
Nem nehéz belátni, hogy a lemezeladások miért verik az optikai lemezeket: a CD-lejátszók már közel sem olyan elterjedtek, mint régen. Az új autókban többnyire már nincs CD, mint ahogy a számítógépekben sem. Manapság lehetetlen bárkit lenyűgözni egy lemezgyűjteménnyel, persze azért az audiofilek és a nosztalgiázó szülők odáig vannak a különleges kiadású lemezekért és a koncertfelvételek darabjaiért. De annak ellenére, hogy a streaming összességében sokkal nagyobb szeletet hasít ki a tortából, a fizikai eladások nem szorultak vissza tavalyhoz képest, az arányok nagyjából változatlanok maradtak.