SG.hu
A TikTok és az Instagram rengeteg bevételt termel, de ezt nem osztják meg az alkotókkal
Hiába van valakinek akár több millió követője a közösségi médiában, az Instagramról és a TikTok-ról befolyó pénzből nem tudna kifizetni egy tányér levest sem. A legtöbb tartalomkészítő márkaszerződésekből, szponzorációkból és előfizetéses termékekből él, nem pedig magukból a platformokból. Ez rámutat arra a kettősségre, amelyben az alkotók találják magukat: új magasságokba repítik a közösségi platformokat, de ugyanezek a platformok bármelyik pillanatban elárulhatják őket egy apró algoritmus-módosítással vagy alaptalan felfüggesztéssel.
Az internetes tartalomgyártók ugyanazzal a stresszel küzdenek, mint bármelyik egyéni vállalkozó, ugyanakkor teljes mértékben függnek a hatalmas közösségi platformok szeszélyeitől, amelyek nem fizetnek nekik eleget, vagy egyáltalán nem fizetnek nekik azért, hogy hatalmas értéket teremtenek. A márkaszerződések és partnerségek esetében pedig nincs olyan szabvány, amely biztosítaná, hogy az alkotók méltányos díjazásban részesüljenek. A TikTok és az Instagram rengeteg pénzt keres a hirdetésekből, és ezt nem osztják meg az alkotókkal.
A tartalomgyártó gazdaságnak fenntarthatósági problémája van. Matt Koval egy évtizeden át kapcsolattartóként dolgozott a YouTube-nál, közlése szerint egy karrier általában öt és hét év közötti hosszúságú. "Ha az emberek nem használják ki a hírnevüket és nem alakítják át azt valamilyen fenntartható vállalkozássá, akkor nagyon nehéz helyzetben találhatják magukat." - mondta egy YouTube-videóban.
Erin McGoff karrier-tanácsadással kapcsolatos videókat készít, és arról panaszkodott a TechCrunch újságírójának, hogy egy 900 ezer megtekintést elérő Instagram videóval mindössze hat dollárt keres. Évről-évre egyre népszerűbb, de aggódik, mert a munkája bármelyik pillanatban megszűnhet. Mi van, ha a TikTok-fiókját lekapcsolják? Mi van, ha a követői megunják őt? Egy szűk elit csoportot leszámítva senkinek fogalma sincsen milyen lehet egy tartalomkészítői karrier tíz, húsz vagy harminc év múlva. "Úgy kell viselkedned, mintha az influencer-pénzed holnapra eltűnhetne" - mondta. "Sok alkotó azt gondolja, hogy "online videókat fogok készíteni és egy csomó pénzt fogok keresni", de ez sajnos nem fenntartható. Üzleti gondolkodásmóddal kell rendelkezned, és meg kell értened, hogyan tudod a pénzt a hasznodra fordítani." Ezek a szorongások nem egyediek, és nem is alaptalanok. Tavaly a hollywoodi írók és színészek szakszervezetei hónapokon át sztrájkoltak, és végül olyan szerződésmódosításokat értek el a stúdiókkal, amelyek segítségével jobb bánásmódot és fizetést kényszerítettek ki.
Egy másik tartalomgyártó, Hannah Williams videóiban azt kérdezi meg az emberektől, hogy mondják el mennyit keresnek, ezzel is elősegítve a fizetések átláthatóságát. 2022-ben indult el a Salary Transparent Street (STS) TikTok-fiókja, mely egy szélesebb körű erőforrás-központtá nőtte ki magát, hogy segítsen az embereknek tisztességes fizetést kapni. "2022-ben közzétettem, hogy mennyi pénzt kerestem minden egyes munkahelyemen, mert úgy voltam vele, hogy csak így tudok visszavágni" - mondta Williams. Akkoriban fedezte fel, hogy adatelemzőként alulfizetett volt Washingtonban. "A videó vírusként terjedt el a TikTokon, és így rájöttem, hogy a fizetések átláthatósága egy nagy dolog, az embereket ez érdekli. Így jött az ötlet, hogy kimegyek az utcára, és véletlenszerűen megkérdezem az emberek fizetését."
Williams a tartalomkészítők álmát éli. Vállalkozása 2023-ban több mint 1 millió dollár bruttó bevételt ért el, több mint kétszer annyit, mint 2022-ben, és 125 000 dolláros fizetést vallott be. De miközben a fizetések nagyobb átláthatóságáért harcol szakmai problémákon is gondolkodik. "Mindenképpen szükségünk van egy szakszervezetre, mert egységes tarifákra van szükségünk" - mondta Williams. "Szükségünk van valamire, amit minden vállalat betart. Segítségre van szükségünk. Érdekérvényesítésre van szükségünk. Olyan emberekre van szükségünk, akik kiállnak értünk." Mivel az Egyesült Államokban a film- és tévéipar szakszervezeti alapon működik, a produkciókban részt vevők munkahelyi védelmet és bérminimumot kapnak. "Ha a SAG és a stúdiók szemszögéből nézzük, a stúdiók az alkotók számára a közösségi médiaplatformok. Ők azok, akik befogadják a tartalmainkat. Mi pénzt keresünk nekik" - mondta Williams. A márkák pedig mindenféle iparági felügyelet nélkül bármennyit - vagy semmit - fizethetnek az alkotóknak a munkájukért.
Néhány szószóló megpróbál ezen változtatni. A Fuck You Pay Me (FYPM) adatbázisban az alkotók megoszthatják, hogy milyen márkákkal dolgoznak, és hogy ezek a márkák mennyit fizettek nekik bizonyos teljesítményekért. Kitalálója, Lindsey Lee Lurgin többször is megégette magát alulfizetett márkaszerződések miatt. "Kaptam olyan levelet, amiben azt írták: 'A weboldaladnak köszönhetően ebben a hónapban jól kerestem, mert egy ingyenes pólót akartam elfogadni ettől a márkától, de csatlakoztam a FYPM-hez, és láttam, hogy kétezret is elkérhetek tőlük'" - mondta Lurgin.
Az alkotók a közösségi platformoktól is nagyobb átláthatóságot szeretnének. Mivel a tevékenységük nagy része ezeken a platformokon történik, bármilyen önkényes algoritmus-változás, fegyelmi intézkedés vagy frissítés rengeteg bevételkiesést jelent. "Egyszer a TikTok-on jelentettem valakinek a homofób kommentjét, és válaszoltam neki, hogy "fúj"" - mondta Williams. "A fiókomat 48 órára korlátozták, én pedig fellebbeztem, de nem történt semmi." A legrosszabb esetben a felfüggesztés vagy a fiók feltörése kézzelfogható hatással lehet az alkotó vállalkozására. Tegyük fel, hogy valaki 5000 dollárt kap egy márkától egy promóciós Instagram-posztért, de ha nem tud hozzáférni a fiókjához, hogy elkészítse ezt a posztot, akkor nem kapja meg a pénzt.
Ezek az aggodalmak annyira elterjedtek, hogy startupok jelentek meg, amelyek biztosítást kínálnak a tartalomgyártóknak arra az esetre, ha a fiókjukat feltörnék. "Az Instagramnak egyáltalán nincs ügyfélszolgálata, így ha valami gond van a fiókoddal, senki sem tud segíteni, hacsak nem ismersz valakit" - mondta McGoff. Williams szerint a platformok nem tesznek eleget a reposztok megállítása érdekében sem. "Nem szabályozzák eléggé azokat az embereket, akik lemásolják a tartalmaidat. Teljes mértékben letöltik a videódat, majd újra közzéteszik, és pénzt keresnek rajta" - mondta. "Nincs mód ennek a jelentésére, hogy lekerüljenek. Az Instagram boldog, mert pénzt keresnek, de én mint alkotó nem vagyok boldog, mert mit tegyek? Ne posztoljak az Instagramon? Meg van kötve a kezem."
Az évek során az alkotói gazdaság számos vezetője felvetette az alkotók szakszervezetének ötletét. 2016-ban egy YouTuber, Hank Green próbálta meg létrehozni az Internet Creators Guildet, de az ötlet talán túl korán jött; a projektnek nem volt elég finanszírozása és lendülete, így 2019-ben leállt. Azóta a TikTok felemelkedésével és a világjárvány idején a közösségi média használatának fellendülésével egyre többen keresnek megélhetést az interneten. Most Ezra Cooperstein, az iparág veteránja egy creators.org nevű projekten dolgozik, amely egy nonprofit szervezet, amelynek célja, hogy az alkotók egységes hangjaként működjön. Egy hasonló csoport, a Creators Guild of America augusztusban indult. A SAG-AFTRA pedig 2021-ben megnyitotta a tagságot a tartalomgyártók előtt, de a szakszervezet nem tárgyal a márkákkal, hanem ez a speciális megállapodás lehetővé teszi, hogy az alkotók jogosultak legyenek a szakszervezet által nyújtott előnyökre, például egészségbiztosításra. De egyik szervezet sem elég népszerű ahhoz, hogy nagy közösséget vonzzon - legalábbis még nem. "Nehéz mindenkivel közös nevezőt találni, mert mindenki mást akar" - mondta Williams. "Attól függően, hogy milyen típusú alkotó vagy, különböző prioritásaid lehetnek."
Az internetes tartalomgyártók ugyanazzal a stresszel küzdenek, mint bármelyik egyéni vállalkozó, ugyanakkor teljes mértékben függnek a hatalmas közösségi platformok szeszélyeitől, amelyek nem fizetnek nekik eleget, vagy egyáltalán nem fizetnek nekik azért, hogy hatalmas értéket teremtenek. A márkaszerződések és partnerségek esetében pedig nincs olyan szabvány, amely biztosítaná, hogy az alkotók méltányos díjazásban részesüljenek. A TikTok és az Instagram rengeteg pénzt keres a hirdetésekből, és ezt nem osztják meg az alkotókkal.
A tartalomgyártó gazdaságnak fenntarthatósági problémája van. Matt Koval egy évtizeden át kapcsolattartóként dolgozott a YouTube-nál, közlése szerint egy karrier általában öt és hét év közötti hosszúságú. "Ha az emberek nem használják ki a hírnevüket és nem alakítják át azt valamilyen fenntartható vállalkozássá, akkor nagyon nehéz helyzetben találhatják magukat." - mondta egy YouTube-videóban.
Erin McGoff karrier-tanácsadással kapcsolatos videókat készít, és arról panaszkodott a TechCrunch újságírójának, hogy egy 900 ezer megtekintést elérő Instagram videóval mindössze hat dollárt keres. Évről-évre egyre népszerűbb, de aggódik, mert a munkája bármelyik pillanatban megszűnhet. Mi van, ha a TikTok-fiókját lekapcsolják? Mi van, ha a követői megunják őt? Egy szűk elit csoportot leszámítva senkinek fogalma sincsen milyen lehet egy tartalomkészítői karrier tíz, húsz vagy harminc év múlva. "Úgy kell viselkedned, mintha az influencer-pénzed holnapra eltűnhetne" - mondta. "Sok alkotó azt gondolja, hogy "online videókat fogok készíteni és egy csomó pénzt fogok keresni", de ez sajnos nem fenntartható. Üzleti gondolkodásmóddal kell rendelkezned, és meg kell értened, hogyan tudod a pénzt a hasznodra fordítani." Ezek a szorongások nem egyediek, és nem is alaptalanok. Tavaly a hollywoodi írók és színészek szakszervezetei hónapokon át sztrájkoltak, és végül olyan szerződésmódosításokat értek el a stúdiókkal, amelyek segítségével jobb bánásmódot és fizetést kényszerítettek ki.
Egy másik tartalomgyártó, Hannah Williams videóiban azt kérdezi meg az emberektől, hogy mondják el mennyit keresnek, ezzel is elősegítve a fizetések átláthatóságát. 2022-ben indult el a Salary Transparent Street (STS) TikTok-fiókja, mely egy szélesebb körű erőforrás-központtá nőtte ki magát, hogy segítsen az embereknek tisztességes fizetést kapni. "2022-ben közzétettem, hogy mennyi pénzt kerestem minden egyes munkahelyemen, mert úgy voltam vele, hogy csak így tudok visszavágni" - mondta Williams. Akkoriban fedezte fel, hogy adatelemzőként alulfizetett volt Washingtonban. "A videó vírusként terjedt el a TikTokon, és így rájöttem, hogy a fizetések átláthatósága egy nagy dolog, az embereket ez érdekli. Így jött az ötlet, hogy kimegyek az utcára, és véletlenszerűen megkérdezem az emberek fizetését."
Williams a tartalomkészítők álmát éli. Vállalkozása 2023-ban több mint 1 millió dollár bruttó bevételt ért el, több mint kétszer annyit, mint 2022-ben, és 125 000 dolláros fizetést vallott be. De miközben a fizetések nagyobb átláthatóságáért harcol szakmai problémákon is gondolkodik. "Mindenképpen szükségünk van egy szakszervezetre, mert egységes tarifákra van szükségünk" - mondta Williams. "Szükségünk van valamire, amit minden vállalat betart. Segítségre van szükségünk. Érdekérvényesítésre van szükségünk. Olyan emberekre van szükségünk, akik kiállnak értünk." Mivel az Egyesült Államokban a film- és tévéipar szakszervezeti alapon működik, a produkciókban részt vevők munkahelyi védelmet és bérminimumot kapnak. "Ha a SAG és a stúdiók szemszögéből nézzük, a stúdiók az alkotók számára a közösségi médiaplatformok. Ők azok, akik befogadják a tartalmainkat. Mi pénzt keresünk nekik" - mondta Williams. A márkák pedig mindenféle iparági felügyelet nélkül bármennyit - vagy semmit - fizethetnek az alkotóknak a munkájukért.
Néhány szószóló megpróbál ezen változtatni. A Fuck You Pay Me (FYPM) adatbázisban az alkotók megoszthatják, hogy milyen márkákkal dolgoznak, és hogy ezek a márkák mennyit fizettek nekik bizonyos teljesítményekért. Kitalálója, Lindsey Lee Lurgin többször is megégette magát alulfizetett márkaszerződések miatt. "Kaptam olyan levelet, amiben azt írták: 'A weboldaladnak köszönhetően ebben a hónapban jól kerestem, mert egy ingyenes pólót akartam elfogadni ettől a márkától, de csatlakoztam a FYPM-hez, és láttam, hogy kétezret is elkérhetek tőlük'" - mondta Lurgin.
Az alkotók a közösségi platformoktól is nagyobb átláthatóságot szeretnének. Mivel a tevékenységük nagy része ezeken a platformokon történik, bármilyen önkényes algoritmus-változás, fegyelmi intézkedés vagy frissítés rengeteg bevételkiesést jelent. "Egyszer a TikTok-on jelentettem valakinek a homofób kommentjét, és válaszoltam neki, hogy "fúj"" - mondta Williams. "A fiókomat 48 órára korlátozták, én pedig fellebbeztem, de nem történt semmi." A legrosszabb esetben a felfüggesztés vagy a fiók feltörése kézzelfogható hatással lehet az alkotó vállalkozására. Tegyük fel, hogy valaki 5000 dollárt kap egy márkától egy promóciós Instagram-posztért, de ha nem tud hozzáférni a fiókjához, hogy elkészítse ezt a posztot, akkor nem kapja meg a pénzt.
Ezek az aggodalmak annyira elterjedtek, hogy startupok jelentek meg, amelyek biztosítást kínálnak a tartalomgyártóknak arra az esetre, ha a fiókjukat feltörnék. "Az Instagramnak egyáltalán nincs ügyfélszolgálata, így ha valami gond van a fiókoddal, senki sem tud segíteni, hacsak nem ismersz valakit" - mondta McGoff. Williams szerint a platformok nem tesznek eleget a reposztok megállítása érdekében sem. "Nem szabályozzák eléggé azokat az embereket, akik lemásolják a tartalmaidat. Teljes mértékben letöltik a videódat, majd újra közzéteszik, és pénzt keresnek rajta" - mondta. "Nincs mód ennek a jelentésére, hogy lekerüljenek. Az Instagram boldog, mert pénzt keresnek, de én mint alkotó nem vagyok boldog, mert mit tegyek? Ne posztoljak az Instagramon? Meg van kötve a kezem."
Az évek során az alkotói gazdaság számos vezetője felvetette az alkotók szakszervezetének ötletét. 2016-ban egy YouTuber, Hank Green próbálta meg létrehozni az Internet Creators Guildet, de az ötlet talán túl korán jött; a projektnek nem volt elég finanszírozása és lendülete, így 2019-ben leállt. Azóta a TikTok felemelkedésével és a világjárvány idején a közösségi média használatának fellendülésével egyre többen keresnek megélhetést az interneten. Most Ezra Cooperstein, az iparág veteránja egy creators.org nevű projekten dolgozik, amely egy nonprofit szervezet, amelynek célja, hogy az alkotók egységes hangjaként működjön. Egy hasonló csoport, a Creators Guild of America augusztusban indult. A SAG-AFTRA pedig 2021-ben megnyitotta a tagságot a tartalomgyártók előtt, de a szakszervezet nem tárgyal a márkákkal, hanem ez a speciális megállapodás lehetővé teszi, hogy az alkotók jogosultak legyenek a szakszervezet által nyújtott előnyökre, például egészségbiztosításra. De egyik szervezet sem elég népszerű ahhoz, hogy nagy közösséget vonzzon - legalábbis még nem. "Nehéz mindenkivel közös nevezőt találni, mert mindenki mást akar" - mondta Williams. "Attól függően, hogy milyen típusú alkotó vagy, különböző prioritásaid lehetnek."