SG.hu

Sztrájkba lépnek az amerikai filmszínészek

Sztrájkba lép az Egyesült Államok legnagyobb filmszínész-szakszervezete - erről döntött a hollywoodi művészeket tömörítő SAG-AFTRA (Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists) országos vezetősége. Az Egyesült Államok 160 ezer filmes és televíziós színészét tömörítő szervezet ezzel csatlakozik a forgatókönyvírók május elején kezdett tiltakozó akciójához.

A színészsztrájk hollywoodi idő szerint pénteken kezdődik, és meghatározatlan ideig tart. A stúdiókkal és filmgyártókkal a szerződésekről folytatott egyeztetések szerdán zátonyra futottak, miután a szakszervezet követelései és a filmgyártók ajánlata nem közeledett. Duncan Crabtree-Ireland, az SAG-AFTRA főtárgyalója az utolsó eszköznek nevezte a munkabeszüntetést, de hozzátette, hogy a filmgyártókat tömörítő szövetség, az AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers) nem hagyott más választást. Hozzátette, hogy péntek reggeltől minden tagjuk ott lesz a sztrájkőrségben.

A filmgyártói szövetség, az AMPTP közleményben reagált a sztrájkja, e szerint a szakszervezet figyelmen kívül hagyta a stúdiók "történelmi fizetés és jogdíj növelési ajánlatát", ami érinti a nyugdíj- és egészségbiztosítási hozzájárulásokat, a próbajátékokra vonatkozó védelmet, és a mesterséges intelligencia felhasználására vonatkozó korlátozásokat a színészek helyettesítésére. A sztrájkról szóló közleményében AMPTP "egy úttörő MI-javaslatot is közzétett, amely védi a színészek digitális képmását a SAG-AFTRA tagjai számára". Amikor a sajtótájékoztatón a javaslatról kérdezték, Crabtree-Ireland azt mondta, hogy "Az AMPTP azt javasolta, hogy a háttérszínészeket szkenneljék be, kapjanak egy napi fizetést, és a cég birtokolja a szkennelést, a képüket, a képmásukat, és az örökkévalóságig használhassák azt bármilyen projektben, amit akarnak, beleegyezés és kompenzáció nélkül. Szóval ha azt hiszik, hogy ez egy úttörő javaslat, akkor azt javaslom, gondolják át újra."


Az egyik meghatározó amerikai szórakoztatóipari óriásvállalat és filmstúdió, a Disney elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy a sztrájk csak súlyosbítja a jelenleg is számos kihívást hordozó időszakot, ami a filmgyártókat érinti. Bob Iger kifejtette, hogy a követeléseknek reálisnak kellene lenniük, az üzleti környezetet, valamint a stúdiók teljesítőképességét figyelembe véve. Ezzel szemben Fran Drescher, az SAG-AFTRA elnöke azt mondta, hogy a stúdiók visszautasították az érdemi tárgyalást bizonyos témákról, ezért amíg nem hajlandók a jóhiszemű egyeztetésekre, megállapodás nem elérhető.

A színészek képviselete a hosszú távú szerződésekről szóló tárgyalásokon azt állította, hogy a stúdiók és az internetes filmipari cégek, a streaming szolgáltatók egyoldalúan komoly módosításokat vezettek be, gyakorlatilag átalakították a filmipar teljes üzleti modelljét, miközben a közreműködő színészek szerződéseit befagyasztották. A forgatókönyvírókat tömörítő szakszervezet (Writers Guild of America) a színészekhez hasonló követelésekkel már május elején sztrájkot hirdetett, ami azóta akadályozza a forgatásokat, valamint forgatókönyv alapján készülő televíziós showműsorok gyártását. A színészek szakszervezete és a forgatókönyvírók érdekképviselete legutóbb 1960-ban sztrájkolt egyszerre, amikor a színészek munkabeszüntetését, az SAG elnökeként Ronald Reagan vezette.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kalapos01 #8
    Nem vitatom, de..., és ez részemről ellentmondásnak tűnhet, de manapság olyan filmek is elkészülhetnek, amik nagyon nem azok.

    Nem tiltás van, vagy ilyesmi szerintem, csak lehet, hogy nincs szándék a készítők részéről, vagy merészség bevállalósnak lenni, de szerintem mindenki tudna mondani filmet vagy sorozatot az elmúlt évekből, ami viszont nagyon bevállalós volt ilyen vagy olyan tekintetben. És amikor ezeket látja az ember, akkor azt mondja, hogy mégsincs akkora baj.
  • Macropus Rufus #7
    ebben van valami, viszont az is igaz, hogy van sok-sok olyan film ami ma már el sem készülhetne mert nem píszí. Sokan ide sorolják a sorozatok közül a Jóbarátokat, sőt az Agymenők bizonyos részeit is. Szóval valamiben bevállalósabb lett, de van sok olyan ami nem is létezhetne ma. Amennyivel jobb lett annyival rosszabb is, tehát kb. ott vagyunk ahol a part szakadt.
  • kalapos01 #6
    " minőségről meg inkább nem is beszélnék "

    igen, ezt általában a falsnosztalgia mondatja az emberrel. amikor fiatalok vagyunk, minden szart szeretünk, amiket ma már szívesen letagadnánk (tisztelet a kivételnek). pont, mint a mai fiatalok. az igazság közben az, hogy ma sokkal bevállalósabb és intelligensebb filmek készülnek, többek között a sok független stúdiónak köszönhetően, olyanok, amik régen esélytelen lett volna, hogy elkészüljenek. régen sok tipikus műfaj képviseltette magát, musicalek, romkomok, ma ezerszer szélesebb a paletta.

    nyilván, akit a popcorn meg a blockbusterfilmek érdekelnek, az lehet, hogy hozza a maiak láttán a száját, de nem csak azok léteznek. (más kérdés, hogy ha valaki 20 évvel ezelőtt látja a mostani Marvel-filmeket, akkor csorgatta volna a nyálát.)
  • nemadomeganevem #5
    Már láttam generált híradóst, még nem 100% de az irány ez, ha ma technikailag le lehetne forgatni egy teljes 1,5 órás filmet, amibe látványilag nem lehetne bele kötni vagy nem látszana hogy az egész nem valós, akkor az emberek többségét nem igazán érdekelné ha maga a film jó. Inkább csak a hírességeket hiányolnák a filmekből, főleg úgy hogy a mai filmek meg se közelítik a régi filmek be vállalását, a minőségről meg inkább nem is beszélnék ,
  • kalapos01 #4
    Nem emiatt sztrájkolnak, ez csak egy szeletke, mindig leszokták reagálni az új fejleményeket. A stúdiók is lehetőséget akarnak, mert meg sem fordul a fejükben, hogy ne emberekkel dolgozzanak, hiszen pontosan tudják, hogy mi lenne az eredménye, főleg, hogy mindig lenne, aki emberekkel dolgoztat.

    A lényegi témák teljesen mások.
  • kvp #3
    "Számomra csupán az nem derült ki a cikkből, hogy mi ellen vagy mi mellett sztrájkolnak."

    "Az AMPTP azt javasolta, hogy a háttérszínészeket szkenneljék be, kapjanak egy napi fizetést, és a cég birtokolja a szkennelést, a képüket, a képmásukat, és az örökkévalóságig használhassák azt bármilyen projektben, amit akarnak, beleegyezés és kompenzáció nélkül. Szóval ha azt hiszik, hogy ez egy úttörő javaslat, akkor azt javaslom, gondolják át újra."

    Tehat az volt az ajanlat, hogy egyszer, egy napra kifizetnek a szineszeket, majd digitalizalas utan mar tobbet nincs szukseg rajuk, minden tartalom MI generalt lenne. Ezt a kvazi vegkielegitesi ajanlatot utasitottak vissza a szineszek.

    Ahogy en latom szelesebb tarsadalmi tamogatas nelkul nem igazan van jovoje az emberi szineszeknek, elobb utobb minden mozis es tv-s tartalom szoftveresen generalt lesz. Tehat a tervek szerint 3D CGI alapu lesz az osszes TV musor, az osszes holywoodi film, stb. Ezzel a technikaval meg a hiradosokat is ki lehetne valtani.

    Mondjuk egy ilyen lepes megoldana az amerikai elnok problemajat is, gyakorlatilag a vilag vegeeig lehetne Biden (vagy barki mas) az USA elnoke, fuggetlenul attol, hogy el-e meg. (az 1984 vegen az igazsag is mindossze az, hogy a nagy testver mar reges regen nem letezik, sot lehet soha nem is letezett, kb. mint a telapo)
  • enderwiggin #2
    Számomra csupán az nem derült ki a cikkből, hogy mi ellen vagy mi mellett sztrájkolnak.
    De hajrá! :D
  • RJoco #1
    Helyes. Még a végén meglesz az eredménye és elkezdünk többet mást csinálni és kevesebbet a képernyő előtt ülni. Remélem sokáig sztrájkolnak majd.