SG.hu

Nem lesz csővasút, bezár a Hyperloop One

A Hyperloop One - korábban Virgin Hyperloop - eladja eszközeit, elbocsátja megmaradt dolgozóit, és 2023 végére bezár. Túlságosan nagyszabású álom volt.

A Hyperloop One nevű futurisztikus közlekedési startup azt ígérte, hogy szinte levegőtlen csöveken keresztül a repülőgépekhez mérhető sebességgel szállítja az embereket. A cég ez év végén megszűnik, és ekkor minden szellemi tulajdona a többségi tulajdonosához, a dubaji kikötőüzemeltető DP Worldhöz kerül. A vállalat legjelentősebb tulajdona egy nevadai sivatagban található tesztpálya. A vállalat 2014-es alapítása óta mintegy 450 millió dollárt gyűjtött össze kockázati tőkealapoktól és egyéb befektetőktől. Bár más, kisebb startupok is foglalkoznak a témával, az egyik legnagyobb csővasút vállalat megszűnése egy álom végét jelzi.

Az egész Elon Musk 2013-as ötletével kezdődött: Musk elmélete szerint az utasokkal vagy rakománnyal megtöltött aerodinamikus alumíniumkapszulákat egy szinte légmentes csőben akár 760 mérföld/órás sebességgel lehetne hajtani. Ezeket a pilonokra emelt vagy a föld alá süllyesztett csöveket akár városokon belül, akár városok között kellene felépíteni. Ezt a megoldást "ötödik közlekedési módnak" nevezte, és úgy vélte, hogy segíthet megváltoztatni az életmódunkat, a munkánkat, a kereskedelmet és az utazásunkat. A leginkább szemet gyönyörködtető ötlete az volt, hogy Los Angelesből San Franciscóba mindössze 30 perc alatt lehetne így eljutni.


A sci-fi regényekben évtizedekkel ezelőtt kidolgozott teória világszerte megragadta a mérnökök és befektetők fantáziáját. A Virgin Hyperloopot eredetileg Hyperloop Technologies néven alapították, mielőtt 2016-ban Hyperloop One-ra változtatta a nevét, majd ismét Virgin Hyperloop One-ra, miután Richard Branson cége felvásárolta. A vállalat erősen indult, több tízmillió dolláros finanszírozással és egy merész vízióval a kezében. Majd jöttek a személyi botrányok: 2017-ben a vállalat az egyik társalapítójával, Brogan BamBrogan-nal zárt le egy zaklatási pert, majd egy évvel később egy másik társalapítót, Shervin Pishevart szexuális zaklatás és visszaélés vádjai közepette menesztették. A vállalatnak ráadásul állandó pénzhiánya volt. Branson segített biztosítani egy újabb 50 millió dolláros befektetést két meglévő befektetőtől, ami segített a fizetési kötelezettségek teljesítésében. 2019-ben további 172 millió dollár tőkét vontak be, ebből 90 millió dollár a DP Worldtől érkezett, amely korábban 25 millió dollárt fektetett a vállalatba, és már két helyet foglal el a startup igazgatótanácsában.

A vállalat több fontos lépést is tett, többek között Nevadában épített egy tesztpályát, hogy tesztelje a technológia biztonságát és megvalósíthatóságát. 2020-ban végezte el az első - és egyetlen - tesztet emberi utasokkal. A kapszula csak 100 mérföld/órás végsebességet ért el, ami messze elmaradt az eredetileg ígért 760-tól. A kritikusok szerint a csővasút műszakilag megvalósítható ugyan, de pénzügyileg képtelenség rentábilisra kihozni. A technológia a támogatói szerint "már a sarkon van", de valójában mindig három évre van a megvalósulástól. 2017-ben a Virgin Hyperloop vezetői 2020-as működést vízionáltak, majd ezt a határidőt 2021-re tolták ki. A világjárvány során szinte az összes felsővezető és alapító elhagyta a Hyperloop One-t, amely a Virgin szót is eltávolította a nevéből, miután a vállalat a személyszállításról a teherszállítás felé fordult.


Ma még sehol a világon nem létezik vákuumos csővasút. Musk kaliforniai tesztalagútja nem működik, és őt jelenleg jobban érdeklik antiszemita elméletek, mint az autós közlekedés problémájának megoldása. A Boring Company - Musk alagútépítő vállalkozása - még mindig lyukakat ás Las Vegasban - de Teslák számára, nem vonatokhoz. A jövő, úgy tűnik, majdnem ugyanaz, mint a jelen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #17
    Egy probat megert. Neha a hulye otletek is bevallnak, hat ez nem valt be, hulye otlet maradt...
  • kvp #16
    Az, hogy nem volt hajlando egyetlen centet sem raszanni eleg egyertelmu jele annak, hogy nem latott benne uzeletet. Maga az otlet viszont mar nagyon nagyon regi, tehat nem neki kellett feltalalnia. Jopar hozzaszolassal korabban belinkeltem a lehetseges valtozatokat, de atmasolom ide is, mert ugy latszik nem sikerult megtalalni:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_Palace_pneumatic_railway
    https://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rotrain
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ch%C5%AB%C5%8D_Shinkansen

    Ebbol az elso es a masodik kombinacioja az amit sokan megprobaltak reprodukalni (nehanyan maglev alapon), a harmadik az ami meg is valosithato. Amennyire en latom a japanok mar epitik is egy ideje. Az, hogy egy rakat amerikai ceg vagy nem volt kepes a wikipediaig eljutni vagy eleve a befektetok szeditesere epitette az uzleti modelljet nem Musk hibaja. O lathatoan csak trollkodott egyet. Egyebkent amiben lat uzleti szempontbol fantaziat, abba altalaban rak penzt is. Neha meg csak trollkodni akar, lasd pl. a twitter megvasarlasat...
  • militavia #15
    Áh, egy újabb hívő. A kis musk is összevissza böfögött fel mindent szar. Az elején "it is just an air hockey table", aztán meg a kérdésre, hogy milyen legyen, ööö, ööööö, öööö, '"wheels".

    A meghajtás kapcsán is kb. ennyi fogalma volt az isten barmának. Nem véletlen lett csak globális pénzégetés és kummantás az egész. Az ötlet alapjait sem tudta kidolgozni senki, mert megvalósíthatatlan és nem praktikus. A cél is értelmetlen.
  • militavia #14
    Konkrétan csak azért hozta elő a megvalósíthatatlan és nevetséges hyperloop, n+1-szer elbukott ötletét, csak hogy ne valósuljon meg a hagyományos nagysebességű vasút, mert mindent erről a fosról beszélt és a fogalmatlan hülye politikus követi a birka nép által keltett hájpot, mert azok szavaznak rá. Az eredmény? 10 év utána semmi. Mert ez az, ami várható volt műszakilag.
  • mukkelek #13
    0-24-ben ezt csinálja, a Teslánál is. Ész nélkül ígér mindent. Ha megmondják neki ott a cégnél, hogy nem lesz itt 5-ös szintű önvezetés ennyi időn belül, akkor meg ordít. Vagy akármi más miatt.
  • mukkelek #12
    És te el is hiszed amit az orrod elé raknak, csak mert passzol a gondolkodásodhoz, akkor az igaz is. Meg laposföld ja.
  • mukkelek #11
    Musk egy ritka kártékony ember. El lehet olvasni, saját bevallása szerint is, a könyvében is írta talán (?), hogy ész nélkül és azonnal akar mindent. Összeburította az akkor még twitter IT infrastruktúráját is. Mert őneki eszébe jutott hogy most azonnal. Aztán a maradék szerverek meg nem bírták. Egy tehetségesnek beállított veszélyes ember, akit a közvetlen alatta állók húznak mindig a tojból. Se a Paypalhoz nem volt köze, de a Teslát se ő kezdte. Amit művelt a nem is tudom, hol volt barlangba rekedt gyerekek mentésénél is. Vérig sértődött aztán csak vagdalkozott. Ez a globalista duma is. Kitalálta valami mafla, aztán a többi mafla mikor már nem tudnak mit mondani akkor globalizmus van kiáltva. Ugyan az a duma ami itt megy nálunk. Aki nem ért egyet a felcsúti ramszesszal, az csak baloldali lehet meg brüsszelita.
    Utoljára szerkesztette: mukkelek, 2024.01.04. 11:21:43
  • inkvisitor1978 #10
    A hyperloopot sosem akarta Musk megépíteni.
    Az egész javaslat célja a normál tömegközlekedés fejlesztésének megállítása volt.
    A hyperloop ez elől vettem el a lenületet míg teljesen el nem tűnt az asztalról, úgyhogy most már nyugodtan lehe törölni a csővasutat, a normál vasút (szabvány maglev) már nem veszélyezteti az autókat (és a Teslát).
    https://www.disconnect.blog/p/the-hyperloop-was-always-a-scam
    Utoljára szerkesztette: inkvisitor1978, 2024.01.04. 08:14:00
  • subertus #9
    "Musk kaliforniai tesztalagútja nem működik" - Musknak nincs semmilyen tesztalagútja
    "és őt jelenleg jobban érdeklik antiszemita elméletek, mint az autós közlekedés problémájának megoldása" - A 6 éves gyerekem nem tud ekkora hülyeséget mondani. Milyen antiszemita elméletek? Hagyjátok már a globalista propagandát. Ez hogy jön a tudományhoz?
    Az autós közlekedés problémáját nem akarja megoldani Musk? Ja, csak napi 16 órát dolgozik rajta, mindenkinél hatékonyabban. Ez annyira gáz, lejárató szöveg. Nem az első itt, az SG-n. A cikk értéke így nulla. A tudományban a tényeknek van helye, engem csak a tények érdekelnek
  • kvp #8
    "kérdés mennyi az előny"

    Mi nem tudjuk, de a japanok mar epitik a Chuo shinkansent Tokyo es Nagoya kozott, a japan alpok alatt, hosszabban. A vonal 90%-a alagutban lesz. Igy szinte vegig alagutban fog menni, csak jo nagy atmeroju alagutban, U alaku guideway-ben. (tomor gumikerekes biztonsagi gorgokkel, hogy ha elmenne az aram, akkor ne torje ossze magat a vonat amikor leul a palya aljara) A legritkitasi rendszert teszteltek a lassan egy evtizede meglevo tesztpalyan, ami az uj vonal kozepebe kerul eppen beepitesre. (mint nallunk az elso teszt kozuti villamospalya a koruton a mai 4-es-6-os vonalaba) A legritkitas egyebkent csokkenti az alagutak kilepesi zajat is, tehat a vonal kornyezeti terheleset. A zajterheles a hagyomanyos shinkansen vonalakon komoly fejtorest okozott a kezdeti idokben, de aztan par evtized alatt megoldottak a megfelelo vonatorr es alagut kijarat kialakitassal.

    https://www.ft.com/content/5d4e600a-9e12-11e7-8b50-0b9f565a23e1

    Fentrol a masodik kepen latszik a maglev alagut atmeroje a vonathoz kepest. A hyperloop-os fejleszteseknek kb. innen kellett volna indulniuk, ahova a japanok 60 ev alatt eljutottak. Ha Japanban bevalik, akkor a kinaiak fix, hogy azonnal berakjak a fenymasoloba.