17
  • Sequoyah
    #17
    Egy probat megert. Neha a hulye otletek is bevallnak, hat ez nem valt be, hulye otlet maradt...
  • kvp
    #16
    Az, hogy nem volt hajlando egyetlen centet sem raszanni eleg egyertelmu jele annak, hogy nem latott benne uzeletet. Maga az otlet viszont mar nagyon nagyon regi, tehat nem neki kellett feltalalnia. Jopar hozzaszolassal korabban belinkeltem a lehetseges valtozatokat, de atmasolom ide is, mert ugy latszik nem sikerult megtalalni:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_Palace_pneumatic_railway
    https://en.wikipedia.org/wiki/A%C3%A9rotrain
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ch%C5%AB%C5%8D_Shinkansen

    Ebbol az elso es a masodik kombinacioja az amit sokan megprobaltak reprodukalni (nehanyan maglev alapon), a harmadik az ami meg is valosithato. Amennyire en latom a japanok mar epitik is egy ideje. Az, hogy egy rakat amerikai ceg vagy nem volt kepes a wikipediaig eljutni vagy eleve a befektetok szeditesere epitette az uzleti modelljet nem Musk hibaja. O lathatoan csak trollkodott egyet. Egyebkent amiben lat uzleti szempontbol fantaziat, abba altalaban rak penzt is. Neha meg csak trollkodni akar, lasd pl. a twitter megvasarlasat...
  • militavia
    #15
    Áh, egy újabb hívő. A kis musk is összevissza böfögött fel mindent szar. Az elején "it is just an air hockey table", aztán meg a kérdésre, hogy milyen legyen, ööö, ööööö, öööö, '"wheels".

    A meghajtás kapcsán is kb. ennyi fogalma volt az isten barmának. Nem véletlen lett csak globális pénzégetés és kummantás az egész. Az ötlet alapjait sem tudta kidolgozni senki, mert megvalósíthatatlan és nem praktikus. A cél is értelmetlen.
  • militavia
    #14
    Konkrétan csak azért hozta elő a megvalósíthatatlan és nevetséges hyperloop, n+1-szer elbukott ötletét, csak hogy ne valósuljon meg a hagyományos nagysebességű vasút, mert mindent erről a fosról beszélt és a fogalmatlan hülye politikus követi a birka nép által keltett hájpot, mert azok szavaznak rá. Az eredmény? 10 év utána semmi. Mert ez az, ami várható volt műszakilag.
  • mukkelek
    #13
    0-24-ben ezt csinálja, a Teslánál is. Ész nélkül ígér mindent. Ha megmondják neki ott a cégnél, hogy nem lesz itt 5-ös szintű önvezetés ennyi időn belül, akkor meg ordít. Vagy akármi más miatt.
  • mukkelek
    #12
    És te el is hiszed amit az orrod elé raknak, csak mert passzol a gondolkodásodhoz, akkor az igaz is. Meg laposföld ja.
  • mukkelek
    #11
    Musk egy ritka kártékony ember. El lehet olvasni, saját bevallása szerint is, a könyvében is írta talán (?), hogy ész nélkül és azonnal akar mindent. Összeburította az akkor még twitter IT infrastruktúráját is. Mert őneki eszébe jutott hogy most azonnal. Aztán a maradék szerverek meg nem bírták. Egy tehetségesnek beállított veszélyes ember, akit a közvetlen alatta állók húznak mindig a tojból. Se a Paypalhoz nem volt köze, de a Teslát se ő kezdte. Amit művelt a nem is tudom, hol volt barlangba rekedt gyerekek mentésénél is. Vérig sértődött aztán csak vagdalkozott. Ez a globalista duma is. Kitalálta valami mafla, aztán a többi mafla mikor már nem tudnak mit mondani akkor globalizmus van kiáltva. Ugyan az a duma ami itt megy nálunk. Aki nem ért egyet a felcsúti ramszesszal, az csak baloldali lehet meg brüsszelita.
    Utoljára szerkesztette: mukkelek, 2024.01.04. 11:21:43
  • inkvisitor1978
    #10
    A hyperloopot sosem akarta Musk megépíteni.
    Az egész javaslat célja a normál tömegközlekedés fejlesztésének megállítása volt.
    A hyperloop ez elől vettem el a lenületet míg teljesen el nem tűnt az asztalról, úgyhogy most már nyugodtan lehe törölni a csővasutat, a normál vasút (szabvány maglev) már nem veszélyezteti az autókat (és a Teslát).
    https://www.disconnect.blog/p/the-hyperloop-was-always-a-scam
    Utoljára szerkesztette: inkvisitor1978, 2024.01.04. 08:14:00
  • subertus
    #9
    "Musk kaliforniai tesztalagútja nem működik" - Musknak nincs semmilyen tesztalagútja
    "és őt jelenleg jobban érdeklik antiszemita elméletek, mint az autós közlekedés problémájának megoldása" - A 6 éves gyerekem nem tud ekkora hülyeséget mondani. Milyen antiszemita elméletek? Hagyjátok már a globalista propagandát. Ez hogy jön a tudományhoz?
    Az autós közlekedés problémáját nem akarja megoldani Musk? Ja, csak napi 16 órát dolgozik rajta, mindenkinél hatékonyabban. Ez annyira gáz, lejárató szöveg. Nem az első itt, az SG-n. A cikk értéke így nulla. A tudományban a tényeknek van helye, engem csak a tények érdekelnek
  • kvp
    #8
    "kérdés mennyi az előny"

    Mi nem tudjuk, de a japanok mar epitik a Chuo shinkansent Tokyo es Nagoya kozott, a japan alpok alatt, hosszabban. A vonal 90%-a alagutban lesz. Igy szinte vegig alagutban fog menni, csak jo nagy atmeroju alagutban, U alaku guideway-ben. (tomor gumikerekes biztonsagi gorgokkel, hogy ha elmenne az aram, akkor ne torje ossze magat a vonat amikor leul a palya aljara) A legritkitasi rendszert teszteltek a lassan egy evtizede meglevo tesztpalyan, ami az uj vonal kozepebe kerul eppen beepitesre. (mint nallunk az elso teszt kozuti villamospalya a koruton a mai 4-es-6-os vonalaba) A legritkitas egyebkent csokkenti az alagutak kilepesi zajat is, tehat a vonal kornyezeti terheleset. A zajterheles a hagyomanyos shinkansen vonalakon komoly fejtorest okozott a kezdeti idokben, de aztan par evtized alatt megoldottak a megfelelo vonatorr es alagut kijarat kialakitassal.

    https://www.ft.com/content/5d4e600a-9e12-11e7-8b50-0b9f565a23e1

    Fentrol a masodik kepen latszik a maglev alagut atmeroje a vonathoz kepest. A hyperloop-os fejleszteseknek kb. innen kellett volna indulniuk, ahova a japanok 60 ev alatt eljutottak. Ha Japanban bevalik, akkor a kinaiak fix, hogy azonnal berakjak a fenymasoloba.
  • felemelő
    #7
    Logikusnak hangzik egy maglev zárt csőben... kérdés mennyi az előny [egynek a még zártabb pálya] másrészt azonban a növekvő költségek, amiket esetleg a szívó-toló hatás ellentételezhet.
  • NEXUS6
    #6
    Igen, a koncepció a megvalósítás folyamán alapvetően változott. Ki lehet mondani, hogy az elsődleges légpárnás, air bearing elvre alapuló mefoldás, amit Musk a koncepciójában felvázolt, technikailag kivitelezhetetlen. Fontos probléma volt hogy a ritkított levegő a jármű mozgásához kompresszorral történő visszasűrítése jelentős hőt termelt volna, amit valamiképpen managelni kellett volna, ha az utasokat nem szándékoznak néhány 100 fokon az út alatt megfőzni. Nem beszélve arröl, hogy mind a kompresszor működtetéséhez, mind a hűtéshez szükséges technikát, enegriaforrást a járműben akarták elhelyezni ami könnyen vezethet egy olyan tömegnövekdési fejlesztési spirálhoz, ami a végén, jelentősen nagyobb tömegű, alacsonyabb hatásfokú megoldásnál sem eredményez technikailag működőképes eszközt. Ezt az elsődleges koncepciót valszeg az előbbiek miatt, a külünböző fejlesztő csoportok elvetették.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.12.26. 17:53:14
  • kvp
    #5
    A legtobb ceg eleve rosszul fogta fel az eredeti koncepciot es nem a jo problemat probaltak megoldani.

    Az eredeti vazlatokban az szerepelt, hogy a jarmu a csoben egy kompresszorral szivja maga elott a levegot es fujja ki hatul es kis mertekben oldalt. Ha megepitkuk, akkor egy sugarhajtasu, legparnas jarmuvet kapunk, ami tud haladni normal legnyomason is, de javitja a vegsebesseget a csokkentett legnyomas, tehat a reszleges vakuum. Nem lehet teljes, mert akkor egyreszt nem tud elore haladni, masreszt nem tudja magat elemelni a cso falatol.

    A kesobbi koncepcio pedig egy csoben futo maglev lett volna, ezt probalta jopar ceg megepiteni, de nem neztek meg a japan kutatasokat az elmult 60 evbol. Eloszor is a maglev palyahoz a legjobb forma az U alaku guideway, ebben termeszetes (passziv) modon tudja stabilizalni magat egy benne futo repulziv hajtasu jarmu. A masik nagy tanulsag, hogy minel nagyobb a cso atmerojenek aranya a jarmujehez, annal kisebb energiaval azaz hatekonyabban tud haladni benne a jarmu normal legnyomasu kozegben. Ez javithato az alagut reszleges nyomascsokkentesevel a jarmu elott, igy egyreszt konnyebben tud haladni, masreszt amennyiben tovabbra is legkori nyomason van az alagut bejarata, akkor a huzat is segiti a jarmu elorehaladasat. A megoldas masik elonye, hogy meghibasodas eseten csak le kell allitani a legnyomascsokkentest, amitol magatol helyreall a normal legnyomas es az utasok siman kisetalhatnak az alagut oldalfala menten futo gyalogos jardan. (amit az U alaku maglev guideway tetejere rogzitettek) A jarmu termeszetesen kepes a felszinen is haladni, tehat alagut es nyomascsokkentes nelkul is jol mukodik.

    Szoval a hyperloop az igazabol vagy egy klasszikus pneumatikus csovasut lehetett volna vagy egy modern maglev, de a probalkozo cegek nem rendelkeztek kello fantaziaval, hogy egyaltalan jo iranyba fejlesszek a technologiat. Persze az elso ilyen rendszer mar 160 eves, a masikra pedig a japanoknak van kidolgozott (es valoszinuleg levedett) megoldasuk, igy nem valoszinu, hogy talaltak volna befektetoket egy uj fejleszteshez.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_Palace_pneumatic_railway
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ch%C5%AB%C5%8D_Shinkansen
  • NEXUS6
    #4
    Plusz még egy "kis" technikai probléma: 1000 km/h-nál ha kicsit belekoccan a jármű a csőfalba, akkor nem olyan lesz, mint egy nagysebességű durrdefekt, ami önmagában sem vicces, hanem mintha 50 kg TNT robbantanának fel.

    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.12.23. 23:35:30
  • nirriti
    #3
    A gond a sok vákumszivattyúval van ami kéne a zsilipeknél meg, hogy ez valamennyire is működjön.
    Ha meg valami gond van akkor ugye lyukat kell keresni egy sokszáz kilóméteres csövön, ha lerobban a vonat a csőben akkor az is finoman szólva problémás.
    Ha pedig a kabin elkezd ereszteni akkor meg garantáltan mindenki minimum megfullad nem beszélve arról, hogy gugli szerint vákumban a vér testhőmérsékleten forrni kezd ami szintén nem javítja a túlélési esélyeket.

    Ezzel szemben Maglev se olcsó, de legalább 5x kevesebbe kerül és nincsenek vele ilyen kockázatok viszont 600km/h-val is tud hasítani.
  • barret
    #2
    Mi a gond? Nem talált utasokat? :D Majd a robotok beleülnek,még kis türelem...
  • NEXUS6
    #1
    "A vállalat 2014-es alapítása óta mintegy 450 millió dollárt gyűjtött össze kockázati tőkealapoktól és egyéb befektetőktől. Bár más, kisebb startupok is foglalkoznak a témával, az egyik legnagyobb csővasút vállalat megszűnése egy álom végét jelzi."

    Afrikában meg éheznek!

    Valahogy sejtettem, hogy Musk nem igazán gondolta át ezt az ötletét, mielőtt nyilvánosság elé tárta volna. ;)