SG.hu

A Meta és a Tiktok nem tartják magukat jelentős platformnak, vitatják az EU besorolását

A világ két legnagyobb technológiai vállalata fellebbezett az ellen, hogy az Európai Unió "kapuőrnek" minősítette szolgáltatásaikat a digitális piacokról szóló törvény (DMA) értelmében. Az uniós trösztellenes törvény célja, hogy "megakadályozza, hogy a kapuőrök tisztességtelen feltételeket szabjanak a vállalkozásoknak és a végfelhasználóknak", és "biztosítsa a fontos digitális szolgáltatások nyitottságát". A kapuőri besorolás primitíven megfogalmazva annyit jelent, ha szolgáltatást nyújtasz az embereknek, és jelentős a szereped az EU-n belül, akkor 2024 márciusától bizonyos szabályokat be kell majd tartanod. Ez persze nagyon nem tetszik a cégeknek.

A Meta fellebbezett a Messenger és Marketplace szolgáltatásainak kapuőri státusza ellen. A Meta szerint a Facebook, az Instagram és a WhatsApp szolgáltatásai valóban jelentősek, más kijelölt szolgáltatások azonban nem, ezeket a közösségi óriás a Facebook egyszerű funkcióinak tekint. A Meta azzal érvelt, hogy a Marketplace fogyasztók közötti szolgáltatásokat tesz lehetővé, ami szerinte különbözik a külső szolgáltatásokat népszerűsítő vállalkozásoktól, így a Meta szerint ez a szolgáltatás nem tartozik a DMA hatálya alá.

A ByteDance szintén fellebbezett a TikTok kapuőr státuszát illetően. Blogbejegyzésük szerint a TikTok nem minősülhet kapuőrnek, mivel újonnan belépő vállalkozás, amely "nem rendelkezik "beágyazott pozícióval". Úgy vélik, a TikTok szolgáltatásait az Európai Bizottság teljesen rosszul kategorizálta, mivel más vállalatokkal ellentétben "nem végeztek piaci vizsgálatot a TikTok megjelölésével kapcsolatban". "Több tanulmány és megállapítás is egyetért abban, hogy a TikTok egy olyan kihívó, amely fontos új versenyt hoz be a térbe" - áll a TikTok blogjában. "A kijelölésről szóló döntés üzleti tevékenységünk alapvető félreértésén alapul, és veszélyezteti a képességünket, hogy növekedjünk és versenyezzünk a valódi kapuőrökkel - egyszerűen fogalmazva, éppen azokat a monopóliumokat védik, amelyeket a törvény szándéka szerint meg akart nyitni."

A TikTok valószínűleg azért érzi az esélyt a kibújásra, mert a Bizottság a Microsoft és az Apple esetében négy vizsgálatot folytat, nevesítve a Bing, az Edge, a Microsoft Advertising és az iMessages ügyében. Ezek a folyamatban lévő vizsgálatok jövő szeptemberig késleltethetik e szolgáltatások kijelölését, megkímélve az Apple-t és a Microsoftot a jogsértés kockázatától és "a vállalat teljes világméretű forgalmának akár 10 százalékáig terjedő bírságtól, amely akár 20 százalékra is emelkedhet". A Bizottság a Google és a Samsung ellenvetéseinek is helyt adott, és úgy döntött, hogy a Gmail, az Outlook.com és a Samsung Internet Browser szolgáltatásokat nem jelöli ki a DMA szerinti alapvető platformszolgáltatásoknak.

A TikTok szerint ők "olyan, a DMA által kijelölt szolgáltatás, amely nem éri el a törvényben meghatározott küszöbértéket az Európai Gazdasági Térségben keletkezett bevételekre vonatkozóan". A TikTok szerint az EU a ByteDance globális piaci kapitalizációja alapján jelölte ki a TikTokot kapuőrként, amely "elsősorban olyan üzletágak teljesítményéből származik, amelyek nem is működnek Európában". A TikTok szerint ha a Bizottság piaci vizsgálatot végzett volna, platformját soha nem jelölték volna ki kapuőrnek. A vizsgálat nélkül "az eredmény egy pontatlanságokon és hibákon alapuló kijelölési döntés, amelyre nem kaptunk lehetőséget, hogy teljeskörűen reagáljunk" - áll a TikTok blogjában.


Nem világos, hogy a Meta és a ByteDance mennyire lesz sikeres a fellebbezésükkel. A Meta és a ByteDance korábban már érvelt a fellebbezésük középpontjában álló szolgáltatások kapuőri státusza ellen. Az Európai Bizottság szerint csak "kivételes körülmények" tennék lehetővé, hogy egy, a küszöbértéket teljesítő technológiai vállalat elkerülje a kapuőrként való minősítést. A Meta azt mondta, hogy fellebbezése a vállalat küzdelmét tükrözi, hogy tisztázzák, miért kell a Messengert és a Marketplace-t kapuőrként kezelni. "Ez a fellebbezés a Messenger és a Marketplace DMA szerinti kijelölésével kapcsolatos konkrét jogi kérdések tisztázására irányul" - mondta a Meta szóvivője. "Ez nem változtatja meg és nem csökkenti a DMA-nak való megfelelés iránti szilárd elkötelezettségünket, és továbbra is konstruktívan együttműködünk az Európai Bizottsággal a megfelelés előkészítése érdekében".

A TikTok egy kicsit határozottabban lépett fel, és figyelmeztette a Bizottságot, hogy a TikTok kapuőrként való kijelölése ellentmondana mindannak, amit a DMA képvisel. "Teljes mértékben támogatjuk a DMA elveit, amelynek célja, hogy a kihívók jobban versenyezhessenek a már meglévő szereplőkkel" - olvasható a TikTok blogjában. "A fellebbezésünk azon a meggyőződésen alapul, hogy a kijelölésünk azzal a kockázattal jár, hogy aláássa a DMA saját kinyilvánított célját, hogy a tényleges kapuőröket védi a TikTok-hoz hasonló újabb versenytársaktól. A mi platformunk alig több, mint öt éve működik Európában. Távolról sem kapuőr, hanem vitathatatlanul a legképzettebb kihívója a beágyazottabb platformvállalkozásoknak"."

A Bizottság által szeptemberben közzétett dokumentum ellenérvként azt állítja, hogy "a ByteDance értesítette a Bizottságot" arról, hogy teljesítette azt a küszöbértéket, amely szerint legalább 45 millió, az Európai Unióban letelepedett havi aktív felhasználóval vagy legalább 10 000 éves szinten aktív üzleti felhasználóval kell rendelkeznie. A ByteDance szerint a TikTokot havonta több mint 134 millió ember használja Európa-szerte, de nem éri el a törvényben előírt küszöbértéket az Európai Gazdasági Térségben elért bevételekre vonatkozóan (évi 7,5 milliárd euró).

A DMA keretében eddig huszonkét, hat technológiai vállalat által kezelt szolgáltatást jelöltek ki kapuőrnek, köztük a Google tulajdonosa, az Alphabet, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta és a Microsoft szolgáltatásait. Amikor a DMA március 7-én hatályba lép, a 45 millió havi aktív felhasználónál nagyobb, 75 milliárd eurós piaci kapitalizációval rendelkező vállalatoknak engedélyezniük kell harmadik féltől származó alkalmazásokat és alkalmazásboltokat a platformjaikon, és a platformokat arra kényszerítik, hogy megkönnyítsék a felhasználók számára a szolgáltatásváltást. Emellett megakadályozza, hogy a platformok saját szolgáltatásaikat előnyben részesítsék a riválisokéval szemben, vagy a harmadik fél vállalkozások adatait felhasználják ellenük a verseny elfojtására.

A kijelölt kapuőröknek ma lejár a határidő, hogy fellebbezzenek az Európai Bizottság döntése ellen. Míg a Google és a Microsoft úgy döntött, hogy nem fellebbez, az Apple várhatóan fellebbezést nyújt be App Store-jának, iOS operációs rendszerének és Safari böngészőjének kapuőri státusza ellen. Az Európai Bizottság szóvivője elmondta, hogy a Bizottság tudomásul vette a fellebbezéseket, tiszteletben tartja a vállalatok fellebbezési jogát, és meg fogja védeni a bíróságon a döntéseit. "A kijelölési döntéseink nyilvánosan hozzáférhetőek" - mondta a szóvivő, és "szilárd indoklást tartalmaznak a kijelölésekről". "Ezzel párhuzamosan folytatjuk a munkát valamennyi kapuőrrel a DMA márciusig történő hatékony végrehajtása érdekében" - mondta a Bizottság szóvivője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • MerlinW #3
    250 millió felhasználó azért messze van a senkitől :)


    Utoljára szerkesztette: MerlinW, 2023.11.25. 16:26:28
  • kvp #2
    A gmail helyett van egy rakat alternativ szolgaltatas, meg android alatt is. Az outlook.com-ot szinte senki nem hasznalja, mig a samsung bongeszojet tenyleg nem hasznalja senki, meg akkor sem, ha elore telepitve, kvazi eltavolithatatlan modon kapjak a gyarto telefonjain. Meg a samsung is inkabb alapbol chrome-ot telepit melle, mert a felhasznaloknak ugyis csak az kell. Ellenben a facebook, az instagram es tarsai nem rendelkeznek jelenleg szinte semmilyen ertelmezheto alternativaval, foleg, hogy a reszleges alternativanak szamito tiktok-ot az eu kifejezetten uldozi ahogy tudja.
  • felemelő #1
    "úgy döntött, hogy a Gmail, az Outlook.com és a Samsung Internet Browser szolgáltatásokat nem jelöli ki a DMA szerinti alapvető platformszolgáltatásoknak."

    A besorolási logikával van valami gond.
    A GMail piaci súlya alapján már be kellett volna kerülnie (a webes [nem telepített kliens] alapú email szolgáltatásban elviszi a piac nagyobbik felét).
    Ha meg azt nézzük, hogy androidon kvázi monopol helyzetben van...

    Ugyanígy a Sansung browsere is a Samsung telefonon gondolom nagyon túlsúlyos, de ezt nem ismerem, lehet ott versenytársa vagy fordítva a chrome.

    Az alma esetén is az a gond, hogy a saját piaci szegmensében kváziminopol, vagyis akiket "megkaparintott", azokra a "kapuőri" státusz megvan (mármint hogy félre tudja vinni a netes forgalmat valamilyen saját cél érdekében)