Berta Sándor
Milliárdokat fektet be a félvezető üzletágába a Bosch
A német cégcsoport 2026-ig hárommilliárd eurót invesztál a területbe.
A félvezetők az autóktól az elektromos kerékpárokon át a háztartási készülékekig és a viselhető eszközökig minden elektronikus rendszer nélkülözhetetlen alkotóelemei és meghatározzák a modern technológiai világ tempóját. A Bosch már korán felismerte e megoldások növekvő jelentőségét és most több milliárdos beruházási tervet fogadott el a saját hasonló üzletágának a megerősítésére.
"A mikroelektronika a jövő és a Bosch valamennyi üzletágának meghatározó sikertényezője. Ezzel a jövő mobilitásának, a dolgok internetének és az "élet technológiájának" központi kulcsát tartjuk a kezünkben" - jelentette ki Dr. Stefan Hartung, a Bosch igazgatótanácsának elnöke. A menedzser elmondta, hogy a befektetési csomagjukkal egy-egy új fejlesztőközpontot terveznek Reutlingenben és Drezdában, összesen több mint 170 millió euró értékben. Emellett a társaság jövőre 250 millió eurót invesztál Drezdában, hogy a telephelyet 3000 négyzetméterrel bővítse.
Az "európai chipekről szóló törvény" keretében az Európai Unió és a német kormány vaskos finanszírozást nyújt egy erős mikroelektronikai ökoszisztéma kiépítéséhez. A cél az, hogy Európa részesedése a globális félvezetőgyártásban az évtized végére 10-ről 20 százalékra emelkedjen. Az újonnan indított IPCEI mikroelektronikai és kommunikációs technológiák program elsődleges célja a kutatás és az innováció előmozdítása. Hartung úgy vélte, hogy Európának saját erősségeit is be kell vinnie a félvezetőiparba.
Az innovációs vezető szerep az elektronika legkisebb részeinél, a chipeknél kezdődik. A Bosch erősségei a rendszerchipek, amikkel például a radarérzékelőket - amelyek a jármű környezetének 360 fokos érzékeléséhez szükségesek, többek között az automatizált vezetésnél - kisebbé, intelligensebbé és egyben költséghatékonyabbá kívánják tenni. A Bosch a fogyasztási cikkek ipara számára dolgozik a mikromechanikus rendszerek, vagy röviden MEMS továbbfejlesztésén. E technológia alapján a Bosch kutatói jelenleg egy új, okosszemüveghez való vetítőmodult fejlesztenek, amely olyan keskeny, hogy elfér a szemüveg szárában.
Az óriáscég emellett az új félvezető technológiákra összpontosít. A Bosch 2021 vége óta Reutlingenben tömegesen gyárt szilíciumkarbid (SiC) chipeket, amelyeket az elektromos és hibrid autók motorelektronikájában használnak. Ezeknek a chipeknek a segítségével a cégnek már sikerült hat százalékkal megnövelnie az elektromos autók hatótávolságát. A SiC-chipek iránti kereslet nagy, a Bosch tele van megrendelésekkel és a piac továbbra is erőteljesen - évente átlagosan 30 százalékkal - növekszik. Annak érdekében, hogy az elektronika még jobb és költséghatékonyabb legyen, a Bosch már további technológiákat kutat. "Gallium-nitrid alapú elektromobilitási chipek kifejlesztését vizsgáljuk, mint amilyeneket a laptopok és okostelefonok töltőiben már használnak" - mondta Hartung. A járművekben való használathoz ezeknek a chipeknek robusztusabbnak kell lenniük, és a korábbinál lényegesen nagyobb, akár 1200 voltos feszültséget is ki kell bírniuk.
A Bosch a reutlingeni félvezetőközpontot szisztematikusan bővíti, 2025-ig mintegy 400 millió eurót fektet be a termelés bővítésébe. A jövőben 300 milliméteres ostyákat használva fognak gyártani MEMS érzékelőket, az indulás megkezdését 2026-ra tervezik. A helyszínen egy új épületrészt építenek, amely további 3600 négyzetméternyi ultramodern tisztaszobát foglal magában. Reutlingenben a tisztaterek területe a jelenlegi mintegy 35 000 négyzetméterről 2025 végére több mint 44 000 négyzetméterre nő.
A félvezetők az autóktól az elektromos kerékpárokon át a háztartási készülékekig és a viselhető eszközökig minden elektronikus rendszer nélkülözhetetlen alkotóelemei és meghatározzák a modern technológiai világ tempóját. A Bosch már korán felismerte e megoldások növekvő jelentőségét és most több milliárdos beruházási tervet fogadott el a saját hasonló üzletágának a megerősítésére.
"A mikroelektronika a jövő és a Bosch valamennyi üzletágának meghatározó sikertényezője. Ezzel a jövő mobilitásának, a dolgok internetének és az "élet technológiájának" központi kulcsát tartjuk a kezünkben" - jelentette ki Dr. Stefan Hartung, a Bosch igazgatótanácsának elnöke. A menedzser elmondta, hogy a befektetési csomagjukkal egy-egy új fejlesztőközpontot terveznek Reutlingenben és Drezdában, összesen több mint 170 millió euró értékben. Emellett a társaság jövőre 250 millió eurót invesztál Drezdában, hogy a telephelyet 3000 négyzetméterrel bővítse.
Az "európai chipekről szóló törvény" keretében az Európai Unió és a német kormány vaskos finanszírozást nyújt egy erős mikroelektronikai ökoszisztéma kiépítéséhez. A cél az, hogy Európa részesedése a globális félvezetőgyártásban az évtized végére 10-ről 20 százalékra emelkedjen. Az újonnan indított IPCEI mikroelektronikai és kommunikációs technológiák program elsődleges célja a kutatás és az innováció előmozdítása. Hartung úgy vélte, hogy Európának saját erősségeit is be kell vinnie a félvezetőiparba.
Az innovációs vezető szerep az elektronika legkisebb részeinél, a chipeknél kezdődik. A Bosch erősségei a rendszerchipek, amikkel például a radarérzékelőket - amelyek a jármű környezetének 360 fokos érzékeléséhez szükségesek, többek között az automatizált vezetésnél - kisebbé, intelligensebbé és egyben költséghatékonyabbá kívánják tenni. A Bosch a fogyasztási cikkek ipara számára dolgozik a mikromechanikus rendszerek, vagy röviden MEMS továbbfejlesztésén. E technológia alapján a Bosch kutatói jelenleg egy új, okosszemüveghez való vetítőmodult fejlesztenek, amely olyan keskeny, hogy elfér a szemüveg szárában.
Az óriáscég emellett az új félvezető technológiákra összpontosít. A Bosch 2021 vége óta Reutlingenben tömegesen gyárt szilíciumkarbid (SiC) chipeket, amelyeket az elektromos és hibrid autók motorelektronikájában használnak. Ezeknek a chipeknek a segítségével a cégnek már sikerült hat százalékkal megnövelnie az elektromos autók hatótávolságát. A SiC-chipek iránti kereslet nagy, a Bosch tele van megrendelésekkel és a piac továbbra is erőteljesen - évente átlagosan 30 százalékkal - növekszik. Annak érdekében, hogy az elektronika még jobb és költséghatékonyabb legyen, a Bosch már további technológiákat kutat. "Gallium-nitrid alapú elektromobilitási chipek kifejlesztését vizsgáljuk, mint amilyeneket a laptopok és okostelefonok töltőiben már használnak" - mondta Hartung. A járművekben való használathoz ezeknek a chipeknek robusztusabbnak kell lenniük, és a korábbinál lényegesen nagyobb, akár 1200 voltos feszültséget is ki kell bírniuk.
A Bosch a reutlingeni félvezetőközpontot szisztematikusan bővíti, 2025-ig mintegy 400 millió eurót fektet be a termelés bővítésébe. A jövőben 300 milliméteres ostyákat használva fognak gyártani MEMS érzékelőket, az indulás megkezdését 2026-ra tervezik. A helyszínen egy új épületrészt építenek, amely további 3600 négyzetméternyi ultramodern tisztaszobát foglal magában. Reutlingenben a tisztaterek területe a jelenlegi mintegy 35 000 négyzetméterről 2025 végére több mint 44 000 négyzetméterre nő.