Berta Sándor
Rosszul számolta ki a TUI Airways utasainak súlyát egy algoritmus
Programozási hiba miatt a nőket gyerekként azonosította az alkalmazott rendszer.
A Brit Közlekedési Felügyelet Légi Baleseteket Kivizsgáló Részlege (AAIB) nyilvánosságra hozta a jelentését, amelyből kiderült, hogy a TUI Airways brit légitársaságnál több esetében is előfordult, hogy az algoritmus rosszul számította ki bizonyos utasok súlyát. A probléma az volt, hogy a használt szoftver a Miss néven bejelentkező utasokat nem nőként, hanem gyermekként könyvelte el. A dolgot a bejelentkezéshez alkalmazott program frissítésével sikerült megoldani.
2020 júliusában a TUI Airways három repülőgépével is megtörtént, hogy a hibás számítások miatt téves összesített tömeggel indultak el. Bár baleset nem történt, de az AAIB ennek ellenére "komoly vészhelyzetekről" beszélt. A testület rámutatott, hogy a használt rendszert nem Nagy-Britanniában, hanem egy másik országban programozták be, ahol a Miss rövidítést a gyerekekre, míg a Ms-t a felnőtt nőkre alkalmazzák. A hibás számítások azt eredményezték, hogy az alkalmazott szoftver minden Miss előnevű személy esetében a nőknél átlagosan alkalmazott 69 kilogramm helyett csupán 35 kilogramm súlyt számolt.
Az egyik út 2020. július 21-én Birminghamből Parmába vezetett és az eltérés a valódi és a megállapított súly között 1244 kilogramm volt, vagyis ennyivel nehezebb volt a repülőgép annál, mint amit a pilótának jelentettek. Ez fel is tűnt neki és úgy vélte, hogy az előrejelzett 29 helyett 65 gyerek van a fedélzeten, de ez utóbbinak nem tulajdonított jelentőséget. A nagyobb tömeg miatt nagyobb felszállási sebességre lett szükség. Miután azonban az időjárási körülmények megfelelőek voltak, így a dologból nem lett baleset vagy komoly incidens.
A Brit Közlekedési Felügyelet Légi Baleseteket Kivizsgáló Részlege (AAIB) nyilvánosságra hozta a jelentését, amelyből kiderült, hogy a TUI Airways brit légitársaságnál több esetében is előfordult, hogy az algoritmus rosszul számította ki bizonyos utasok súlyát. A probléma az volt, hogy a használt szoftver a Miss néven bejelentkező utasokat nem nőként, hanem gyermekként könyvelte el. A dolgot a bejelentkezéshez alkalmazott program frissítésével sikerült megoldani.
2020 júliusában a TUI Airways három repülőgépével is megtörtént, hogy a hibás számítások miatt téves összesített tömeggel indultak el. Bár baleset nem történt, de az AAIB ennek ellenére "komoly vészhelyzetekről" beszélt. A testület rámutatott, hogy a használt rendszert nem Nagy-Britanniában, hanem egy másik országban programozták be, ahol a Miss rövidítést a gyerekekre, míg a Ms-t a felnőtt nőkre alkalmazzák. A hibás számítások azt eredményezték, hogy az alkalmazott szoftver minden Miss előnevű személy esetében a nőknél átlagosan alkalmazott 69 kilogramm helyett csupán 35 kilogramm súlyt számolt.
Az egyik út 2020. július 21-én Birminghamből Parmába vezetett és az eltérés a valódi és a megállapított súly között 1244 kilogramm volt, vagyis ennyivel nehezebb volt a repülőgép annál, mint amit a pilótának jelentettek. Ez fel is tűnt neki és úgy vélte, hogy az előrejelzett 29 helyett 65 gyerek van a fedélzeten, de ez utóbbinak nem tulajdonított jelentőséget. A nagyobb tömeg miatt nagyobb felszállási sebességre lett szükség. Miután azonban az időjárási körülmények megfelelőek voltak, így a dologból nem lett baleset vagy komoly incidens.