Berta Sándor
Összezavarta a járvány a mesterséges intelligencia algoritmusokat
A koronavírus elterjedése rámutatott, hogy mennyire könnyen megzavarhatók ezek a programok.
Amikor a koronavírus világszerte elterjedt, a felhasználók olyan dolgokra kezdtek rákeresni a megszokott termékek, például a fejhallgatók, az okostelefonok, a töltők vagy a háztartási berendezések helyett, mint a fertőtlenítőszerek, a gumikesztyűk és a szájmaszkok. Mindez alaposan megzavarta azokat az internetes keresésekben és kereskedelemben alkalmazott mesterséges intelligenciára épülő algoritmusokat, amelyeket a vásárlói szokások előrejelzésére használnak.
Az ok az volt, hogy a szoftverek nem tudták a beléjük programozott, megszokott mintákat követni. Az első napokban, sőt, hetekben a kereskedelmi platformok nem sokat vettek észre a változásokból, hiszen az eladások növekedtek. A jelenségre csak később kezdtek felfigyelni, amikor a raktárkapacitásokat és a rendeléseket figyelő algoritmusok is kezdtek összezavarodni, s nem tudták kezelni az új helyzetet és folyamatosan szállítási problémák adódtak.
Hasonló helyzettel szembesültek a hirdetésekhez alkalmazott algoritmusok is, amelyek próbáltak megfelelő műsorokat ajánlani az embereknek, akik más tartalmak iránt kezdtek érdeklődni, mint korábban hónapokon, sőt, éveken keresztül. A programok pedig nem értették, hogy miért változtak meg a fogyasztási szokások.
Mindegyik esetben az állt a háttérben, hogy e szoftvereket adatokkal tanítják be és a megszokott mintáktól való eltéréseket egy bizonyos szint felett már nem tudják követni, illetve a változásokkal járó dolgokat egy idő után már nem képesek korrigálni. A gyors vagy radikális változások pedig teljesen kihozzák az algoritmusokat az egyensúlyukból. Amikor olyan mintával találkoznak, amellyel korábban nem, akkor komoly problémáik keletkeznek. A helyzetet súlyosbította, hogy a koronavírus-járvány alatt a kapott adatok is módosultak. A szakembereknek egyre gyakrabban kellett beavatkozniuk azért, hogy ne omoljanak össze a használt rendszerek és szolgáltatások.
Tehát az emberek megváltozott viselkedése módosította a mesterséges intelligencia algoritmusokét, amelyek hatással voltak a felhasználók viselkedésére és szokásaira. A kör bezárult.
Amikor a koronavírus világszerte elterjedt, a felhasználók olyan dolgokra kezdtek rákeresni a megszokott termékek, például a fejhallgatók, az okostelefonok, a töltők vagy a háztartási berendezések helyett, mint a fertőtlenítőszerek, a gumikesztyűk és a szájmaszkok. Mindez alaposan megzavarta azokat az internetes keresésekben és kereskedelemben alkalmazott mesterséges intelligenciára épülő algoritmusokat, amelyeket a vásárlói szokások előrejelzésére használnak.
Az ok az volt, hogy a szoftverek nem tudták a beléjük programozott, megszokott mintákat követni. Az első napokban, sőt, hetekben a kereskedelmi platformok nem sokat vettek észre a változásokból, hiszen az eladások növekedtek. A jelenségre csak később kezdtek felfigyelni, amikor a raktárkapacitásokat és a rendeléseket figyelő algoritmusok is kezdtek összezavarodni, s nem tudták kezelni az új helyzetet és folyamatosan szállítási problémák adódtak.
Hasonló helyzettel szembesültek a hirdetésekhez alkalmazott algoritmusok is, amelyek próbáltak megfelelő műsorokat ajánlani az embereknek, akik más tartalmak iránt kezdtek érdeklődni, mint korábban hónapokon, sőt, éveken keresztül. A programok pedig nem értették, hogy miért változtak meg a fogyasztási szokások.
Mindegyik esetben az állt a háttérben, hogy e szoftvereket adatokkal tanítják be és a megszokott mintáktól való eltéréseket egy bizonyos szint felett már nem tudják követni, illetve a változásokkal járó dolgokat egy idő után már nem képesek korrigálni. A gyors vagy radikális változások pedig teljesen kihozzák az algoritmusokat az egyensúlyukból. Amikor olyan mintával találkoznak, amellyel korábban nem, akkor komoly problémáik keletkeznek. A helyzetet súlyosbította, hogy a koronavírus-járvány alatt a kapott adatok is módosultak. A szakembereknek egyre gyakrabban kellett beavatkozniuk azért, hogy ne omoljanak össze a használt rendszerek és szolgáltatások.
Tehát az emberek megváltozott viselkedése módosította a mesterséges intelligencia algoritmusokét, amelyek hatással voltak a felhasználók viselkedésére és szokásaira. A kör bezárult.