Berta Sándor
Fogyasztói értékeléseket vizsgál a német versenyhivatal
Kérdéses, hogy a különböző platformokon lévő termékértékelések mennyire megbízhatóak és azok létrejöttében mennyire játszanak szerepet az adott oldalak üzemeltetői.
Andreas Mundt, a német Szövetségi Versenyhivatal vezetője bejelentette, hogy a jövőben megvizsgálják a különböző online boltok webes felületein elérhető felhasználói értékeléseket, hogy kiderítsék, azok mennyire felelnek meg a valóságnak. A szakember hozzátette, hogy vannak utalások arra, hogy a felhasználói ajánlások és értékelések gyakran hamisítottak vagy manipuláltak. Ezért akarják tanulmányozni, hogy a jelenség melyik rendszerek esetében fordul elő kifejezetten sokszor és melyik platform különösen sebezhető ilyen szempontból.
A vizsgálat már csak azért is kiemelten fontos, mert az árak mellett a termékértékelések játszanak legfontosabb szerepet a felhasználók vásárlási döntéseiben. S ahogy Mundt fogalmazott, ez független attól, hogy valaki a megfelelő orvost, szakembert vagy éttermet akarja kiválasztani. Mindegyik döntés esetén sokan támaszkodnak és bíznak meg a különböző ajánlásokban. A hivatal a következő hónapokban számos portál üzemeltetőjét fogja megkeresni, ugyanakkor nem az egyes honlapokat vizsgálja majd, hanem a különböző piaci szektorokat. Amennyiben pedig indokolt lesz, akkor haladéktalanul megindítja az érintett vállalkozásokkal szemben a kartelleljárásokat.
Van még vitatható gyakorlat is, amelyet az Amazon alkalmaz: az óriáscég ugyanis fizet azért, ha az alkalmazottak a tweetjeikben dicsérik a munkakörülményeket.
Andreas Mundt, a német Szövetségi Versenyhivatal vezetője bejelentette, hogy a jövőben megvizsgálják a különböző online boltok webes felületein elérhető felhasználói értékeléseket, hogy kiderítsék, azok mennyire felelnek meg a valóságnak. A szakember hozzátette, hogy vannak utalások arra, hogy a felhasználói ajánlások és értékelések gyakran hamisítottak vagy manipuláltak. Ezért akarják tanulmányozni, hogy a jelenség melyik rendszerek esetében fordul elő kifejezetten sokszor és melyik platform különösen sebezhető ilyen szempontból.
A vizsgálat már csak azért is kiemelten fontos, mert az árak mellett a termékértékelések játszanak legfontosabb szerepet a felhasználók vásárlási döntéseiben. S ahogy Mundt fogalmazott, ez független attól, hogy valaki a megfelelő orvost, szakembert vagy éttermet akarja kiválasztani. Mindegyik döntés esetén sokan támaszkodnak és bíznak meg a különböző ajánlásokban. A hivatal a következő hónapokban számos portál üzemeltetőjét fogja megkeresni, ugyanakkor nem az egyes honlapokat vizsgálja majd, hanem a különböző piaci szektorokat. Amennyiben pedig indokolt lesz, akkor haladéktalanul megindítja az érintett vállalkozásokkal szemben a kartelleljárásokat.
Van még vitatható gyakorlat is, amelyet az Amazon alkalmaz: az óriáscég ugyanis fizet azért, ha az alkalmazottak a tweetjeikben dicsérik a munkakörülményeket.