Berta Sándor
Nem lesz egységes európai digitális adó
Eldőlt, hogy néhány hónapig biztosan nem kerül újra elő a téma.
Az európai uniós tagállamok pénzügyminisztereinek tanácskozásán Dánia, Svédország, Észtország és Írország képviselői megakadályozták az egységes európai digitális adó bevezetésével kapcsolatos német-francia előterjesztés elfogadását. Az Európai Unió ezért úgy döntött, hogy az új javaslatot az Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) segítségével dolgozza ki.
Hartwig Löger osztrák pénzügyminiszter csalódott volt, hogy Európa még egy minimális kompromisszumra sem volt képes a kérdésben. Kifejtette, hogy ezzel a kontinens vezetői nem csupán magukat hozták nehéz helyzetbe, hanem csalódást okoztak mindazoknak, akik egy nemzetközi megoldáson dolgoztak. Még az Amerikai Egyesült Államok és az olyan óriáscégek is, mint a Google és az Amazon világos álláspontot várnak a kérdésben az EU-tól, s nem örülnek a nemzeti megoldásoknak. Ezt Löger szerint alátámasztották Steven Mnuchin amerikai pénzügyminiszter szavai is. Az osztrák politikusnak komoly aggályai voltak azzal kapcsolatban, hogy Európa más kérdésekben sem tud majd előrejutni.
Pierre Moscovici, az Európai Unió gazdasági és pénzügyi biztosa és Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter elmulasztott esélyről beszélt, míg Eugen Teodorovici román pénzügyminiszter amiatt sajnálkozott, hogy nem volt lehetséges valamilyen kompromisszum megkötése. Az északi államok elvi okokból nem támogatták az új digitális adó bevezetését. Svédország azt kritizálta, hogy az adózásnak ott kell megvalósulnia, ahol az értékteremtés történt, ez ugyanis a svéd álláspont alapján kevesebb befektetéshez vezethet. Írország és Dánia azt hangsúlyozta, hogy nem csupán a digitális gazdaságra kell gondolni és hogy napjainkban már a teljes gazdaság tartalmaz digitális elemeket.
Az Európai Bizottság 2018 márciusában javasolta, hogy a nyereséget ott adóztassák meg, ahol a vállalkozások és a felhasználók közötti kapcsolat létrejön. Januárban megszületett az elvi döntés arról, hogy a Sebastian Kurz kancellár által vezetett osztrák kormány elindítja az új digitális adó bevezetésének folyamatát. Az új adó az online reklámok után fizetendő áfa lesz. Bruno Le Maire pedig néhány nappal ezelőtt azt nyilatkozta, hogy az új 3 százalékos digitális adó minden olyan társaságra vonatkozik, amelynek a globális bevétele minimum 750 millió euró, míg Franciaországban több mint 25 millió euró. Az új adó kereken 30 céget érint. A Le Parisien példaként említette a Google-t, az Amazont, a Facebookot, az Apple-t, az Ubert, az Airbnb-t, a Booking.com-ot és a Criteo nevű francia online reklámügynökséget.
Az európai uniós tagállamok pénzügyminisztereinek tanácskozásán Dánia, Svédország, Észtország és Írország képviselői megakadályozták az egységes európai digitális adó bevezetésével kapcsolatos német-francia előterjesztés elfogadását. Az Európai Unió ezért úgy döntött, hogy az új javaslatot az Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) segítségével dolgozza ki.
Hartwig Löger osztrák pénzügyminiszter csalódott volt, hogy Európa még egy minimális kompromisszumra sem volt képes a kérdésben. Kifejtette, hogy ezzel a kontinens vezetői nem csupán magukat hozták nehéz helyzetbe, hanem csalódást okoztak mindazoknak, akik egy nemzetközi megoldáson dolgoztak. Még az Amerikai Egyesült Államok és az olyan óriáscégek is, mint a Google és az Amazon világos álláspontot várnak a kérdésben az EU-tól, s nem örülnek a nemzeti megoldásoknak. Ezt Löger szerint alátámasztották Steven Mnuchin amerikai pénzügyminiszter szavai is. Az osztrák politikusnak komoly aggályai voltak azzal kapcsolatban, hogy Európa más kérdésekben sem tud majd előrejutni.
Pierre Moscovici, az Európai Unió gazdasági és pénzügyi biztosa és Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter elmulasztott esélyről beszélt, míg Eugen Teodorovici román pénzügyminiszter amiatt sajnálkozott, hogy nem volt lehetséges valamilyen kompromisszum megkötése. Az északi államok elvi okokból nem támogatták az új digitális adó bevezetését. Svédország azt kritizálta, hogy az adózásnak ott kell megvalósulnia, ahol az értékteremtés történt, ez ugyanis a svéd álláspont alapján kevesebb befektetéshez vezethet. Írország és Dánia azt hangsúlyozta, hogy nem csupán a digitális gazdaságra kell gondolni és hogy napjainkban már a teljes gazdaság tartalmaz digitális elemeket.
Az Európai Bizottság 2018 márciusában javasolta, hogy a nyereséget ott adóztassák meg, ahol a vállalkozások és a felhasználók közötti kapcsolat létrejön. Januárban megszületett az elvi döntés arról, hogy a Sebastian Kurz kancellár által vezetett osztrák kormány elindítja az új digitális adó bevezetésének folyamatát. Az új adó az online reklámok után fizetendő áfa lesz. Bruno Le Maire pedig néhány nappal ezelőtt azt nyilatkozta, hogy az új 3 százalékos digitális adó minden olyan társaságra vonatkozik, amelynek a globális bevétele minimum 750 millió euró, míg Franciaországban több mint 25 millió euró. Az új adó kereken 30 céget érint. A Le Parisien példaként említette a Google-t, az Amazont, a Facebookot, az Apple-t, az Ubert, az Airbnb-t, a Booking.com-ot és a Criteo nevű francia online reklámügynökséget.