Berta Sándor

Vezető nélküli vonatok közlekednek Ausztráliában

Egy brit-ausztrál bányászati cég több év alatt valósította meg az elképzelést.

A Rio Tinto nevű cég a Yandicoogina és a Nammuldi nevű bányában már 2015 októberében önállóan közlekedő tehergépkocsik segítségével szállította el a kitermelt vasércet. A bányadömpereket egy 1200 kilométerre lévő vezérlőközpontból irányítják. A társaság ugyanakkor nem elégedett meg az autonóm módon közlekedő teherautók alkalmazásával, hanem az Autohaul nevű automatizálási program keretében a rendszert most kiterjesztette az összes vasúti szerelvényére is.

A bejelentés még 2012-ben történt és akkor az volt a terv, hogy a vonatok már 2014-ben önállóan közlekedhetnek. Azonban a Rio Tinto végül csak tavaly májusban kapta meg a szükséges tesztengedélyt az illetékes ausztrál hivataloktól. Az első robotvonat 2017 júliusában indulhatott el és az első szerelvények tavaly december végéig összesen több mint egymillió kilométert tettek meg. A vasércet szállító tehervonatok átlagosan 2,4 kilométer hosszúak, 28 000 tonna vasércet szállítanak és Nyugat-Ausztráliában közlekednek. A Rio Tinto Pilbara régióban 16 bányában termel ki vasércet, amelyet aztán négy kikötőbe szállítanak el. A vállalat kereken 1700 kilométer hosszú vasúthálózatot üzemeltet.


A szerelvények maguk ügyelnek arra, hogy az út szabad legyen előttük és hogy minden rendszer zökkenőmentesen működjön. Amennyiben bármilyen hiba merülne fel, akkor a vonat automatikusan leáll. Egy vasércet szállító szerelvény átlagosan 400 kilométert tesz meg a kikötőkig és ugyanennyi kilométert vissza. A be- és a kirakodással együtt egy forduló 40 órát vesz igénybe. A Rio Tinto eddig 1,3 milliárd ausztrál dollárt fektetett be a projektbe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #6
    Mi működik? Önvezető autózás? LoL
  • Tetsuo #5
    Szerintem ennek a vezérlését még én is meg tudnám csinálni.
  • Cat #4
    "Sci-fi-nek nem rossz, de a valóságban nem lesz működőképes."

    Ne zavarjon, hogy már most működik.
  • leeloodallas #3
    Jó dolog a fejlődés, de az önvezetés szvsz egy orbitális zsákutca.
    SOHA a büdös életbe nem lesz képes egy az egyben kiváltani egy gép egy rutinos sofőrt.
    Sok dolgot csinál jobban egy gép (pl. a reakcióideje kétségtelenül jobb), de csak abban az esetben lehetne esély a sikerére, ha 100%-ban önvezető jármű használná az utakat. Nem autó, JÁRMŰ. Taxitól a robogókig, vonatoktól kerékpárokig. És még akkor is ott vannak a gyalogosok, akik sosem fognak algoritmusok szerint közlekedni.

    A vonatoknál meg a reakció idő a legkisebb baj, ott jó esetben 1 km alatt képes megállni egy szerelvény.

    Sci-fi-nek nem rossz, de a valóságban nem lesz működőképes. Ahogy a repülő autók sem.
  • ClassicR #2
    Megjegyezném, hogy egy jól megtervezett önvezető szerelvény nagyobb eséllyel képes elkerülni a baleseteket, mintha ember vezetné. Csak Magyarországon minden napra jut néhány vasúti baleset, hol elütnek valakit, hol nem működik a sorompó és belemennek a vonatba stb. Ha a szerelvényen 360 fokban látó szenzorrendszer van, a fedélzeti számítógép pedig a másodperc ezred töredéke alatt képes a legoptimálisabb döntést hozni és annak megfelelően irányítani, fékezni a szerelvényt, akkor az emberi vezetőnél sokkal biztonságosabbá válik.

    A nem kötöttpályás terepen közlekedő járműveknél is ugyanez a helyzet, balesetet egyedül akkor okozott önvezető jármű (az Uber tesztautója), amikor tesztelés végett lekapcsolták a biztonsági algoritmusokat. Ezzel szemben Rozi néni ma is simán nekem jöhet, amikor megyek át a zebrán.
  • kvp #1
    Szep teljesitmeny, bar azert sokat segitett nekik, hogy osszesen fel tucat vasuti atjaro van az egesz majd ketnapos ut alatt es ebbol egy darab van ami aszfaltozott is. Tovabba a vonat nem halad at lakott telepuleseken, sot a kozelben sincs egy sem, csak a banya sajat munkas taborai. Remelhetoleg ezutan egyre tobb ceg latja be, hogy lehetseges es mukodokepes megoldas. (nem mintha pesten nem jarna automata metro, de itt joval nagyobb tavolsagbol es tisztan muholdas kapcsolattal dolgoznak)