Berta Sándor

Felpörgetheti a turizmust a virtuális valóság

A technológia hozzájárulhat ahhoz, hogy már a turisztikai irodában ki lehessen küszöbölni az utazásokkal kapcsolatos csalódásokat.

Egy virtuális valóság szemüveggel teljesen elmerülhetünk a kivánt környezetben; ilyenkor a felhasználók teljesen elszigetelődnek a külvilágtól és minden információt a kijelzőkön és a hangszórókon keresztül kapnak meg. Ezek a megoldások ma már a digitális világon belüli mozgásokat és a térrel kapcsolatos interakciókat valósághűen szimulálják. Ezek az eszközök ma már igazán nem drágák, modelltől és minőségtől függően tízezer és néhány százezer forint közötti összegbe kerülnek.

A nyaralásra készülők egy virtuális valóság szemüveg segítségével bepillantást nyerhetnek abba, hogy a kiválasztott szállodában és az adott városban milyen állapotok várnak rájuk. Mindez segíthet elkerülni a csalódásokat és megtervezni az útvonalat. A virtuális és a kiterjesztett valóság (VR és AR) lehetővé teszi a hotelszobák előzetes megtekintését, egy 360 fokos sétát a kiválasztott szálláson vagy az utasszállító luxushajók számítógépes animációval készített körbejárását.


Napjainkban már számos utazási iroda használja a technológiát. A Thomas Cook például összesen 880 irodáját szerelte fel virtuális valóság szemüvegekkel. A 360 fokos látószög sokkal átfogóbb lehetőségeket kínál, mint a katalógusokban szereplő fotók, hiszen a szemüvegekkel az emberek minden irányba körbenézhetnek. Az utazási irodában ülők végigfuthatnak egy luxushajó fedélzetén, átrepülhetnek egy strand felett vagy szétnézhetnek egy szállodában.

Nagy segítség ez az értékesítőknek, mert így jobban elmagyarázható az ütemterv és bemutathatók az élmények. Sokkal jobban áttekinthető például egy hotel szobaelosztása vagy az, hogy milyen egy emeleti szoba erkélyéről a kilátás. Az ügyfelek láthatják, hogy mondjuk a 321-es szobából szebb kilátás nyílik a tengerre, de a 322-es szobában nagyobb az erkély, és maguk eldönthetik, hogy melyik szempont nekik a fontosabb. A virtuális valósággal szerzett benyomások hozzájárulhatnak a pesszimista érzések eloszlatásához is, illetve kiütközhet két ajánlat között a különbség, például, hogy milyen az egyik luxuskabin és milyen a másik. A technológiával nem hagyományos ajánlatok is elérhetővé válhatnak: például a turisták egy VR-túra keretében megtekinthetik, hogyan nézett ki az adott helyszín az ókorban.


Az utazások megtervezésében a kiterjesztett valóság alkalmazások is segíthetnek. A digitális információkkal kiegészíthetők az utazási katalógusok adatai. Ehhez elegendő beszkennelni egy megfelelő AR-szimbólumot, majd további képek és videók lesznek láthatók. Míg egy utazási katalógusban egy szálloda legfeljebb fél oldalon mutatja meg magát, így sokkal több információt is megoszthat magáról. A VR/AR megoldásokkal az adott hotelről, helyszínről vagy utazási ajánlatról sokkal átfogóbb képet kaphatnak az emberek. A személyre szabás pedig gyakorlatilag korlátlan lehetőségeket kínál: egy steakimádónak például csak az őt érdeklő éttermeket mutathatják meg a platformok, míg egy kultúrát szerető felhasználónak a lakóhelyéhez közeli aktuális eseményeket. Ugyanakkor az utazás elsősorban interaktív élmény, és ezt valószínűleg soha nem fogja tudni kiváltani a virtuális vagy a kiterjesztett valóság.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • wraithLord #7
    Hát, mi eddig is úgy intéztünk utat, hogy eldöntöttük, hova akarunk menni, kerestem egy normális helyet szállásnak, oszt jóvan. Nem tudom, mit kell ezen túlragozni.

    De persze tudom, a nők szeretik túlkomplikálni a dolgot, minden másodpercet betáblázni, és kinyomtatni az összes turista guide-ot, térképet stb. De ha jól tudom, a Marci egy férfinév. :D

    Cat szerintem csak arra gondolt, amit írt is, de lehet, hogy tévedek.
  • kvp #6
    Hat ez az irodai VR eleg folosleges, de leginkabb az iroda resze. Mondjuk szallast azert en is ugy kerestem, hogy megneztem google maps-en hogy hol is lesz. A kilatasrol meg annyit, hogy tavaly Bad Ischl-ben sikerult a szallas majdnem 100 szobajabol abbol a kettobol az egyiket kivenni ami pont a kaiservilla-ra nez es nem takarja fa a kilatast. VR az nem volt, csak google maps 3d view meg egy szamitogep es a kilatas sem volt kritikus szempont csak nice to have ha mar egyszer ott leszunk. A google street view meg hasznosabb ilyen celra es ott van inside view is, jellemzoen ettermek, szallodak belteri nezeteivel.

    A 3D-s AR/VR egyebkent mar a Lego katalogusokban is volt mar tavaly is. Meg 16 evvel ezelott Japanban meg valamikor a qr kod hajnalan... :-)
  • barret #5
    Lassan oda jutunk hogy az örömlányokat a kupiban ki lehet próbálni virtuálisan,utána meg már nem is érdekel az igazi...
  • AcsMarci #4
    Ugyan, hagyd őket. Ez a pár mondat amit leírtak mindent elmond. Soha életükben nem mozdultak még ki, vagy ha igen, azt más intézte. Majd egyszer talán nekik is lehetőségük nyílik rá, hogy megszervezhessenek maguknak egy utat, akkor majd rájönnek, hogy az nem annyiból áll, mint anyunak a váalsz, hogy "húú de jó".
    Utoljára szerkesztette: AcsMarci, 2017.12.20. 18:55:41
  • Cat #3
    Hülyeségeket írtok. Ilyen erővel a fotókat is tiltsák be, mert megmutatják milyen lesz a szálloda, a tengerpart, stb. Ez csupán annak a mai műszaki színvonalhoz igazított változata.
  • Skylake #2
    Vááá, olcsó "utazás" a proliknak! Aki csóró, a jövőben virtuálisan nyaral! Nem kell elmennie, hanem végignézi a trip-et! Biztonságos, mivel a tenoristákat is el tudja kerülni! Állat! És már megjósolták korábban! Total Recall, Schwarzi-val: www.imdb.com/title/tt0100802/

    Persze az igazán gyökér ügyfelek majd belekötnek, hogy a felvételen mondjuk verőfényes napsütés volt, ehhez képest amikor ők voltak, esett az eső végig! Hogy lehet ez, adják vissza a pénzemet! Vagy éppen nem olyan árnyalatú volt a tenger, vagy a tengerparti homok színe!
  • Myers #1
    A hülyének már az irodában meg kell mutatni, hogy mi vár rá az utazáson. Mert ha nem pont úgy fog hullámzani a víz a tengerben, ahogy az irodában látta, akkor hisztis dührohamban fog kitörni a tengerparton. Lehet, hogy igazából el se kéne utaznia. 2 óra alatt úgy is végignézi az egészet.

    Hogy ez aztán mennyire fontos dolog:
    "Az ügyfelek láthatják, hogy mondjuk a 321-es szobából szebb kilátás nyílik a tengerre, de a 322-es szobában nagyobb az erkély, és maguk eldönthetik, hogy melyik szempont nekik a fontosabb."

    Ezekkel a VR megoldásokkal pl. az ágyi poloskákat is meg lehet keresni?