Berta Sándor
Felpörgetheti a turizmust a virtuális valóság
A technológia hozzájárulhat ahhoz, hogy már a turisztikai irodában ki lehessen küszöbölni az utazásokkal kapcsolatos csalódásokat.
Egy virtuális valóság szemüveggel teljesen elmerülhetünk a kivánt környezetben; ilyenkor a felhasználók teljesen elszigetelődnek a külvilágtól és minden információt a kijelzőkön és a hangszórókon keresztül kapnak meg. Ezek a megoldások ma már a digitális világon belüli mozgásokat és a térrel kapcsolatos interakciókat valósághűen szimulálják. Ezek az eszközök ma már igazán nem drágák, modelltől és minőségtől függően tízezer és néhány százezer forint közötti összegbe kerülnek.
A nyaralásra készülők egy virtuális valóság szemüveg segítségével bepillantást nyerhetnek abba, hogy a kiválasztott szállodában és az adott városban milyen állapotok várnak rájuk. Mindez segíthet elkerülni a csalódásokat és megtervezni az útvonalat. A virtuális és a kiterjesztett valóság (VR és AR) lehetővé teszi a hotelszobák előzetes megtekintését, egy 360 fokos sétát a kiválasztott szálláson vagy az utasszállító luxushajók számítógépes animációval készített körbejárását.
Napjainkban már számos utazási iroda használja a technológiát. A Thomas Cook például összesen 880 irodáját szerelte fel virtuális valóság szemüvegekkel. A 360 fokos látószög sokkal átfogóbb lehetőségeket kínál, mint a katalógusokban szereplő fotók, hiszen a szemüvegekkel az emberek minden irányba körbenézhetnek. Az utazási irodában ülők végigfuthatnak egy luxushajó fedélzetén, átrepülhetnek egy strand felett vagy szétnézhetnek egy szállodában.
Nagy segítség ez az értékesítőknek, mert így jobban elmagyarázható az ütemterv és bemutathatók az élmények. Sokkal jobban áttekinthető például egy hotel szobaelosztása vagy az, hogy milyen egy emeleti szoba erkélyéről a kilátás. Az ügyfelek láthatják, hogy mondjuk a 321-es szobából szebb kilátás nyílik a tengerre, de a 322-es szobában nagyobb az erkély, és maguk eldönthetik, hogy melyik szempont nekik a fontosabb. A virtuális valósággal szerzett benyomások hozzájárulhatnak a pesszimista érzések eloszlatásához is, illetve kiütközhet két ajánlat között a különbség, például, hogy milyen az egyik luxuskabin és milyen a másik. A technológiával nem hagyományos ajánlatok is elérhetővé válhatnak: például a turisták egy VR-túra keretében megtekinthetik, hogyan nézett ki az adott helyszín az ókorban.
Az utazások megtervezésében a kiterjesztett valóság alkalmazások is segíthetnek. A digitális információkkal kiegészíthetők az utazási katalógusok adatai. Ehhez elegendő beszkennelni egy megfelelő AR-szimbólumot, majd további képek és videók lesznek láthatók. Míg egy utazási katalógusban egy szálloda legfeljebb fél oldalon mutatja meg magát, így sokkal több információt is megoszthat magáról. A VR/AR megoldásokkal az adott hotelről, helyszínről vagy utazási ajánlatról sokkal átfogóbb képet kaphatnak az emberek. A személyre szabás pedig gyakorlatilag korlátlan lehetőségeket kínál: egy steakimádónak például csak az őt érdeklő éttermeket mutathatják meg a platformok, míg egy kultúrát szerető felhasználónak a lakóhelyéhez közeli aktuális eseményeket. Ugyanakkor az utazás elsősorban interaktív élmény, és ezt valószínűleg soha nem fogja tudni kiváltani a virtuális vagy a kiterjesztett valóság.
Egy virtuális valóság szemüveggel teljesen elmerülhetünk a kivánt környezetben; ilyenkor a felhasználók teljesen elszigetelődnek a külvilágtól és minden információt a kijelzőkön és a hangszórókon keresztül kapnak meg. Ezek a megoldások ma már a digitális világon belüli mozgásokat és a térrel kapcsolatos interakciókat valósághűen szimulálják. Ezek az eszközök ma már igazán nem drágák, modelltől és minőségtől függően tízezer és néhány százezer forint közötti összegbe kerülnek.
A nyaralásra készülők egy virtuális valóság szemüveg segítségével bepillantást nyerhetnek abba, hogy a kiválasztott szállodában és az adott városban milyen állapotok várnak rájuk. Mindez segíthet elkerülni a csalódásokat és megtervezni az útvonalat. A virtuális és a kiterjesztett valóság (VR és AR) lehetővé teszi a hotelszobák előzetes megtekintését, egy 360 fokos sétát a kiválasztott szálláson vagy az utasszállító luxushajók számítógépes animációval készített körbejárását.
Napjainkban már számos utazási iroda használja a technológiát. A Thomas Cook például összesen 880 irodáját szerelte fel virtuális valóság szemüvegekkel. A 360 fokos látószög sokkal átfogóbb lehetőségeket kínál, mint a katalógusokban szereplő fotók, hiszen a szemüvegekkel az emberek minden irányba körbenézhetnek. Az utazási irodában ülők végigfuthatnak egy luxushajó fedélzetén, átrepülhetnek egy strand felett vagy szétnézhetnek egy szállodában.
Nagy segítség ez az értékesítőknek, mert így jobban elmagyarázható az ütemterv és bemutathatók az élmények. Sokkal jobban áttekinthető például egy hotel szobaelosztása vagy az, hogy milyen egy emeleti szoba erkélyéről a kilátás. Az ügyfelek láthatják, hogy mondjuk a 321-es szobából szebb kilátás nyílik a tengerre, de a 322-es szobában nagyobb az erkély, és maguk eldönthetik, hogy melyik szempont nekik a fontosabb. A virtuális valósággal szerzett benyomások hozzájárulhatnak a pesszimista érzések eloszlatásához is, illetve kiütközhet két ajánlat között a különbség, például, hogy milyen az egyik luxuskabin és milyen a másik. A technológiával nem hagyományos ajánlatok is elérhetővé válhatnak: például a turisták egy VR-túra keretében megtekinthetik, hogyan nézett ki az adott helyszín az ókorban.
Az utazások megtervezésében a kiterjesztett valóság alkalmazások is segíthetnek. A digitális információkkal kiegészíthetők az utazási katalógusok adatai. Ehhez elegendő beszkennelni egy megfelelő AR-szimbólumot, majd további képek és videók lesznek láthatók. Míg egy utazási katalógusban egy szálloda legfeljebb fél oldalon mutatja meg magát, így sokkal több információt is megoszthat magáról. A VR/AR megoldásokkal az adott hotelről, helyszínről vagy utazási ajánlatról sokkal átfogóbb képet kaphatnak az emberek. A személyre szabás pedig gyakorlatilag korlátlan lehetőségeket kínál: egy steakimádónak például csak az őt érdeklő éttermeket mutathatják meg a platformok, míg egy kultúrát szerető felhasználónak a lakóhelyéhez közeli aktuális eseményeket. Ugyanakkor az utazás elsősorban interaktív élmény, és ezt valószínűleg soha nem fogja tudni kiváltani a virtuális vagy a kiterjesztett valóság.