Berta Sándor
A JPEG és az MP3 sikerét másolná le a glTF
Az új szabvány a 3D-modellek területén hozhat fontos változásokat.
A The Khronos Group Inc. ipari konzorcium azt szeretné, ha a GL Transmission Format (glTF) ugyanolyan szabvány lenne a 3D-tartalmak számára, mint a JPEG a képek és az MP3 a zenék esetében - ezt Neil Trevett, a Khronos elnöke és 3D formátumok munkacsoportjának vezetője, egyben az nVidia alelnöke fejtette ki.
A konzorcium egyúttal közölte, hogy elkészült a licencmentes glTF 1.0-s specifikációja, amely jelenleg a GitHub rendszerében érhető el. Az új szabvány segítségével csökkenteni lehet a 3D-modellek méretét, illetve az azok feldolgozására fordított időt, továbbá közös megjelenési formátumot határoz meg a 3D-tartalmakat készítő eszközök és szolgáltatások számára. A fejlesztők szerint a glTF hidat képezhet a 3D-tartalmakat készítő eszközök, valamint a WebGL-, az OpenGL- és az OpenGL-ES-alkalmazások között. A glTF-ben tárolt objektumokat gyorsan be lehet tölteni és zökkenőmentesen lehet használni a WebGL-alkalmazásokban.
Miután a 3D-modelleket számos esetben lehet alkalmazni, ezért a szabványt kifejezetten úgy alkották meg, hogy bővíthető legyen. A Fraunhofer IGD Intézete és az MPEG konzorcium már olyan kiegészítőkön dolgoznak, amelyek a nagyon nagy 3D-CAD-modellekhez használhatók.
A The Khronos Group Inc. ipari konzorcium azt szeretné, ha a GL Transmission Format (glTF) ugyanolyan szabvány lenne a 3D-tartalmak számára, mint a JPEG a képek és az MP3 a zenék esetében - ezt Neil Trevett, a Khronos elnöke és 3D formátumok munkacsoportjának vezetője, egyben az nVidia alelnöke fejtette ki.
A konzorcium egyúttal közölte, hogy elkészült a licencmentes glTF 1.0-s specifikációja, amely jelenleg a GitHub rendszerében érhető el. Az új szabvány segítségével csökkenteni lehet a 3D-modellek méretét, illetve az azok feldolgozására fordított időt, továbbá közös megjelenési formátumot határoz meg a 3D-tartalmakat készítő eszközök és szolgáltatások számára. A fejlesztők szerint a glTF hidat képezhet a 3D-tartalmakat készítő eszközök, valamint a WebGL-, az OpenGL- és az OpenGL-ES-alkalmazások között. A glTF-ben tárolt objektumokat gyorsan be lehet tölteni és zökkenőmentesen lehet használni a WebGL-alkalmazásokban.
Miután a 3D-modelleket számos esetben lehet alkalmazni, ezért a szabványt kifejezetten úgy alkották meg, hogy bővíthető legyen. A Fraunhofer IGD Intézete és az MPEG konzorcium már olyan kiegészítőkön dolgoznak, amelyek a nagyon nagy 3D-CAD-modellekhez használhatók.