Berta Sándor
Átalakulás nélkül bajban lehet a Lenovo
A hardvergyártáson kevés a haszon, szolgáltatásban gyengék, mobilfronton pedig a Xiaomi szorongatja a céget.
A Lenovo olyan gyártókat, mint a Dell, Asus, Acer vagy Apple rég maga mögött hagyott, és két éve, a HP megelőzése óta ülnek a PC-gyártás trónján. Azonban mindez akkor történt, amikor az asztali szegmens már visszaszorulóban van, az eladások globálisan esnek. Egyre több és több vásárló preferálja inkább a tableteket, pörög az okostelefon piac, ezekben a szegmensekben pedig messze a Samsung és az Apple mögött teljesítenek, de még rosszabb, hogy nagyon erős belpiaci konkurensekkel kell megküzdeniük.
A cég ezt felismerve szisztematikusan építkezett az elmúlt évek során és ennek köszönhetően már számos területen jelen van. Míg a szerverek terén az IBM, addig az okostelefonoknál a Motorola tudása és kétezer megvett szabadalma segítheti őket. Dobogóra kerültek ezen a piacon is, tavaly több, mint 75 millió mobilt adtak el, azonban tízből hatot Kínában. Ez a cég legnagyobb gondja, ugyanis az IDC felmérése szerint az utolsó negyedévben már 20 százalékkal estek a helyi eladásaik, nagyrészt az Apple és a Xiaomi előretörése miatt.
A Lenovo erőssége, hogy a többi nagy IT-céggel ellentétben a legtöbb terméküket saját maguk készítik, így a gyártást rugalmasan szervezhetik és az igényekhez igazíthatják. A társaság Kínában egyedi terjesztési hálózattal rendelkezik, ennek köszönhetően egyetlen kínai sem él 50 kilométernél messzebb egy Lenovo-kereskedőtől. Az alig öt éves Xiaomi teljesen más alapon épitkezik: nagyon erősek a közösségi médiában, rajongótáboruk az almás céghez mérhetően fanatikus, disztribuciós láncuk pedig töredék költséggel működik, köszönhetően a jórészt weben keresztül eladott termékeknek. Telefonjaik műszaki színvonala kiváló, kiegészítőiket nyereség nélkül árusítják, hasznuk pedig a szoftvereken és szolgáltatásokon van.
A "régi világ" cégvezetői próbálnak trendik lenni: Yang Yuanqing a Lenovo, Satya Nadella a Microsoft, és Brian Krzanich, az Intel vezetője
Yang Yuanqing, a Lenovo vezetője a problémára a jól bevált választ adta: kirúgta a mobil részleg vezetőjét és egyszerűen lemásolta a Xiaomi marketing stratégiáját. Az angolt tették meg a hivatalos nyelvnek és immár két központ is van, egy Pekingben és egy Észak-Karolinában. Yang Yuanqing fontosnak tartotta az egykori IBM-topmenedzserek megtartását, egyikük Peter Hortensius, a Lenovo jelenlegi technológiai vezetője. A 12 legfontosabb menedzser 7 országból származik, míg a száz legfontosabb vezető 20 államból. A vezetői pozíciókat nem kapják meg automatikusan a kínai szakemberek, Yang Yuanqing legfontosabb munkatársa például Gianfranco Lanci, az Acer korábbi első embere.
Ironikus, hogy kínai voltuk ellenére árháborúban esélytelenek, azaz csak a fejlesztés jelenthet számukra kiutat. Múlt hónapban mutatták be érintés- és gesztusfelismerésre képes felületet kivetítő okostelefon-prototípusukat, okosórájukra pedig egy második kijelzőt is helyeztek, mely segítségével, és egy tükör közbeiktatásával az eredeti képernyőnél hússzor nagyobb virtuális képet tudnak megjeleníteni. Hogy az innovációk felpörgetése elég lesz-e, idővel kiderül, mindenesetre Yang Yuanqing kedvenc mondása jól jellemzi az egész cég filozófiáját: "Ha valaki nem akar első lenni, akkor el se induljon egy versenyen."
A Lenovo olyan gyártókat, mint a Dell, Asus, Acer vagy Apple rég maga mögött hagyott, és két éve, a HP megelőzése óta ülnek a PC-gyártás trónján. Azonban mindez akkor történt, amikor az asztali szegmens már visszaszorulóban van, az eladások globálisan esnek. Egyre több és több vásárló preferálja inkább a tableteket, pörög az okostelefon piac, ezekben a szegmensekben pedig messze a Samsung és az Apple mögött teljesítenek, de még rosszabb, hogy nagyon erős belpiaci konkurensekkel kell megküzdeniük.
A cég ezt felismerve szisztematikusan építkezett az elmúlt évek során és ennek köszönhetően már számos területen jelen van. Míg a szerverek terén az IBM, addig az okostelefonoknál a Motorola tudása és kétezer megvett szabadalma segítheti őket. Dobogóra kerültek ezen a piacon is, tavaly több, mint 75 millió mobilt adtak el, azonban tízből hatot Kínában. Ez a cég legnagyobb gondja, ugyanis az IDC felmérése szerint az utolsó negyedévben már 20 százalékkal estek a helyi eladásaik, nagyrészt az Apple és a Xiaomi előretörése miatt.
A Lenovo erőssége, hogy a többi nagy IT-céggel ellentétben a legtöbb terméküket saját maguk készítik, így a gyártást rugalmasan szervezhetik és az igényekhez igazíthatják. A társaság Kínában egyedi terjesztési hálózattal rendelkezik, ennek köszönhetően egyetlen kínai sem él 50 kilométernél messzebb egy Lenovo-kereskedőtől. Az alig öt éves Xiaomi teljesen más alapon épitkezik: nagyon erősek a közösségi médiában, rajongótáboruk az almás céghez mérhetően fanatikus, disztribuciós láncuk pedig töredék költséggel működik, köszönhetően a jórészt weben keresztül eladott termékeknek. Telefonjaik műszaki színvonala kiváló, kiegészítőiket nyereség nélkül árusítják, hasznuk pedig a szoftvereken és szolgáltatásokon van.
A "régi világ" cégvezetői próbálnak trendik lenni: Yang Yuanqing a Lenovo, Satya Nadella a Microsoft, és Brian Krzanich, az Intel vezetője
Yang Yuanqing, a Lenovo vezetője a problémára a jól bevált választ adta: kirúgta a mobil részleg vezetőjét és egyszerűen lemásolta a Xiaomi marketing stratégiáját. Az angolt tették meg a hivatalos nyelvnek és immár két központ is van, egy Pekingben és egy Észak-Karolinában. Yang Yuanqing fontosnak tartotta az egykori IBM-topmenedzserek megtartását, egyikük Peter Hortensius, a Lenovo jelenlegi technológiai vezetője. A 12 legfontosabb menedzser 7 országból származik, míg a száz legfontosabb vezető 20 államból. A vezetői pozíciókat nem kapják meg automatikusan a kínai szakemberek, Yang Yuanqing legfontosabb munkatársa például Gianfranco Lanci, az Acer korábbi első embere.
Ironikus, hogy kínai voltuk ellenére árháborúban esélytelenek, azaz csak a fejlesztés jelenthet számukra kiutat. Múlt hónapban mutatták be érintés- és gesztusfelismerésre képes felületet kivetítő okostelefon-prototípusukat, okosórájukra pedig egy második kijelzőt is helyeztek, mely segítségével, és egy tükör közbeiktatásával az eredeti képernyőnél hússzor nagyobb virtuális képet tudnak megjeleníteni. Hogy az innovációk felpörgetése elég lesz-e, idővel kiderül, mindenesetre Yang Yuanqing kedvenc mondása jól jellemzi az egész cég filozófiáját: "Ha valaki nem akar első lenni, akkor el se induljon egy versenyen."