MTI

Először sikerült méréssel igazolni az üvegházhatás tényét

Először sikerült méréssel igazolnia egy amerikai kutatócsapatnak az üvegházhatás tényét - írja a Live Science. Egy újonnan közzétett kutatás eredményei megerősítették a laboratóriumi kísérletekkel és modellekkel már bizonyított feltevést: a légkörbe kerülő szén-dioxid melegíti a Föld felszínét.

"Ténylegesen méréseket végzünk arról a tényről, hogy az emelkedő szén-dioxid-koncentráció üvegházhatáshoz vezet. Ez egy valódi megfigyelésen alapuló bizonyíték: amikor szén-dioxidot bocsátunk az atmoszférába, az melegebb hellyé változtatja a Földet" - mondta el Dan Feldman, a kaliforniai Lawrence Berkeley National Laboratory tudósa. A tudósok az 1950-es évek végétől kezdve dokumentálták a szén-dioxid és más üvegházhatású gázok szintjének növekedését a Föld légkörében. A laboratóriumi tesztek és fizikai kísérletek arra engedtek következtetni, hogy ezek a gázok elnyelik a Föld által az űrbe kibocsátott infravörös sugárzás egy részét, így melegítve a bolygó hőmérsékletét.

A jelenséget üvegházhatásnak nevezték el, mivel hasonló ahhoz, ahogy az üvegházak tárolják a hőt: több energia áramlik az üvegházba, mint amennyi elhagyja azt - ezt a tudósok sugárzási kényszerként emlegetik. A mostani kutatás részeként a tudósok a Föld felszínén tapasztalható, szén-dioxid következtében létrejövő sugárzási kényszert mérték két, hosszú távú légköri kutatásra berendezett állomáson, az Egyesült Államok energiaügyi minisztériumának oklahomai és a sarkkörhöz közeli alaszkai kutatólétesítményében.

A kutatócsapat erős spektrométerek segítségével elemezte a Föld felszínére érkező infravörös sugárzást. A légkörben található üvegházhatású gázok elnyelik a Földről érkező infravörös energiát, majd szétszórják azt minden irányban, egy részét egyenesen visszairányítják a földfelszínre. A műszerekkel a tudósok azonosítani tudják a szén-dioxid által visszatükrözött infravörös sugárzást, mivel a molekula jól megkülönböztethető hullámhosszokon nyeli el és bocsátja ki az infravörös energiát - magyarázta Dan Feldman.

A tudósoknak a Nature magazinban megjelent tanulmánya szerint 2000 és 2010 között a szén-dioxid légköri koncentrációja mindkét kutatóintézmény mérései szerint 22 ppm-mel (part per million) nőtt. (A ppm azt jelöli, hogy mennyi szén-dioxid-molekula található egymillió levegőrészecske között.) Eközben nőtt a földfelszínre visszatérő, a szén-dioxid által visszavert infravörös energia is. Minél több szén-dioxid került a légkörbe, annál több infravörös energia tükröződött vissza a földfelszínre, ahelyett, hogy az űrbe távozott volna. A kutatócsoport a jövőben más üvegházhatású gázoknak, így a metánnak a globális felmelegedésben játszott szerepét is vizsgálni fogja a tervek szerint.

"A Vénusz légköre nem zsugorodik."
    Nemmondod! (Deja Vu :)

"Itt van, hogy lehet kiszámolni a napállandót, és ebből a hőmérsékletet:"
    Szupcsi, de azt tudod, hogy nálad miért van 1370 w/m^2 nálam meg 342?

Csak mert az általad belinkelt oldal nem valós gömhöz hasonló testekre, hanem a Föld pályáján a megvilágított testet érő direkt napsugárzással számol. Azonban a Föld és a bolygók egyik oldala ugye árnyékban van, ergo nem éri napsugárzás, a megvilágított oldalon meg a magasabb szélességi körökön ua. bejövő napsugárzás nagyobb területre esik a Föld görbülete miatt. Ebből jön ki a valóshoz közelítő, számított területegységre vetített érték.

Nem akarok nagyon pejoratív lenni, de az ami az oldal alján kijön érték és összevethető a valós átlagos felszíni hőmérséklettel gyakorlatilag számmisztika, de nevezzük csak véletlennek. Szorri.

Na csá. Kár lenne azt mondani, hogy építő volt veled a társalkodás, mert nem. Én ennek ellenére sokat tanultam belőle, amikor újra ellenőriztem magam. Szal azért köszi, hogy botoskodtál.
    A Vénusz légköre nem zsugorodik. Itt van, hogy lehet kiszámolni a napállandót, és ebből a hőmérsékletet: klikk, a te számaid köszönőviszonyban sincsenek a valósággal. Trollkodás amit csinálsz, és azt hiszem most untam meg. Ezt sem neked írom, hanem annak akit valóban érdekel.
    Nem azt írtam, hanem ezt!
    "A földi bejövő napsugárzás átlagos mértéke 342 w/m^2 a Vénuszon 653.
    Ebből a földi felhőzet visszver átlagosan 77 -et a felszín 30-at, a Vénusznál ugyan ez 490 felhőzetről és 0 az az zéró! a felszínről. Vagyis a felszínről közvetlenül nem mérünk sugárzást, ez már előrevetít valamit."
    Meg ezt:
    "És most jön a kedvenc részem. A kimenő hosszúhullámú sugárzás összege a Földön 235, ami áll a felszíni 40, plusz felhők 30, plusz az atmoszféra 165 wattjából. A Vénusznál kevesebb 163 watt/m^2!!! Ehhez a felszín 0 wattal járul hozzá, minden a légkörből és a felhőzetről érkezik."

Ha le akarsz baxni, idézzél már pontosan, kérlek!
    "A földi bejövő napsugárzás átlagos mértéke 342"

"A kimenő hosszúhullámú sugárzás összege a Földön 235, ami áll a felszíni 40, plusz felhők 30, plusz az atmoszféra 165 wattjából."

Ezt írtad. Akkor írj pontosabban.
    Valszeg rosszul adtál össze:
    Föld bejövő 342. Kimenő felhőzet 77, felszín 30, hosszú hullámhossz 235 = 342
    Vénusz be 653. Ki felhő 490, felszín 0, hosszú hullámhossz 163 = 653

Mit érdekel, hogy honnan van, megbeszéltük, hogy tekintéklyre nem hivatkozunk, csak a tények számítanak! ;)

Tárgyi tévedések? Na mondjad!
    Nem tudom honnan vetted ezeket az adatokat vagy hogy számoltál de minden bolygó pont ugyanannyit sugároz ki, mint amennyit elnyel, különben melegedne. Ezt nem nehéz kilogikázni. A vénusz felszíni 0 wattja is egyértelmű hülyeség. Szóval én abszolúte nem értem ezeket a számokat. Tárgyi tévedések vannak benne.
    "A gravitáció csak akkor végez munkát, ha m*g*h. Vegyél már elő egy általános iskolás tankönyvet légyszíves, mert egyre primitívebbek a szánalmas fantáziáid. Most már nekem kínos veled szóba állni."
    Ez kedves! :)
    Szóval ennek #119 : "A Jupiter zsugorodik, mert hűl a magja, ezt ha akarod hívhatod összehúzódásnak is, csak ugye te azzal kezdted, hogy a bolygók úgy keletkeznek, hogy összehúzódnak - ami nem igaz - és ebből hibás gondolatból, mindenféle átvezetés nélkül, kezdtél a Jupiter jelenlegi zsugorodását összehúzódásnak nevezni." semmi köze a gravitációhoz!?
    Hmmm, érdekes!

"Sagan nem követett el szakmai tévedést. Azok a gondolatok következtetések voltak egy ismeretterjesztő könyvben, és nem mérésekre alapuló kijelentés. Sokadjára sem érted mi a különbség a hipotézis és az elmélet között. Van aki szeret szellemi posványban dagonyázni. És te ezt csinálod."
    Ez is szép volt. De szerintem mostmár nem hipotézisekről, hanem tényekről, meg elméletekről beszélünk, bár nem szeretném ilyen tudományelméleti síkra elvinni a vitát.

"Hát igen, ahelyett hogy utánanéznél, alaptalan kijelentéseket teszel. Önérzet, ember, önérzet..."
    Nézd, amit idéztem az szóbeli megfogalmazás volt, csak gondoltam, minekután te sem halmoztál el száraz adatokkal én sem nyomom tele mások számára esetleg kevésbé megfogható luxokkal, meg w/m^2-vel a fórumot.

"Ettől függetlenül a légkör szórása jelentős, a légkör jelentősen nagyobb energiát nyel el közvetlenül a napsugárzásból"
    Megmérted, kiszámoltad? Nem. Akkor mit írsz ilyen ordas hazugságokat? Kb. 12 % a légköri elnyelés. Nem hiszed? Ok. Akkor nézz utána, számold ki, mérd meg. A kijelentéseid súlytalanok, és szembemennek az ismeretekkel. Tényleg nem gáz, hogy fél perc alatt elellenőrizhető akárkinek, hogy nem mondasz igazat?"
    Momentán nem mértem meg. De megtették nálam, és ezexerint nálad okosabb emeberek.
    A földi bejövő napsugárzás átlagos mértéke 342 w/m^2 a Vénuszon 653.
    A földi légkör elnyel 67-et, a felszín 168-at, a vénuszi légkör elnyel 146-ot, a felszín 17-et. Mégegyszer tizenhét watt négyzetméterenként!
    Na de mi vann lenn, mi történik a felszín és a légkör között?
    A Földön a felszín 390 W-ot sugároz ki amiből a légkör 324-et visszasugároz, a Vénuszon a felszín 16 600 W/m^2 sugároz, amiből a légkör/felhőzet 16 583 W-ot visszanyom. Hát ez nem semmi mennyiség.
    Jé hiányzik 17 W! Ja ott van az na az az amit a Napocska világít a felszínen.

Na akkor innen folytassuk szerintem. Próbáljuk értelmezni, hogy mi mit is jelent.
    Szerintem azt, hogy az ami a felhő alatt és felett van az 2 különböző dolog. Na most vagy az van, hogy az a 17 w tényleg felmelegített szép lassan egy a földihez képest 100X-os tömegű légkört, vagy az egész nem hűlt le, vagy valami nagyobb kataklizma adott át annyi energiát a rendszernek, amit aztán ez elszigetelve ezzel a 17W bejövő napsugárzással is fenn tud tartani.
    A légkör a jelenlegi állapotába való eljutása során más lehetett, de az is lehet, hogy nem különbözött lényegesen milliárd évekkel ezelött sem. Igazából nem tudjuk. Az elfogadott az, hogy a Vénusz a földihez hasonló állapotból indult, de ezt a Föld esetében sem ismerjük. A Földön kialkault egy olyan légkör amiben megjelent a cseppfolyós víz. És elképzelhető, hogy a vénuszi légkör soha nem volt olyan ritka, nem hűlt le annyira hogy ez megtörténjen. Ezt már valószínűleg soha nem tudjuk meg. Én csak annyit mondtam, hogy ez a valószínűbb ez követel kevesebb ismeretlen paraméter bevitelét a rendszerben.

A klimatológusok viszont szeretnék a Vénuszban a megszaladt üvegházhatás példáját látni, és mára ez is az elfogadott elmélet, ez sokkal inkább ízlés, mint valós tudományos ismeretek kérdése.
    Szerintem.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2015.03.17. 11:04:34
    "1. Gravitáció. Nem értem mit nem értesz? A gravitációs mező munkát végez, akár egy gázfelhő/légkör akár egy szilárd test "bevonzásáról" van szó."

"Azonban még ilyen viszonylag jelentős tévedés mellett is magasabb szakmai szint az amit Sagan ír, mint amit gforce9. Szorri, de ez van.!"

"Ok valóban, nem olyan gyenge a megvilágítás, mint hajnalban, hanem kb. mint nappal egy felhős, árnyékos időben. Ez tévedés."

"és a felszínt érő össz sugárzás, pedig kisebb, mint a Föld esetében."

Mekkora? Kiszámoltad? Nem.

"Vagy is ellentétben azzal amit állítasz, nem csak arányaiban, hanem össz mennyiségben is kevesebb sugárzás éri a felszínt, nem pedig sokkal több"

Nem én állítom, sőt ez még csak nem is állítás hanem tudományos eredmény. Amit te csinálsz az az (alaptalan) állítás, méghozzá a lehető legprimitívebb, hiszen még az általános iskolás fizikai ismeretek hiányoznak.
  • Jakuza1 #142