• t_robert
    #10
    kétségtelenül fejlödtek a dolgok az elmúlt évtizedekben. De közben növekedtek a költségek is. ma sokszorosan drágább az üzemanyag, mint 50 éve, egy ilyen repülő gyártási költsége is sokkal magasabb, mint egy Concorde volt.
    a nagy sebesség miatt kénytelenek nagyon karcsúra és áramvonalasra építeni a gépet. Ami kevés utast és kevés csomagot jelent. További gond a 2,2 hangsebesség miatt a gép fokozott igénybe vétele. Egyrészt maga a sárkányszerkezet és még inkább a motorok. 2,2-szeres hangsebesség eléréséhez bödületesen erős motorok kellenek. Amelyek fokozott fizikai igénybevételnek vannak kitéve. Vagyis gyakorlatilag 100 óra üzem idő után gyakorlatilag nagy generálozni kell azokat. legalább háromszor gyakrabban kell nagyjavitani , mint a hagyományos bevált repülőgép hajtóműveket. További gond a hangsebesség miatt a hangrobbanás. egyszerüen nem engedik a lakott területek felett polgári célból a hangsebesség átlépését. (katonai gáépek esetében se tapsikolnak éppen és csak nagyon indokolt esetben engedélyezik). Mondjuk üldözni kell egy légi célt és csak nagy sebességre kapcsolással lehet utolérni. A Concordoknak is csak az óceán felett volt megengedve a hangsebesség főlé gyorsulás.
    Mind ez azt jelenti, hogy iszonyuan megdrágulnak a költségek amit fajlagosan tovább ront a kis utasszám és kis szállítható csomag. Ezért simán lehet egy jegy ára a 4-5-szöröse is egy hagyományos bálna méretű több száz személyes utasszállító jegyárának. És tényleg kérdéses megtalálni a a fizetőképes cél utaskört, aki hajlandó megfizetni az árat. Nem a műszaki tartalommal van gond, hanem a gazdasági megtérüléssel.
    Pont ebbe bukott bele a Concord is végül és a TU-144 alig 1-2 év használat után. A TU-144-ből is építettek 16-20 darabot, ezek fele soha nem is repült és teljesítettek 2 év alatt 350 körüli utat és ebből is csak 2-3 tucat alkalommal lépték át a hangsebességet. Volt olyan gép, ami a gyárból elrepült az állomás helyére. Ott porosodott és rozsdásodott 1-2 évet a beton szélén majd még egyet repült át a repülő bontóba... az oroszoknak is van olyan nagy géptemetője 1-2 darab, mint az amerikaiaknak, ahol leselejtezett gépek ezrei álldogálnak várva az enyészetre vagy a szétbontásra. Az oroszok fel is adták 1-2 év után az egész szuperszonikus utasszállító projektet. Néháyn gép még át lett szerelve stratégiai bombázóvá. A TU-144 igaziból a TU-116-os szuperszonikus stratégiai bombázó polgári változata volt.
    a Concord tovább húzta vagy 20-25 évig... de vele is a gazdasági racionalitás végzett....
    Ráadásukl a világ olyan téren is változott, hogy feleslegessé vált a gazdasági utak jó része is. Hála a telekommunikáció ugrás szerű fejlődésének. Ma üzleti útra nem feltétlenül éri meg átutazni egy másik kontinense. A tárgyalás megoldható videókonferenciával a szerződés hiteles aláírásához se kell személyes jelenlét. 2020 más már, mint mondjuk 1975 volt.....
    Szóval szerintem a meglevő technikai fejlödés ellenére is a projekt a gazdasági okok miatt halálra van itélve....