#16
"A németektől átvett, magyar sajátosságokkal finomrahangolt közoktatási rendszert" nem lehet egy-két szóban elmondani.
A lényeg, hogy éppen illeszkedett az adott igényekhez és a néplélekhez, amit az eredmények is igazolnak.
Érdemes lenne kutatni, mitől volt annyira pozitív a hatása, és miért tudta még a szocializmus is kamatoztatni.
Valószínűleg azért, mert az oktatás legfontosabb pontja a tanárok oktatása, ami bizony nem rögtön a következő évben hoz eredményt, és a következő generációkra is kihat.
Nem kell változtatni az eredményes rendszer módszerét, hiszen eredményes. A palatábla helyett füzet, de a szigorú nevelés, a mértékadás és a minimumszint változatlan maradhat akár évszázadokig, hozva a jó eredményeket. Amint ez utóbbi elmarad, érdemes vizsgálni az okokat, miérteket.
A poroszos, nemzeti rendszer bár hozta a kitűnő termést, a módszert leváltották, majd újra... és megy a rácsodálkozás, hogy mitől rosszak az eredmények. Ekkor - ha valóban jobbító a szándék - vissza kellene lépni az eredeti megoldáshoz, ami működött.