• kvp
    #8
    Megneztem, de alapvetoen hibas szituaciokat raktak bele. Nem etikai, hanem mernoki szempontbol. Mindig az az alaphelyzet, hogy az auto egy veszelyes szituacioba manoverezte magat es akkor a felelotlensege kovetkezmenyekeppen kellene dontenie. Na ez az amit egy automata auto nem csinal, se nem fogja szandekosan megszegni a szabalyokat, se nem fogja veszelyes es kezelhetetlen szituacioba manoverezni magat ha jol mukodik. A jo mukodes azt jelenti, hogy a meghibasodasokat is kepes biztonsagosan kezelni. Ez egy failsafe rendszert igenyel, ami az iparban mar jo ideje ismert. Innentol soha nem szukseges egy gepnek etikai donteseket hoznia, mert helyes mukodes eseten nem kerulhet eleve bele az adott szituacioba.

    Mondok egy egyszeru peldat: Egy lift sem hoz olyan donteseket, hogy ha ket csoport egyszerre nyomja meg a hivogombot, akkor kiknek fogja kinyitni ugy az ajtot hogy nem all ott a fulke es kiknek nem. Egyszeruen nem nyitja ki. Mint ahogy aramkori karosodas nelkul elindulni sem fog ha nincs zarva mind az aknaajto, mind a fulkeajto. Tovabba a kotelszakadas esetere is van veszfek, tehat ilyenkor sem kell moralis donteseket hoznia a liftnek, hogy leessen-e az ovodasokkal vagy dobjon a fulke ala par hajlektalant a becsapodas csillapitasara. A belinkelt moralis kerdoiv pont ilyen realisztikus kerdeseket boncolgat.

    ps: Egy auto fejlesztesenek a programozok nem fogjak beleirni, hogy megnezze a rendszer hogy ki van elotte. Ha van ott valaki vagy valami, akkor meg kell allni. Tovabba soha nem szabad gyorsabban menni, mint ahonnan meg biztosan meg tud allni a jarmu. Tehat gyorsitas kozben folyamatosan ellenorizendo, hogy meg is tud-e allni a jarmu a kivant sebessegrol a varhato legrovidebb fektavon, ha nem, akkor nem gyorsul vagy el sem indul.

    A fentiek figyelembe vetelevel jelentos csokkenes varhato a varosi forgalom tempojaban, amit egyreszt a lampaknal feltorlodo sorok es a gyakori megallasok hianya, masreszt a nagyobb lehetseges autopalya tempo kompenzal, amint nincs mar egyetlen emberi vezeto sem a rendszerben. Az atmeneti idoszakban varhato egy kisebb lassulas, majd egyre ellensegesebbek lesznek az automata auto tulajdonosok a meg kezzel vezetokkel szemben, amig ki nem tiltjak oket. (mivel az emberek jelentos resze utal vezetni de szuksege van az autora, ezert varhatoan egy ido utan az automata auto tulajok lesznek tobben)

    "Az egész informatika jelen formájában egy nagy rakás sz*r, és alapvetően az internetet nem ilyen funkciók biztonságos megoldására hozták létre, ha a dolgok legtetejét nézem - így az is az. Ahogy minden mást is, ami ez alatt van."

    Az internetet pont a biztonsagos es rendszerserulesek eseten is mukodokepes kommunikaciora hoztak letre. Ezt tudja is. Biztonsagos es jo minosegu rendszereket pedig lehet kesziteni, csak nem eri meg. Ha jogilag kotelezo lesz, akkor majd megeri, mert az alternativa a piacvesztes lenne. Csak el kell jutni odaig, hogy a cegeket iranyito nagytokeseket rakenyszeritseg a (biztonsagi) szabalyok betartasara. (marmint ha sikerul...)