• Skylake
    #11
    Természetesen, minden a profit. Éljen a profit, és a homo oeconomicusok! Üzleti értelemben, teljes mértékben racionális amit tesznek! Azonban az, ami üzleti értelemben racionális, nem biztos, hogy társadalmi értelemben is az. Esetlegesen termelhet bizonyos káros externáliákat, amelyeket azon társadalmi rendszerek és azok szereplői fognak megfizetni, azért, hogy az FB részvényesei jól keressenek. És sajnos, ezek az externáliák egyre jobban láthatók. Ezek termelődnek most ki, köszönhetően az éljen a profit, minden a profit, és monopolhelyzetben vagyunk állapotnak köszönhetően. És igen, sajnos a használata mára sok helyzetben nem elkerülhető, legfeljebb abban van választás, hogy mit és mennyit kell hogy megosszak magamról, ha már használnom kell, noha én önszántamból nem használnám! Ez a baj!

    Tényleg, felvilágosítasz arról, hogy ha nem fizetek, én vagyok a termék? Gondolod, ez nekem újdonság?

    Természetes az is, hogy az userek szeretik a szűrési buborékokat. Más kérdés, hogy mivel a Facebook társadalmi beágyazottsága akkora mértékű, amekkora, sajnos a buborékozás pontosan ugyanazt eredményezi, hogy lehetővé teszi emberi vélemények, és világképek polarizálását, és torzítását, legyen szó bármilyen témáról – soha nem látott eredményességgel. Ez a baj. És már volt ilyen korábban. De nem baj – a profit mindent legitimál, ugye? Ez volt korábban az un. sárga újságírás felemelkedése a XIX. század közepén. Puck és Hearst, ha mond ez valamit. Tökéletesen alkalmas volt az a struktúra arra, hogy a tömegek véleményét annak igényei szerint irányítás, aki többet fizet. Aztán ennek a következményei okán létrejöttek olyan fajta társadalmi működésmódok a klasszikus médiumokban, amelyek regulációs tényezőket töltöttek be. Most pontosan a dezinformáció, kontroll, állhírek, olyan fajta expanziója van az online szférában, mint ami ekkor, az ipari forradalmat követő időszakban, a nyomtatott média expanziója során megtörtént.

    A Facebook-nak tudomásul kell vennie, hogy médiavállalat, mégpedig a legnagyobb. Nem informatikai technológiát biztosító cég, hanem olyan szervezet, amely ugyan nem alkalmazhatja a top-down, klasszikus véleményirányítás eszközeit, e helyett decentralizált, de technológiai értelemben sokkal kifinomultabb eszközökkel képes véleményeket befolyásolni tömegesen – és ez óriási hatalmi koncentrációt is jelent, teljesen függetlenül attól, hogy ők milyen csodálatosan filantróp szervezetnek hiszik magukat! E tekintetben számomra abszolút nem legitimál az, hogy az usereket szolgálják ki, és megdolgoznak az édes drága profitjukért! Túl nagyra nőttek ahhoz, hogy működésük legitimálható legyen csak ez alapján! Monopóliummá lettek – annak minden diszfunkciójával, ami újdonságként azonban nem explicit pénzügyi téren jelentkezik, de hatása ugyanúgy van! Ez a legnagyobb baj!

    Mivel pedig ekkora médiavállalat, meg vagyok győződve arról, - ha már felhoztad – hogy a Facebook teljes mértékben kiszolgálja az amerikai nemzetbiztonsági szolgálatok igényeit. Ez minket káeurópában jelenleg nagyon nem kell, hogy érdekeljen minket, más kérdés, hogy nyilván ha szükséges, később ez a nagy adatvédelmi meggyőződés esetleg leépülhet. Szépen a háttérben, ahogy kell, a profit érdekében. Egyébként nem kell, hogy kiadja a Facebook ilyen-olyan állami szerveknek bizonyos rezsimek számára érdekes állampolgáraik listáját. Csupán annyi kell, hogy az adott rezsim alkalmaz személyzetet, akik a rezsimhez lojálisan, sztenderd felhasználóként próbálják feltérképezni a rezsim ellenzékének tagjait, és a közöttük lévő kapcsolatokból azokat, amelyeket láthatnak, mint e felhasználói körtől idegen felhasználókként.